Το 2015 υπουργός Εσωτερικών ήταν ο κ. Νίκος Βούτσης. Στη συζήτηση για την επένδυση της Cosco στον Πειραιά, όταν ειπώθηκε ότι κέρδισε πολλά η χώρα, άφησε άφωνους όσους παρακολουθούσαν, με την απάντηση που έδωσε: «Ούτε μία ελληνική βίδα δεν μπήκε όταν χρειάσθηκε να αλλάξει κάτι στις εγκαταστάσεις του προβλήτα που έχουν πάρει. Ολα τα φέρνουν από την Κίνα!».
Αυτά ειπώθηκαν πριν από τρία χρόνια. Ο κ. Νίκος Βούτσης, πρόεδρος της Βουλής πλέον, μπορεί να έχει αναθεωρήσει τις απόψεις του, αλλά δεν τις έχουν ξεχάσει οι μικροναυπηγοί του Περάματος, τους οποίους κάλεσε την περασμένη εβδομάδα ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Cosco κ. Αγγελος Καρακώστας, επιχειρώντας να τους πείσει ότι στο λιμάνι «υπάρχει δουλειά για όλους».
Τα προβλήματα είχαν φανεί πριν από έναν μήνα, κατά τη διαβούλευση για το master plan του ΟΛΠ. Τέσσερις δήμαρχοι της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά και αρκετοί επιχειρηματίες, που θεωρούν ότι θα μείνουν «έξω» από τη διανομή του πλούτου που θα παράγεται στο λιμάνι, φαίνεται ότι σχημάτισαν ένα είδος κοινού μετώπου.
Οι Κινέζοι τοποθετούν επικεφαλής αυτού του μετώπου τον κ. Δημοσθένη Μπακόπουλο, γενικό γραμματέα της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ), στον οποίο μαζί με έναν υφυπουργό και ένα κοινοβουλευτικό στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ χρεώνουν την οργάνωση χωριστής διαβούλευσης για το master plan του ΟΛΠ.
Αυτά ειπώθηκαν πριν από τρία χρόνια. Ο κ. Νίκος Βούτσης, πρόεδρος της Βουλής πλέον, μπορεί να έχει αναθεωρήσει τις απόψεις του, αλλά δεν τις έχουν ξεχάσει οι μικροναυπηγοί του Περάματος, τους οποίους κάλεσε την περασμένη εβδομάδα ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Cosco κ. Αγγελος Καρακώστας, επιχειρώντας να τους πείσει ότι στο λιμάνι «υπάρχει δουλειά για όλους».
Τα προβλήματα είχαν φανεί πριν από έναν μήνα, κατά τη διαβούλευση για το master plan του ΟΛΠ. Τέσσερις δήμαρχοι της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά και αρκετοί επιχειρηματίες, που θεωρούν ότι θα μείνουν «έξω» από τη διανομή του πλούτου που θα παράγεται στο λιμάνι, φαίνεται ότι σχημάτισαν ένα είδος κοινού μετώπου.
Οι Κινέζοι τοποθετούν επικεφαλής αυτού του μετώπου τον κ. Δημοσθένη Μπακόπουλο, γενικό γραμματέα της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ), στον οποίο μαζί με έναν υφυπουργό και ένα κοινοβουλευτικό στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ χρεώνουν την οργάνωση χωριστής διαβούλευσης για το master plan του ΟΛΠ.
Μάλιστα, οι Κινέζοι, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ήθελαν να απευθυνθούν στον πρωθυπουργό γραπτώς ή μέσω διαβήματος, πλην όμως ανέκρουσαν πρύμναν. Και ενώ τα όπλα του πολέμου φάνηκε ότι θάφτηκαν, η ανακοίνωση του ΟΛΠ ότι σκοπεύει να φτιάξει ναυπηγείο για επισκευές στο Κερατσίνι, ξεσήκωσε κύματα «εχθρών» της Cosco.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΚΕΠΕ, από την αρχή της κρίσης έως το 2014 ο τζίρος στη ναυπήγηση νέων σκαφών μειώθηκε από τα 403 εκατ. στα 94,5 ευρώ και οι απασχολούμενοι από τις 4.500 στις 1.663.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΚΕΠΕ, από την αρχή της κρίσης έως το 2014 ο τζίρος στη ναυπήγηση νέων σκαφών μειώθηκε από τα 403 εκατ. στα 94,5 ευρώ και οι απασχολούμενοι από τις 4.500 στις 1.663.
Στην επισκευή, όπου τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα, ο τζίρος έπεσε από τα 328 εκατ. στα 191 εκατ. ευρώ και οι εργαζόμενοι από τις 5.900 στις 3.774. Οσοι αντιδρούν στους Κινέζους, θεωρούν ότι μεγάλο μέρος των δραστηριοτήτων της ναυπήγησης και της επισκευής θα μείνει στα χέρια τους, και σε έναν δύο υπεργολάβους, αφήνοντας τους άλλους «εκτός νυμφώνος». Οι Κινέζοι αντιτείνουν ότι οι δεξαμενές που θα φέρουν στο τέλος του μήνα θα αυξήσουν τον όγκο των πωλήσεων, κυρίως στις επισκευές.
Δεξαμενές και Blue Star
H αντιπαράθεση, που εκδηλώνεται τώρα, εκκολάπτεται εδώ και μήνες. Πρώτο επεισόδιο ήταν το ατύχημα του Blue Star στην Ιο τον Σεπτέμβριο. Η πρόταση του ΟΛΠ ήταν να το επισκευάσουν δύο ναυπηγοί, εκ των οποίων ο πρώτος, αν και από τους καλούς στη δουλειά του, έχει χρεοκοπήσει (συνδεόταν με την εταιρεία NΑΥΣΙ Α.Ε.).
«Οι Κινέζοι θα τον επιλέξουν ως μόνιμο εργολάβο και θα μας πιέσουν να μειώσουμε τόσο τις τιμές, που στο τέλος δεν θα βγαίνουμε», είπαν στην «Κ» τρεις ιδιοκτήτες ναυπηγοεπικευαστικών επιχειρήσεων, οι οποίοι θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους (σ.σ.: δύο από αυτούς διατηρούν ανοικτό δίαυλο επικοινωνίας με την ηγεσία του ΟΛΠ). Τελικά, και εξαιτίας των αντιδράσεων στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, το Blue Star κατέληξε στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας.
Ο ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Ελευσίνας κ. Νίκος Ταβουλάρης, που δεν συγκαταλέγεται στους «εχθρούς» των Κινέζων, θεωρεί ότι η κυβέρνηση έπρεπε να δώσει προτεραιότητα στην απασχόληση στις 12 δεξαμενές που διαθέτει η χώρα, όπου το προσωπικό υποαπασχολείται. Ο Ταβουλάρης αλλά και άλλοι μεγαλύτεροι παίκτες στη ναυπηγοεπισκευή θεωρούν ότι οι Κινέζοι μπορούν να βάλουν «τάξη σε ένα άναρχο τοπίο».
Απόβλητα λιμένων
Το επόμενο επεισόδιο ήταν τα απόβλητα του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ».
Δεξαμενές και Blue Star
H αντιπαράθεση, που εκδηλώνεται τώρα, εκκολάπτεται εδώ και μήνες. Πρώτο επεισόδιο ήταν το ατύχημα του Blue Star στην Ιο τον Σεπτέμβριο. Η πρόταση του ΟΛΠ ήταν να το επισκευάσουν δύο ναυπηγοί, εκ των οποίων ο πρώτος, αν και από τους καλούς στη δουλειά του, έχει χρεοκοπήσει (συνδεόταν με την εταιρεία NΑΥΣΙ Α.Ε.).
«Οι Κινέζοι θα τον επιλέξουν ως μόνιμο εργολάβο και θα μας πιέσουν να μειώσουμε τόσο τις τιμές, που στο τέλος δεν θα βγαίνουμε», είπαν στην «Κ» τρεις ιδιοκτήτες ναυπηγοεπικευαστικών επιχειρήσεων, οι οποίοι θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους (σ.σ.: δύο από αυτούς διατηρούν ανοικτό δίαυλο επικοινωνίας με την ηγεσία του ΟΛΠ). Τελικά, και εξαιτίας των αντιδράσεων στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, το Blue Star κατέληξε στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας.
Ο ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Ελευσίνας κ. Νίκος Ταβουλάρης, που δεν συγκαταλέγεται στους «εχθρούς» των Κινέζων, θεωρεί ότι η κυβέρνηση έπρεπε να δώσει προτεραιότητα στην απασχόληση στις 12 δεξαμενές που διαθέτει η χώρα, όπου το προσωπικό υποαπασχολείται. Ο Ταβουλάρης αλλά και άλλοι μεγαλύτεροι παίκτες στη ναυπηγοεπισκευή θεωρούν ότι οι Κινέζοι μπορούν να βάλουν «τάξη σε ένα άναρχο τοπίο».
Απόβλητα λιμένων
Το επόμενο επεισόδιο ήταν τα απόβλητα του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ».
Στις 11 Ιανουαρίου 2018, ο ΟΛΠ κατέθεσε αγωγή (σ.σ.: βρίσκεται στην κατοχή της «Κ») κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και των εταιρειών Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος και «Ιγνάτιος Σπανόπουλος». Εναντίον των δύο τελευταίων στράφηκαν διότι δεν «απέδωσαν μεικτής φύσης στερεά απόβλητα… στις λιμενικές εγκαταστάσεις παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων του ΟΛΠ».
Ο ΟΛΠ χρησιμοποιεί για την αντιρρύπανση την εταιρεία Antipollution, που καταβάλλει στον ΟΛΠ το 19% των εισπράξεών της.
Ο ΟΛΠ υπολογίζει ότι υπέστη ζημία 885.000 ευρώ. Η Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος είχε αμφισβητήσει αυτήν την ανάθεση του ΟΛΠ (σ.σ.: με το παλαιό καθεστώς) και με τη βοήθεια της ΔΑΛ επέβαλε ένα άλλο μοντέλο εκμετάλλευσης των αποβλήτων σε άλλα λιμάνια της χώρας, θεωρώντας ότι ο καθένας μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτά τα απόβλητα, εν ονόματι της ελευθερίας του ανταγωνισμού, κάτι που θεσμοθετήθηκε με ρύθμιση του νομοσχεδίου για τη ναυτιλία που ψηφίσθηκε τον Νοέμβριο.
Εγκαταλελειμμένα πλοία
Εναν μήνα αργότερα, ο ΟΛΠ υπέβαλε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για τη ρυμούλκηση στην Τουρκία του εγκαταλελειμμένου «Μακεδονία» («Κ», 21 Φεβρουαρίου 2018). Απαντώντας, ο διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων Δ. Π. Μπακόπουλος σε έγγραφό του της 1ης Φεβρουαρίου αναφέρει ότι «ο ΟΛΠ δεν έχει την εξουσία να αποφασίζει ποιο πλοίο θα έχει ελευθεροπλοΐα» (σ.σ.: το «Μακεδονία» ανεχώρησε για την Τουρκία, αν και ο ΟΛΠ είχε εγγράψει υποθήκη πάνω του). Το ότι το πλοίο ρυμουλκήθηκε από την επιχείρηση Σπανόπουλου δεν θεωρείται σύμβαση στον ΟΛΠ, που απέρριψε αίτημα του επιχειρηματία να επεκτείνει ναυπηγείο που έχει στην Κυνόσουρα, με άλλο παρακείμενο που ενοικίασε. Και είναι ακόμα η αρχή… Καθημερινή
Εγκαταλελειμμένα πλοία
Εναν μήνα αργότερα, ο ΟΛΠ υπέβαλε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για τη ρυμούλκηση στην Τουρκία του εγκαταλελειμμένου «Μακεδονία» («Κ», 21 Φεβρουαρίου 2018). Απαντώντας, ο διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων Δ. Π. Μπακόπουλος σε έγγραφό του της 1ης Φεβρουαρίου αναφέρει ότι «ο ΟΛΠ δεν έχει την εξουσία να αποφασίζει ποιο πλοίο θα έχει ελευθεροπλοΐα» (σ.σ.: το «Μακεδονία» ανεχώρησε για την Τουρκία, αν και ο ΟΛΠ είχε εγγράψει υποθήκη πάνω του). Το ότι το πλοίο ρυμουλκήθηκε από την επιχείρηση Σπανόπουλου δεν θεωρείται σύμβαση στον ΟΛΠ, που απέρριψε αίτημα του επιχειρηματία να επεκτείνει ναυπηγείο που έχει στην Κυνόσουρα, με άλλο παρακείμενο που ενοικίασε. Και είναι ακόμα η αρχή… Καθημερινή