Ηλίας Μπέλλος, 31.08.2022, Καθημερινή
Υποβλήθηκε προς έγκριση στο Συμβούλιο της Επικρατείας το νέο master plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς που ενσωματώνει το επενδυτικό σχέδιο της Cosco Shipping για το λιμάνι
Υποβλήθηκε προς έγκριση στο Συμβούλιο της Επικρατείας το νέο master plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς που ενσωματώνει το επενδυτικό σχέδιο της Cosco Shipping για το λιμάνι. Εφόσον λάβει το πράσινο φως και από το Συμβούλιο της Επικρατείας, θα γίνει Προεδρικό Διάταγμα με βάση το οποίο θα αδειοδοτηθούν οι επενδύσεις που προβλέπει και θα μπορέσουν να ξεκινήσουν αμέσως οι εργασίες για την επέκταση του επιβατικού λιμανιού που είχαν σταματήσει νωρίτερα φέτος έπειτα από αλλεπάλληλες πρόσφυγες κατοίκων και φορέων του Πειραιά που αντιτίθεται στα εν λόγω σχέδια.
Νομικοί κύκλοι υποστηρίζουν ότι η διαδικασία μπορεί να έχει ολοκληρωθεί εντός του φθινοπώρου, οπότε μπορεί να ξεκινήσουν πριν μπει ο χειμώνας. Εν τω μεταξύ, προχωρούν άλλα έργα όπως η υπόγεια διάβαση που θα ενοποιήσει τη χερσαία ζώνη του λιμανιού του Πειραιά με την έκταση των 80 στρεμμάτων του πρώην ΟΔΔΥ, η επέκταση του σταθμού αυτοκινήτων αλλά και έργα υποδομών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Η επανεκκίνηση των εργασιών για το νέο λιμάνι της κρουαζιέρας, διότι αυτό αφορά η επέκταση του επιβατικού λιμένα, θα καταστεί δυνατή μετά την έγκριση νωρίτερα το καλοκαίρι από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) του αναθεωρημένου master plan του ΟΛΠ Α.Ε.
Η νέα έγκριση απαιτήθηκε ύστερα από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας στις αρχές του έτους που «πάγωσε» τα έργα. Με εκείνη την απόφασή του το ΣτΕ ζητούσε ουσιαστικά να εγκριθεί πρώτα η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και κατόπιν βάσει αυτής να καταρτιστεί το master plan (γενικό προγραμματικό σχέδιο) για όλες τις επενδύσεις στον Πειραιά, δεσμευτικές και μη.
Τούτο, διότι αυτό προβλέπεται από το σχετικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την αδειοδότηση τέτοιων έργων. Καθώς η περιβαλλοντική μελέτη εγκρίθηκε τελικά από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, ενσωματώθηκε στο νέο master plan που υποβλήθηκε προς έγκριση, την οποία εξασφάλισε από την αρμόδια Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ).
Τώρα το τελευταίο βήμα είναι το εγκεκριμένο master plan, που θα πρέπει με τη σειρά του να ελεγχθεί και από το Συμβούλιο της Επικρατείας και να γίνει Προεδρικό Διάταγμα, ώστε να αδειοδοτηθούν οι σχετικές εργασίες στο λιμάνι του Πειραιά.
Τα έργα στο λιμάνι επιβατών αφορούν κατά κύριο λόγο τον νέο σταθμό της κρουαζιέρας.
Αυτό που είχε συμβεί και το ΣτΕ σταμάτησε το έργο της επέκτασης του επιβατικού λιμένα ήταν πως με βάση τη διαδικασία που είχε συμφωνηθεί μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και του βασικού μετόχου του ΟΛΠ, Cosco Shipping, είχε πρώτα εγκριθεί το master plan το 2018 και ξανά στα τέλη του 2019, και κατόπιν υποβλήθηκε προς έγκριση η ΣΜΠΕ.
Η νέα διαδικασία αποτελεί πλέον και πιλότο για τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούν να αδειοδοτούνται τα έργα στα ελληνικά λιμάνια αλλά και άλλες παραχωρήσεις. Ητοι, θα προηγείται η έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης και κατόπιν εφόσον αυτό γίνει θα μπορεί να ενσωματωθεί στο γενικότερο επενδυτικό σχέδιο που με τη σειρά του θα λαμβάνει όπου αυτό απαιτείται χαρακτήρα Προεδρικού Διατάγματος.
Ο ΟΛΠ με επίσημη ανακοίνωσή του νωρίτερα φέτος έχει δεσμευθεί πως θα «εφαρμόσει το μεγάλο επενδυτικό σχέδιο στη χώρα, λαμβάνοντας υπόψη όποιες ενδεχόμενες προσαρμογές κρίνονται απαραίτητες, σύμφωνα με τις αποφάσεις των αρμόδιων διοικητικών και δικαστικών αρχών και τη σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο».πηγή