Ξεκίνησαν τα σχολεία. Τα
προβλήματα είναι πολλά και μεγάλα. Η Δημοτική αρχή και όλες οι δημοτικές
κινήσεις, έκαναν το εθιμοτυπικό καθήκον τους και δημοσίευσαν ανακοινώσεις με
ευχές, καταγράφοντας τα προβλήματα και δηλώνοντας ότι θα είναι δίπλα στους εκπαιδευτικούς
και τους μαθητές.
Πραγματικά καλή προσπάθεια, αλλά δεν
συγκίνησαν κανέναν, απεναντίας απογοήτευσαν πολλούς, γιατί διαπίστωσαν ότι παρά τον γενικότερο χαμό "όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλο τα ίδια μένουν" και το σύστημα που κινείται γύρω από την εξουσία εξακολουθεί να χρησιμοποιεί τις ίδιες μεθόδους αυτοϊκανοποίησης του.
Οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς έχουν διαβάσει πολλές
ανακοινώσεις στο παρελθόν και βιώνουν μια εντελώς διαφορετική πραγματικότητα. Βλέπουν τους κατεστραμμένους
τοίχους, ζουν στις αίθουσες που δεν έχουν βαφεί για πολλά χρόνια, βλέπουν το νερό
να στάζει στην τάξη τους με την πρώτη βροχή, ξέρουν πόσες φορές βάζουν το χέρι
στην τσέπη για μικρές, αλλά αναγκαίες μικροεπισκευές στο σχολείο.
Καλές είναι οι ανακοινώσεις με ωραία επίθετα και συνθήματα, αλλά δεν φτάνουν μόνο αυτές. Τα προβλήματα των σχολείων είναι συγκεκριμένα και κάποια από αυτά δημιουργήθηκαν από την αδράνεια και την ιδιότυπη λογική των ανθρώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Η ευθύνη πλέον είναι διαφορετική. Όχι πολλά λόγια, αλλά έργα και αποφάσεις ουσιαστικές. Οι δημοτικοί σύμβουλοι κατά καιρούς καλούνται να ψηφίσουν και να πάρουν αποφάσεις για τα σχολεία. Οι δημοτικοί σύμβουλοι που είναι στη διοίκηση καλούνται να διαχειριστούν χρήματα που προορίζονται για τα σχολεία. Πως ψηφίζουν; Είναι παρόντες στις ψηφοφορίες; Ενδιαφέρονται τα χρήματα που προορίζονται για τα σχολεία να πηγαίνουν άμεσα στα σχολεία;Το ψάχνουν;
Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα είναι η συντήρηση των σχολείων. Είναι γνωστό ότι υπάρχουν χρήματα για τη συντήρηση των σχολικών μονάδων, πολύ λιγότερα από το παρελθόν, αλλά υπάρχουν. Είναι η λεγόμενη ΣΑΤΑ για επισκευές, περίπου 300.000 έως 400.000 ευρώ αντιστοιχούν σε ένα δήμο μεσαίου μεγέθους το τελευταίο έτος. Πόσα από αυτά τα χρήματα διατέθηκαν για επισκευές στα σχολεία; Οι δημοτικοί σύμβουλοι πήραν πρωτοβουλίες γι΄αυτό το θέμα;
Στην τοπική εκπαιδευτική κοινότητα είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια δεν έχουν γίνει συστηματικές επισκευές συντήρησης (εργολαβίες), και σε πολλές περιπτώσεις τα χρήματα δεν δόθηκαν για το σκοπό που προέβλεπε η υπουργική απόφαση. Συνήθως οι αρμόδιοι λένε ότι προγραμματίζεται κάποια εργολαβία για το επόμενο διάστημα ή ότι τα χρήματα δόθηκαν τα χρήματα για να εξοφληθούν χρέη από παλιές εργολαβίες ... Και αυτό βέβαια δεν είναι απολύτως αληθινό μιας και τον τελευταίο χρόνο δόθηκαν στους δήμους σημαντικά ποσά για να πληρώσουν ληξιπρόθεσμα χρέη!
Ιδού λοιπόν, πεδίον δόξης λαμπρόν! Μια καλή απόφαση: οι δημοτικοί σύμβουλοι άμεσα να αποφασίσουν να δοθούν τα χρήματα της ΣΑΤΑ για επισκευές στα σχολεία. Αν δεν μπορούν των προηγούμενων ετών, έστω των τελευταίων! Και αμέσως να ξεκινήσουν επισκευές μελετημένες και κοστολογημένες. Όχι μπαλώματα και πασαλείμματα.
Θα είναι ένα καλό ξεκίνημα του νέου δημοτικού συμβουλίου και της νέας δημοτικής αρχής, στην οποία συμμετέχουν και πολλοί εκπαιδευτικοί.
Θα είναι μια χειροπιαστή απόδειξη ότι πραγματικά όσα γράφτηκαν στις θερμές ανακοινώσεις, γράφτηκαν από καρδιάς και ότι η προεκλογική ατάκα «η παιδεία είναι πρώτη προτεραιότητα», όπως έλεγαν όλες οι δημοτικές παρατάξεις, δεν ήταν ένα επιπόλαιο σύνθημα, αλλά μία αληθινή θέση η οποία θα αποκτήσει επιτέλους πραγματικό περιεχόμενο!
Καλές είναι οι ανακοινώσεις με ωραία επίθετα και συνθήματα, αλλά δεν φτάνουν μόνο αυτές. Τα προβλήματα των σχολείων είναι συγκεκριμένα και κάποια από αυτά δημιουργήθηκαν από την αδράνεια και την ιδιότυπη λογική των ανθρώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Η ευθύνη πλέον είναι διαφορετική. Όχι πολλά λόγια, αλλά έργα και αποφάσεις ουσιαστικές. Οι δημοτικοί σύμβουλοι κατά καιρούς καλούνται να ψηφίσουν και να πάρουν αποφάσεις για τα σχολεία. Οι δημοτικοί σύμβουλοι που είναι στη διοίκηση καλούνται να διαχειριστούν χρήματα που προορίζονται για τα σχολεία. Πως ψηφίζουν; Είναι παρόντες στις ψηφοφορίες; Ενδιαφέρονται τα χρήματα που προορίζονται για τα σχολεία να πηγαίνουν άμεσα στα σχολεία;Το ψάχνουν;
Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα είναι η συντήρηση των σχολείων. Είναι γνωστό ότι υπάρχουν χρήματα για τη συντήρηση των σχολικών μονάδων, πολύ λιγότερα από το παρελθόν, αλλά υπάρχουν. Είναι η λεγόμενη ΣΑΤΑ για επισκευές, περίπου 300.000 έως 400.000 ευρώ αντιστοιχούν σε ένα δήμο μεσαίου μεγέθους το τελευταίο έτος. Πόσα από αυτά τα χρήματα διατέθηκαν για επισκευές στα σχολεία; Οι δημοτικοί σύμβουλοι πήραν πρωτοβουλίες γι΄αυτό το θέμα;
Στην τοπική εκπαιδευτική κοινότητα είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια δεν έχουν γίνει συστηματικές επισκευές συντήρησης (εργολαβίες), και σε πολλές περιπτώσεις τα χρήματα δεν δόθηκαν για το σκοπό που προέβλεπε η υπουργική απόφαση. Συνήθως οι αρμόδιοι λένε ότι προγραμματίζεται κάποια εργολαβία για το επόμενο διάστημα ή ότι τα χρήματα δόθηκαν τα χρήματα για να εξοφληθούν χρέη από παλιές εργολαβίες ... Και αυτό βέβαια δεν είναι απολύτως αληθινό μιας και τον τελευταίο χρόνο δόθηκαν στους δήμους σημαντικά ποσά για να πληρώσουν ληξιπρόθεσμα χρέη!
Ιδού λοιπόν, πεδίον δόξης λαμπρόν! Μια καλή απόφαση: οι δημοτικοί σύμβουλοι άμεσα να αποφασίσουν να δοθούν τα χρήματα της ΣΑΤΑ για επισκευές στα σχολεία. Αν δεν μπορούν των προηγούμενων ετών, έστω των τελευταίων! Και αμέσως να ξεκινήσουν επισκευές μελετημένες και κοστολογημένες. Όχι μπαλώματα και πασαλείμματα.
Θα είναι ένα καλό ξεκίνημα του νέου δημοτικού συμβουλίου και της νέας δημοτικής αρχής, στην οποία συμμετέχουν και πολλοί εκπαιδευτικοί.
Θα είναι μια χειροπιαστή απόδειξη ότι πραγματικά όσα γράφτηκαν στις θερμές ανακοινώσεις, γράφτηκαν από καρδιάς και ότι η προεκλογική ατάκα «η παιδεία είναι πρώτη προτεραιότητα», όπως έλεγαν όλες οι δημοτικές παρατάξεις, δεν ήταν ένα επιπόλαιο σύνθημα, αλλά μία αληθινή θέση η οποία θα αποκτήσει επιτέλους πραγματικό περιεχόμενο!