«Μπορούν οι δήμαρχοι να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της ανεργίας;», είναι το ρητορικό ερώτημα που θέτει η οικονομική συντάκτρια της «Figaro» Μαρί Μπαρτνίκ. «Φυσικά και μπορούν», απαντά η ίδια στο εκτενές ρεπορτάζ της. Μπορούν, αλλά όχι φυτεύοντας… κηπουρούς στα γραφεία των δημοτικών υπηρεσιών, όπως θα υπέθετε ένας κακόπιστος Ελληνας. Άλλα έχουν στο μυαλό τους οι Γάλλοι ψηφοφόροι και δημοσιογράφοι. Μοιραία, άλλα εγγράφουν στην ατζέντα τους και οι υποψήφιοι δήμαρχοι. Διότι η Γαλλία βρίσκεται τις ημέρες αυτές σε εκλογικό πυρετό - την Κυριακή, 30 Μαρτίου, διεξάγεται ο δεύτερος γύρος των δημοτικών εκλογών.
Φυσικά το κεντρικό μήνυμα των γαλλικών δημοτικών εκλογών είναι αμιγώς πολιτικό και συνίσταται στη μεγάλη - αλλά όχι αναπάντεχη - άνοδο του χαμερπούς Εθνικού Μετώπου της Μαρίν Λεπέν. Η δημοσιογράφος της «Figaro» δεν ασχολείται με το φαινόμενο αυτό που, όπως όλοι με όψιμα (έως και κροκοδείλια) δάκρυα προβλέπουν, θα είναι πανευρωπαϊκό και θα εκφραστεί στις ευρωεκλογές του Μαΐου.
Σκοπός της Μπαρτνίκ είναι να αναζητήσει τους τρόπους, τα μέσα και τα εργαλεία με τα οποία μπορεί μια δημοτική και περιφερειακή αρχή να βοηθήσει την τοπική αγορά εργασίας. «Ασφαλώς τα επίπεδα απασχόλησης σε μια χώρα εξαρτώνται ως επί το πλείστον από την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Αλλά η έκθεση στην ανεργία διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από περιφέρεια σε περιφέρεια, ακόμη και από κοινότητα σε κοινότητα. Διότι είναι σαφές ότι οι τοπικοί άρχοντες έχουν ένα αρκετά ευρύ περιθώριο χειρισμών, που εξαρτάται ασφαλώς από τις τοπικές ιδιομορφίες κάθε περιοχής», σημειώνει ο Γιανίκ Λορτί, καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Paris-Est Marne-la-Vallée.
Προσέλκυση επενδύσεων
«Το ζήτημα είναι να μη μένουν οι δήμαρχοι με σταυρωμένα τα χέρια»,