Εξακολουθεί να ισχύει ο νόμος που υποχρεώνει μέλη της δημ.αρχής να αναρτούν το πόθεν έσχες στην ιστοσελίδα του δήμου
Συντάκτης Λάκης Ιγνατιάδης από stagona4u
Υπενθύμιση: Το άρθρο 61 του νόμου 3852/2010 προβλέπει ότι ο δήμαρχος, αντιδήμαρχοι και τα μέλη της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής, είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλουν την ετήσια δήλωση για την περιουσιακή τους κατάσταση (πόθεν έσχες) σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και να τη δημοσιοποιούν με ανάρτηση στην ιστοσελίδα του δήμου στο πλαίσιο ενός διαφανή τρόπου λειτουργίας τους. Σημειώνουμε ότι η σχετική απαίτηση αυτού του νόμου είναι ανεξάρτητη από την κατάθεση της βεβαίωσης/δήλωσης «πόθεν έσχες» στην αρμόδια κρατική αρχή.
Διάφορες έρευνες που έχουν εν τω μεταξύ γίνει τα προηγούμενα χρόνια, έχουν όλες καταλήξει στο συμπέρασμα πως η πλειονότητα απ' αυτούς που αφορά ο σχετικός νόμος δεν τον τηρεί.
Διάφορες έρευνες που έχουν εν τω μεταξύ γίνει τα προηγούμενα χρόνια, έχουν όλες καταλήξει στο συμπέρασμα πως η πλειονότητα απ' αυτούς που αφορά ο σχετικός νόμος δεν τον τηρεί.
Γι' αυτό οι ερευνώντες θέτουν το ερώτημα, ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπιστεί αυτή η παρανομία των δημάρχων και Σια; Να τους επιβληθεί πρόστιμο; Να υποχρεωθούν να προχωρήσουν σε άμεση ανάρτηση; Να απαγορευτεί να συμμετάσχουν στις εκλογές; Να αντικατασταθούν; Να βρεθεί άλλη λύση, με επικρατέστερη τον πλήρη έλεγχο της περιουσιακής κατάστασης όσων δεν υπέβαλαν δήλωση; Σε μια άλλη έρευνα που ρωτήθηκαν δημοτικοί άρχοντες που γνώριζαν τον νόμο και δεν είχαν προχωρήσει στην ανάρτηση του "πόθεν έσχες" στην ιστοσελίδα του δήμου τους, απάντησαν ότι το θεωρούν δευτερεύον ζήτημα και ότι "ο λαός ελέγχει τους αιρετούς"!
Εμείς, ως πολίτες που έχουμε συνειδητοποιήσει ότι τις τελευταίες δεκαετίες η διαφθορά κάνει θραύση σε όλες τις χώρες του κόσμου και ότι αυτό το φαινόμενο είναι ανεξάρτητο από το πολιτικό στίγμα των κυβερνώντων, επικροτούμε όλα εκείνα τα θεσμικά μέτρα που σκοπό έχουν να την περιορίσουν.
Εμείς, ως πολίτες που έχουμε συνειδητοποιήσει ότι τις τελευταίες δεκαετίες η διαφθορά κάνει θραύση σε όλες τις χώρες του κόσμου και ότι αυτό το φαινόμενο είναι ανεξάρτητο από το πολιτικό στίγμα των κυβερνώντων, επικροτούμε όλα εκείνα τα θεσμικά μέτρα που σκοπό έχουν να την περιορίσουν.
Κι αυτό διότι κάτι τέτοιο είναι δυνατόν να συμβεί, αφού σε άλλες χώρες η διαφθορά είναι μικρή, περιορισμένη και υπό έλεγχο, ενώ σε άλλες κτυπάει κόκκινο και αφορά τους πάντες. Ο κανόνας στις διεφθαρμένες χώρες είναι πολίτες που με κάθε μέσο προσπαθούν να βάλουν το χέρι στο μέλι και να το θεωρούν αυτό φυσικό. Σ'αυτό το σπορ επιδίδονται μετά μανίας κι αριστεύουν άπαντες στις χώρες αυτές, όπου συνήθως η δημοκρατία, αν υφίσταται ως καθεστώς, κυκλοφορεί μόνο στα παχιά λόγια.
Αυτό που έχουν διαπιστώσει πολλές φορές έρευνες που μελετούν το φαινόμενο της διαφθοράς, είναι ότι είναι δυνατόν ο περιορισμός της από έναν συνδυασμό νόμων που την καταπολεμούν, ένα αδιάφθορο δικαστικό σώμα που τιμωρεί τους παραβάτες και πολιτών που τηρούν συνειδητά και υπερασπίζονται αυτούς τους νόμους. Έτσι όταν η πλειονότητα των πολιτών θεωρεί ως σωστή επιλογή ένα αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο που να μην επιτρέπει την κατάχρηση του δημόσιου χρήματος ή τον παράνομο πλουτισμό των πολιτικών σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος, τότε σ'αυτές τις χώρες λογικό είναι να αναμένεται το ποσοστό της διαφθοράς να μειώνεται συν τω χρόνω. Και όντως έτσι συμβαίνει.
Όσο για την χώρα μας, αν θέλουμε να μην είμαστε μπανανία, πρέπει αρχής γενομένης από το άρθρο 86 του Συντάγματος περί ευθύνης υπουργών, που όλοι συμφωνούν ότι επιτέλους πρέπει να καταργηθεί, να προχωρήσουμε σε ένα θεσμικό πλαίσιο προστασίας, λογοδοσίας, ελέγχου αλλά και τιμωρίας όσων αποφασίζουν να πλουτίσουν από την κατάχρηση του δημόσιου χρήματος. Πολύ αμφιβάλλω ότι κάποτε θα προκύψει αυτή η επιλογή, αλλά καλό είναι να την προβάλλουμε και να την διαδίδουμε όσοι θέλουμε να έχουμε μια περιορισμένη διαφθορά και στα υψηλά κλιμάκια και στα χαμηλά.
Για το συγκεκριμένο νόμο του 2010 που αφορά την Τοπική και Περιφεριακή αυτοδιοίκηση, να σημειώσουμε ότι:
α) Το 2017 εφαρμόστηκε για πρώτη φορά σ'εμάς μιας κι έγινε ανάρτηση του "πόθεν έσχες" των υπόχρεων στην ιστοσελίδα του δήμου Κερατσινίου Δραπετσώνας.
β) Η μικρή βεβαίως αλλά ουσιαστική αποτελεσματικότητα της ψηφίδας αυτής στην καταπολέμηση της διαφθοράς, αποκτά νόημα εφ'όσον οι αναρτήσεις γίνονται κάθε χρόνο, διότι όπως είναι λογικό, μόνο τότε μπορούν οι πολίτες που τους ενδιαφέρουν τέτοια θέματα να ελέγχουν τα περιουσιακά στοιχεία των αιρετών. Διαφορετικά, αν αναρτήθηκε για μια φορά δεν είναι μια τρύπα στο νερό της καταπολέμησης της διαφθοράς;
γ) Το 2018 και μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει η προβλεπόμενη από τον νόμο ανάρτηση.
δ) Η δημ.αρχή του Χρ. Βρεττάκου, έχει την ευκαιρία τηρώντας τον, να γράψει ιστορία καθιερώνοντας τον νόμο αυτόν στην κοινή συνείδηση και επιβάλλοντάς τον ως κανόνα στο τοπικό πολιτικό προσωπικό.
ε) Κι αυτό έχει την ιδιαίτερη σημασία του, διότι απ' όσα τουλάχιστον έχουν υποπέσει στην αντίληψή μας, ούτε ένας από τους δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης μέχρι στιγμής δεν έχει ζητήσει δημόσια από την δημ.αρχή την τήρηση αυτού του νόμου.
Και τέλος, ας το είπε σύντροφοι ο Ιούλιος, ότι δηλαδή, «Η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να φαίνεται τίμια», η αξία του, συμφωνούν όλοι οι καλοπροαίρετοι, ότι είναι διαχρονική και αφορά τους πάντες.
Αυτό που έχουν διαπιστώσει πολλές φορές έρευνες που μελετούν το φαινόμενο της διαφθοράς, είναι ότι είναι δυνατόν ο περιορισμός της από έναν συνδυασμό νόμων που την καταπολεμούν, ένα αδιάφθορο δικαστικό σώμα που τιμωρεί τους παραβάτες και πολιτών που τηρούν συνειδητά και υπερασπίζονται αυτούς τους νόμους. Έτσι όταν η πλειονότητα των πολιτών θεωρεί ως σωστή επιλογή ένα αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο που να μην επιτρέπει την κατάχρηση του δημόσιου χρήματος ή τον παράνομο πλουτισμό των πολιτικών σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος, τότε σ'αυτές τις χώρες λογικό είναι να αναμένεται το ποσοστό της διαφθοράς να μειώνεται συν τω χρόνω. Και όντως έτσι συμβαίνει.
Όσο για την χώρα μας, αν θέλουμε να μην είμαστε μπανανία, πρέπει αρχής γενομένης από το άρθρο 86 του Συντάγματος περί ευθύνης υπουργών, που όλοι συμφωνούν ότι επιτέλους πρέπει να καταργηθεί, να προχωρήσουμε σε ένα θεσμικό πλαίσιο προστασίας, λογοδοσίας, ελέγχου αλλά και τιμωρίας όσων αποφασίζουν να πλουτίσουν από την κατάχρηση του δημόσιου χρήματος. Πολύ αμφιβάλλω ότι κάποτε θα προκύψει αυτή η επιλογή, αλλά καλό είναι να την προβάλλουμε και να την διαδίδουμε όσοι θέλουμε να έχουμε μια περιορισμένη διαφθορά και στα υψηλά κλιμάκια και στα χαμηλά.
Για το συγκεκριμένο νόμο του 2010 που αφορά την Τοπική και Περιφεριακή αυτοδιοίκηση, να σημειώσουμε ότι:
α) Το 2017 εφαρμόστηκε για πρώτη φορά σ'εμάς μιας κι έγινε ανάρτηση του "πόθεν έσχες" των υπόχρεων στην ιστοσελίδα του δήμου Κερατσινίου Δραπετσώνας.
β) Η μικρή βεβαίως αλλά ουσιαστική αποτελεσματικότητα της ψηφίδας αυτής στην καταπολέμηση της διαφθοράς, αποκτά νόημα εφ'όσον οι αναρτήσεις γίνονται κάθε χρόνο, διότι όπως είναι λογικό, μόνο τότε μπορούν οι πολίτες που τους ενδιαφέρουν τέτοια θέματα να ελέγχουν τα περιουσιακά στοιχεία των αιρετών. Διαφορετικά, αν αναρτήθηκε για μια φορά δεν είναι μια τρύπα στο νερό της καταπολέμησης της διαφθοράς;
γ) Το 2018 και μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει η προβλεπόμενη από τον νόμο ανάρτηση.
δ) Η δημ.αρχή του Χρ. Βρεττάκου, έχει την ευκαιρία τηρώντας τον, να γράψει ιστορία καθιερώνοντας τον νόμο αυτόν στην κοινή συνείδηση και επιβάλλοντάς τον ως κανόνα στο τοπικό πολιτικό προσωπικό.
ε) Κι αυτό έχει την ιδιαίτερη σημασία του, διότι απ' όσα τουλάχιστον έχουν υποπέσει στην αντίληψή μας, ούτε ένας από τους δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης μέχρι στιγμής δεν έχει ζητήσει δημόσια από την δημ.αρχή την τήρηση αυτού του νόμου.
Και τέλος, ας το είπε σύντροφοι ο Ιούλιος, ότι δηλαδή, «Η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να φαίνεται τίμια», η αξία του, συμφωνούν όλοι οι καλοπροαίρετοι, ότι είναι διαχρονική και αφορά τους πάντες.