Η πρόταση του Γ. Τσιρίδη για την πολεοδόμηση
Μια περιοχή ενός δήμου μπορεί να πολεοδομηθεί για πολλούς λόγους. Για να γίνουν τακτοποιήσεις και μικρές μεταβολές στο σχέδιο πόλης, για τακτοποίηση αυθαιρέτων, για διάνοιξη δρόμου κ.τ.λ. Το σχετικό πολεοδομικό "εργαλείο" είναι κυρίως το άρθρο 7 του βασικού νόμου 2508/97, καθώς και το άρθρο 4 που μιλά για το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Γ.Π.Σ στο εξής). Το άρθρο 7 προβλέπει:
α) Να γίνει μια πρώτη πρόταση από τον Φορέα (Δήμος) που θα την δει (εγκρίνει αρχικά) το δημοτικό συμβούλιο και μετά θα την δουν και οι ιδιοκτήτες γης της περιοχής. Η πρόταση περιέχει συντελεστή δόμησης, διάταξη χώρων, χρήσεις γης χώρους πρασίνου και κοινόχρηστα.
β) Την πρόταση αυτή, που πρέπει να είναι ισορροπημένη, θα την ψηφίσει το Δημοτικό Συμβούλιο και θα την στείλει στο ΣΧΟΠ (συμβούλιο χωροταξίας) που θα γνωμοδοτήσει προς το Υπουργείο.
γ) Αν την εγκρίνει κι ο Υπουργός, τότε έχουμε Πολεοδομική Μελέτη που γίνεται ΦΕΚ και εφαρμόζεται.
Όταν η περιοχή είναι ειδικού ενδιαφέροντος, όπως είναι η δική μας πρώην βιομηχανική ζώνη, τότε υπάρχουν άλλα άρθρα, πιο προχωρημένα.
Με το άρθρο 8 του ίδιου νόμου μπορεί μια τέτοια περιοχή να χαρακτηριστεί ως "Περιοχή Ανάπλασης", ονομασία που της δίνει ο νόμος. Τότε αντί για το άρθρο 7 της απλής πολεοδομικής μελέτης φτιάχνεται με βάση τα άρθρα 9 έως 11 του ίδιου νόμου ένα "Πρόγραμμα Ανάπλασης" κι η διαδικασία είναι η εξής:
α) Φτιάχνεται μια Προκαταρκτική Πρόταση από τον Φορέα (τον Δήμο) που εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο. Η πρόταση συμπληρώνεται με μελέτες εφικτότητας και βιωσιμότητας του έργου, υποχρεώσεις των ιδιοκτητών γης κτλ. και φυσικά περιλαμβάνει και τις απόψεις των ιδιοκτητών γης. Εγκρίνεται από τον Δήμο, πάει στο ΣΧΟΠ και τον Υπουργό και γίνεται ΦΕΚ.
β) Με βάση τα παραπάνω, φτιάχνεται "Πρόγραμμα Ανάπλασης" (άρθρο 9) με Φορέα Ανάπλασης τον Δήμο που κάνει όλες τις αναγκαίες μελέτες και κινήσεις για χρηματοδότηση έργων, προσέλκυση επενδυτών ή δημόσιων ή ευρωπαϊκών προγραμμάτων χρηματοδότησης με συγκεκριμμένα χρονοδιαγράμματα.
γ) Μόλις γίνουν αυτά, τότε φτιάχνεται "Μελέτη Ανάπλασης" (άρθρο 10) που περιλαμβάνει όλες τις μελέτες, την Πολεοδομική, την Οικονομοτεχνική, μια ειδική Αρχιτεκτονική και τις κτιριακές μελέτες.
Έτσι γίνεται η Ανάπλαση.
Μια περιοχή ενός δήμου μπορεί να πολεοδομηθεί για πολλούς λόγους. Για να γίνουν τακτοποιήσεις και μικρές μεταβολές στο σχέδιο πόλης, για τακτοποίηση αυθαιρέτων, για διάνοιξη δρόμου κ.τ.λ. Το σχετικό πολεοδομικό "εργαλείο" είναι κυρίως το άρθρο 7 του βασικού νόμου 2508/97, καθώς και το άρθρο 4 που μιλά για το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Γ.Π.Σ στο εξής). Το άρθρο 7 προβλέπει:
α) Να γίνει μια πρώτη πρόταση από τον Φορέα (Δήμος) που θα την δει (εγκρίνει αρχικά) το δημοτικό συμβούλιο και μετά θα την δουν και οι ιδιοκτήτες γης της περιοχής. Η πρόταση περιέχει συντελεστή δόμησης, διάταξη χώρων, χρήσεις γης χώρους πρασίνου και κοινόχρηστα.
β) Την πρόταση αυτή, που πρέπει να είναι ισορροπημένη, θα την ψηφίσει το Δημοτικό Συμβούλιο και θα την στείλει στο ΣΧΟΠ (συμβούλιο χωροταξίας) που θα γνωμοδοτήσει προς το Υπουργείο.
γ) Αν την εγκρίνει κι ο Υπουργός, τότε έχουμε Πολεοδομική Μελέτη που γίνεται ΦΕΚ και εφαρμόζεται.
Όταν η περιοχή είναι ειδικού ενδιαφέροντος, όπως είναι η δική μας πρώην βιομηχανική ζώνη, τότε υπάρχουν άλλα άρθρα, πιο προχωρημένα.
Με το άρθρο 8 του ίδιου νόμου μπορεί μια τέτοια περιοχή να χαρακτηριστεί ως "Περιοχή Ανάπλασης", ονομασία που της δίνει ο νόμος. Τότε αντί για το άρθρο 7 της απλής πολεοδομικής μελέτης φτιάχνεται με βάση τα άρθρα 9 έως 11 του ίδιου νόμου ένα "Πρόγραμμα Ανάπλασης" κι η διαδικασία είναι η εξής:
α) Φτιάχνεται μια Προκαταρκτική Πρόταση από τον Φορέα (τον Δήμο) που εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο. Η πρόταση συμπληρώνεται με μελέτες εφικτότητας και βιωσιμότητας του έργου, υποχρεώσεις των ιδιοκτητών γης κτλ. και φυσικά περιλαμβάνει και τις απόψεις των ιδιοκτητών γης. Εγκρίνεται από τον Δήμο, πάει στο ΣΧΟΠ και τον Υπουργό και γίνεται ΦΕΚ.
β) Με βάση τα παραπάνω, φτιάχνεται "Πρόγραμμα Ανάπλασης" (άρθρο 9) με Φορέα Ανάπλασης τον Δήμο που κάνει όλες τις αναγκαίες μελέτες και κινήσεις για χρηματοδότηση έργων, προσέλκυση επενδυτών ή δημόσιων ή ευρωπαϊκών προγραμμάτων χρηματοδότησης με συγκεκριμμένα χρονοδιαγράμματα.
γ) Μόλις γίνουν αυτά, τότε φτιάχνεται "Μελέτη Ανάπλασης" (άρθρο 10) που περιλαμβάνει όλες τις μελέτες, την Πολεοδομική, την Οικονομοτεχνική, μια ειδική Αρχιτεκτονική και τις κτιριακές μελέτες.
Έτσι γίνεται η Ανάπλαση.
Αυτή είναι και η θέση της Δημοκρατικής και Προοδευτικής Κίνησης "Η δική μας πόλη". Εκφράστηκε προεκλογικά και συνεχίζει να είναι οδηγός μας.
Προσοχή: Όταν λέμε "ανάπλαση" δεν κάνουμε έναν ευφημισμό όπως λέμε "ανάπλαση Καστρακίου" ή "ανάπλαση της Πανεπιστημίου" κτλ. Ανάπλαση είναι όρος πολεοδομικός και νομικός που καθορίζεται από τα παραπάνω που σας ανέφερα (άρθρο 8 του 2508/97). Και είναι φανερό ότι είναι ένα ισχυρό πολεοδομικό εργαλείο που μπορεί να μας βοηθήσει να αλλάξουμε την μοίρα της πόλης μας.
Προσοχή: Όταν λέμε "ανάπλαση" δεν κάνουμε έναν ευφημισμό όπως λέμε "ανάπλαση Καστρακίου" ή "ανάπλαση της Πανεπιστημίου" κτλ. Ανάπλαση είναι όρος πολεοδομικός και νομικός που καθορίζεται από τα παραπάνω που σας ανέφερα (άρθρο 8 του 2508/97). Και είναι φανερό ότι είναι ένα ισχυρό πολεοδομικό εργαλείο που μπορεί να μας βοηθήσει να αλλάξουμε την μοίρα της πόλης μας.
Για την περιοχή της τέως (δυστυχώς και νυν) βιομηχανικής ζώνης Δραπετσώνας-Κερατσινίου πρέπει να εφαρμοστούν τα παραπάνω. Πρέπει να χαρακτηριστεί "Περιοχή Ανάπλασης". Να σημειωθεί ότι αυτό είχε γίνει ήδη από το 1997 με την απόφαση του ΟΡΣΑ της 9ης Απριλίου 1997 με χαρακτηρισμό (τότε) της περιοχής ως "κέντρου πόλης".
Πάντως από τότε είναι "Περιοχή Ανάπλασης" και όλες οι τροποποιήσεις του ΓΠΣ την χαρακτηρίζουν ως "μητροπολιτική περιοχή" και "περιοχή ανάπλασης". Ίσως πρέπει τώρα να επαναβεβαιώσουμε τον χαρακτηρισμό και να προχωρήσουμε.
Δυστυχώς η δημοτική αρχή δεν θέλει να προχωρήσει σε αυτόν τον δρόμο. Θέλει να πάει με την απλή πολεοδομική μελέτη του άρθρου 7 παρ' όλο που ο νόμος του 2015 της επιβάλλει να κάνει "Πολεοδομική μελέτη Ανάπλασης". Ο τότε Υπουργός Παναγιώτης Λαφαζάνης, που έφτιαξε τον νόμο του 2015, ήξερε για ποιο πράγμα μιλούσε, σαν μέλος που ήταν της Παμπειραϊκής Επιτροπής για την Βιομηχανική Ζώνη. Ήξερε ότι εδώ δεν αρκούσε μια οποιαδήποτε πολεοδομική μελέτη λες και θα τακτοποιήσουμε μερικά τετράγωνα αλλά μια Μελέτη Ανάπλασης γιατί έχουμε να κάνουμε με κάτι μεγάλο.
Τέλος πάντων, δεν υπάρχει λόγος να διαφωνούμε τώρα. Αφού η δημοτική αρχή θέλει να αρχίσει με το άρθρο 7 ας φτιάξει με προμελέτη με τους όρους δόμησης που ισχύουν (Σ.Δ. 0,15 και χρήσεις τις γνωστές) και ας την φέρει στο Δ.Σ.
Δυστυχώς η δημοτική αρχή δεν θέλει να προχωρήσει σε αυτόν τον δρόμο. Θέλει να πάει με την απλή πολεοδομική μελέτη του άρθρου 7 παρ' όλο που ο νόμος του 2015 της επιβάλλει να κάνει "Πολεοδομική μελέτη Ανάπλασης". Ο τότε Υπουργός Παναγιώτης Λαφαζάνης, που έφτιαξε τον νόμο του 2015, ήξερε για ποιο πράγμα μιλούσε, σαν μέλος που ήταν της Παμπειραϊκής Επιτροπής για την Βιομηχανική Ζώνη. Ήξερε ότι εδώ δεν αρκούσε μια οποιαδήποτε πολεοδομική μελέτη λες και θα τακτοποιήσουμε μερικά τετράγωνα αλλά μια Μελέτη Ανάπλασης γιατί έχουμε να κάνουμε με κάτι μεγάλο.
Τέλος πάντων, δεν υπάρχει λόγος να διαφωνούμε τώρα. Αφού η δημοτική αρχή θέλει να αρχίσει με το άρθρο 7 ας φτιάξει με προμελέτη με τους όρους δόμησης που ισχύουν (Σ.Δ. 0,15 και χρήσεις τις γνωστές) και ας την φέρει στο Δ.Σ.
Μέχρι τότε υπάρχει χρόνος να πεισθεί πως θα πρέπει να την αναβαθμίσει σε "Προκαταρκτική Πρόταση Ανάπλασης" για να μπουν μπροστά οι σωστές διαδικασίες.