Η πρώτη πρωτότυπη εκπομπή του OTE HISTORY, του νέου καναλιού του ΟΤΕ TV, «Ελλάδα από το Α ως το Ω», συνεχίζεται αυτήν την Παρασκευή 22 Απριλίου στις 21.00 με το δεύτερο μέρος του ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στον Πειραιά.
Πειραιάς, μια «πόλη μαγική που σε χαράζει».
Το χιλιοτραγουδισμένο λιμάνι, ο σύγχρονος και o κλασικός πολιτισμός, οι ζωτικές αντιθέσεις, η προσφυγιά, το ρεμπέτικο, o Ολυμπιακός και ο Εθνικός, οι ορκισμένοι στον τόπο τους Πειραιώτες.
Πειραιάς, μια «πόλη μαγική που σε χαράζει».
Το χιλιοτραγουδισμένο λιμάνι, ο σύγχρονος και o κλασικός πολιτισμός, οι ζωτικές αντιθέσεις, η προσφυγιά, το ρεμπέτικο, o Ολυμπιακός και ο Εθνικός, οι ορκισμένοι στον τόπο τους Πειραιώτες.
Εκκίνηση στο 2ο επεισόδιο το σημείο κατατεθέν της πόλης, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Δημιούργημα της αστικής τάξης του 19ου αιώνα, το θέατρο αυτό αποτελεί πνευματικό τοπόσημο για την πόλη. Για την ιστορία του, τις σημαντικές παραστάσεις, τα τεχνικά του χαρακτηριστικά και τη λαμπρότητά του μας μιλούν ο σκηνοθέτης Τάκης Τζαμαργιάς που συνδέεται με το άνοιγμα της νέας εποχής για το θέατρο και ο νυν καλλιτεχνικός διευθυντής του, Νίκος Διαμαντής. Από τις Τρωάδες του Τσαρούχη και τον ιστορικό πρωτοποριακό θίασο Living Theatre ως το Still Life του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τον Φάουστ της Κατερίνας Ευαγγελάτου, το θέατρο αυτό έχει φιλοξενήσει εξαιρετικούς καλλιτέχνες, ξεπερνώντας στα στενά όρια της πόλης.
Ίσως να μην είναι τυχαίο ότι «έχει στραμμένη την πλάτη του στον Πειραιά και βλέπει προς την Ακρόπολη.
Σαν να απευθύνεται εκεί, κι όχι στο λιμάνι» όπως σημειώνει ο Τάκης Τζαμαργιάς.
Από το Δημοτικό Θέατρο στο σταθμό του ηλεκτρικού. Ακολουθώντας τις γραμμές των τρένων γνωρίζουμε τον ποιητή Γιώργο Χρονά, την ιστορικό Ευαγγελία Μπαφούνη και τον ερευνητή Σπύρο Παπαϊωάννου αυθεντικές πειραιώτικες διαδρομές. Πέραμα, Κερατσίνι, Δραπετσώνα.
Οδηγούμαστε στα Βούρλα, τόπο «αμαρτίας» -ανομολόγητο στους χάρτες μέχρι το 1940- αλλά και μετά φυλακών, θυμόμαστε την ιστορική απόδραση των 27 κρατουμένων-μελών του ΚΚΕ, περπατάμε στα Καμίνια -την πρώτη περιοχή που κατοικήθηκε πριν τον Πειραιά- και ανακαλύπτουμε γιατί εκεί αναπτύχθηκε η κεραμοποιία (εξ ου και το όνομα Καμίνια). Μέσα από αυτήν την περιπλάνηση καταλήγουμε στις γευστικές εμμονές της πόλης: χειροποίητος Χαλβάς Δραπετσώνας, ψάρι, καφές, μπαχαρικά.
Σαν να απευθύνεται εκεί, κι όχι στο λιμάνι» όπως σημειώνει ο Τάκης Τζαμαργιάς.
Από το Δημοτικό Θέατρο στο σταθμό του ηλεκτρικού. Ακολουθώντας τις γραμμές των τρένων γνωρίζουμε τον ποιητή Γιώργο Χρονά, την ιστορικό Ευαγγελία Μπαφούνη και τον ερευνητή Σπύρο Παπαϊωάννου αυθεντικές πειραιώτικες διαδρομές. Πέραμα, Κερατσίνι, Δραπετσώνα.
Οδηγούμαστε στα Βούρλα, τόπο «αμαρτίας» -ανομολόγητο στους χάρτες μέχρι το 1940- αλλά και μετά φυλακών, θυμόμαστε την ιστορική απόδραση των 27 κρατουμένων-μελών του ΚΚΕ, περπατάμε στα Καμίνια -την πρώτη περιοχή που κατοικήθηκε πριν τον Πειραιά- και ανακαλύπτουμε γιατί εκεί αναπτύχθηκε η κεραμοποιία (εξ ου και το όνομα Καμίνια). Μέσα από αυτήν την περιπλάνηση καταλήγουμε στις γευστικές εμμονές της πόλης: χειροποίητος Χαλβάς Δραπετσώνας, ψάρι, καφές, μπαχαρικά.
Άγνωστες ιστορίες αθλητών και φιλάθλων, ιστορίες τρέλας και ονείρων που γίνονται πραγματικότητα ή γκρεμίζονται. Στον Πειραιά του αθλητισμού μας ξεναγούν ο διεθνής ποδοσφαιριστής Κώστας Πολυχρονίου και ο πολίστας Βαγγέλης Πάτρας.
Ο Κώστας Πολυχρονίου μοιράζεται μαζί μας την αγάπη του για τον Ολυμπιακό, για τη φανέλα που είχε πάντα κάτω από το προσκέφαλό του, αλλά και μια πολύ σημαντική στιγμή που συνδέει τον Ολυμπιακό με το Τοπ Καπί του Ντασέν και τη Μελίνα Μερκούρη.
Ο Βαγγέλης Πάτρας μιλά για τον Πειραιά ως «αθλητική πρωτεύουσα της Ελλάδας», για την υδατοσφαίριση που ήρθε από τη Μ. Ασία, για τα παιχνίδια στο Μικρολίμανο, για το νερό που είναι ζωή.
Ο Κώστας Πολυχρονίου μοιράζεται μαζί μας την αγάπη του για τον Ολυμπιακό, για τη φανέλα που είχε πάντα κάτω από το προσκέφαλό του, αλλά και μια πολύ σημαντική στιγμή που συνδέει τον Ολυμπιακό με το Τοπ Καπί του Ντασέν και τη Μελίνα Μερκούρη.
Ο Βαγγέλης Πάτρας μιλά για τον Πειραιά ως «αθλητική πρωτεύουσα της Ελλάδας», για την υδατοσφαίριση που ήρθε από τη Μ. Ασία, για τα παιχνίδια στο Μικρολίμανο, για το νερό που είναι ζωή.
Συνεχίζουμε με μια περιήγηση σε μουσεία και πνευματικά κέντρα του Πειραιά. Στο κτήριο του Παλιού Ταχυδρομείου που στεγάζει τη Δημοτική Πινακοθήκη μας ξεναγεί η Ευαγγελία Μπαφούνη. Επόμενη στάση η ιστορική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη: ο Γιώργος Χρονάς που έχει χαρίσει τη συλλογή του στο Ίδρυμα και η Καλή Παγουλάτου-Λασκαρίδη, υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Βιβλιοθήκης, μας ξεναγούν σε έναν ιστορικό χώρο-σπίτι. Με τις Φλώρα Παντελίδη και Παναγιώτα Αλαμάρα από τους Pireactive έξω από το αρχαιολογικό μουσείο ανακαλύπτουμε δράσεις ανάδειξης του μουσείου.
Ο Πειραιάς πρωταγωνιστής στην εποποιία του ρεμπέτικου. Ο Σπύρος Παπαϊωάννου, ένας θρύλος για τους λάτρεις αυτής της κατεξοχήν λαϊκής μουσικής, μας μεταφέρει το κλίμα μέσα στο οποίο γεννήθηκε και άνθισε το ρεμπέτικο και δίνει τη σκυτάλη σε δύο μουσικούς τον Γιώργο Κοντογιάννη και τον Μανώλη Δημητριανάκη, που μας συνοδεύουν σε μια ιχνηλάτηση μονοπατιών των παλιών ρεμπετών: η Δραπετσώνα, η τετράς του Πειραιά, οι βαριές χειρονακτικές δουλειές, οι τεκέδες, ο μεγάλος Βαμβακάρης. Στίχοι από την «Αλανιάρα Πειραιώτισσα» μπλέκονται με βραδινές εικόνες της πόλης: «Αφού λες πως είσαι απ’ τον Περαία, αλανιάρα…».
Η εκπομπή «Ελλάδα από το Α ως το Ω» ξεκίνησε στις 22 Ιανουαρίου με ένα ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στη Θεσσαλονίκη εγκαινιάζοντας το πρόγραμμα του νέου καναλιού του ΟΤΕ TV, OTE HISTORY. Την ανάπτυξη του περιεχομένου έχει αναλάβει η πολιτιστική πλατφόρμα ελculture. Συντελεστές: Σκηνοθεσία: Λευτέρης Χαρίτος, Ιδέα-ανάπτυξη: Ντίνα Κάσσου Διεύθυνση περιεχομένου: Καλλιόπη Αλπίτση, Αρχισυνταξία-σενάριο: Άννα Ρούτση, Έρευνα-σενάριο: Σοφία Ευτυχιάδου, Μοντάζ: Ιωάννα Πογιαντζή, Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Κασιμάτης, Οργάνωση παραγωγής: Δημήτρης Αποστολίδης
Σε συνεργασία με την πλατφόρμα πολιτισμού elculture.gr πηγή
Σε συνεργασία με την πλατφόρμα πολιτισμού elculture.gr πηγή