Ένα βαθύ μακροβούτι, το οποίο δεν αναμένεται να τελειώσει –εκτός πολιτικών απροόπτων– νωρίτερα από τον ερχόμενο... Μάιο, οπότε είναι προγραμματισμένες ταυτόχρονα οι Ευρωεκλογές και οι εκλογές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ξεκινά από σήμερα η κυβέρνηση.
Σ΄ αυτό το πολιτικά σύντομο χρονικό διάστημα το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει κλείσει τις εκκρεμότητες της αξιολόγησης, να έχει συμφωνήσει και να "τρέχει" το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα το οποίο θα πατά και στο ενδεχόμενο «κούρεμα» του ελληνικού χρέους, αλλά και να προετοιμάσει την έξοδο της χώρας στις αγορές μετά από ένα τετράχρονο "αποκλεισμό”.
Στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών παραδέχονται στο Capital.gr πως πέρα από το προχώρημα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων (απολύσεις στο δημόσιο, «άνοιγμα» κλειστών επαγγελμάτων, ιδιωτικοποιήσεων, πλειστηριασμοί), η είσπραξη του φόρου εισοδήματος του 2012 μέσα σε μόλις... τέσσερις μήνες μαζί με το ΦΑΠ των προηγούμενων ετών, αποτελεί το σημαντικότερο... κύμα το οποίο πρέπει να ξεπεράσει η κυβέρνηση για να φτάσει στο πρωτογενές πλεόνασμα στο τέλος του 2013.
Ένα δεύτερο, παράλληλο κύμα με το οποίο θα βρεθεί αντιμέτωπη η ελληνική κυβέρνηση δεν είναι μόνο οι περιβόητες γερμανικές εκλογές, αλλά κυρίως η σύνθεση της νέας ομοσπονδιακής κυβέρνησης που θα προκύψει απ’ αυτές με βάση τα τελικά ποσοστά που θα λάβουν τα κόμματα. Επιτελικά στελέχη του Μ. Μαξίμου επικεντρώνουν την προσοχή τους στο πρόσωπο που θα βρεθεί στην θέση του κ. Σόιμπλε και την επιρροή που αυτό θα ασκήσει στο πως θα αναδιαρθρωθεί το ελληνικό χρέος.
Το τρίτο κύμα, το οποίο επανέρχεται μετά την αναζωπύρωση των εμφυλιοπολεμικών συγκρούσεων στην Αίγυπτο είναι η παραπέρα αποσταθεροποίηση της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Μεσογείου (Βαλκάνια, Μέση Ανατολή, Βόρεια Αφρική), η οποία αποτελεί κρίσιμο «ζωτικό χώρο» της ελληνικής οικονομίας (εξαγωγές και, προπαντός επενδύσεις).
Πιο συγκεκριμένα:
* Η κυβέρνηση πρέπει να κλείσει τις εκκρεμότητες που άφησε η τελευταία αξιολόγηση της τρόικας (τέλη Ιουλίου) προκειμένου να λάβει η χώρα το υπόλοιπο της δόσης του Ιουλίου γύρω στις αρχές Οκτωβρίου. Οι σημαντικότερες εξ΄ αυτών είναι η ένταξη στο καθεστώς διαθεσιμότητας – κινητικότητας 12.500 συνολικά δημοσίων υπαλλήλων (σ.σ. τα κριτήρια έχουν πλέον καθοριστεί με απόφαση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης), το προχώρημα της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης σε Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ και η πλήρης απελευθέρωσης του επαγγέλματος των δικηγόρων. Στα μέσα Σεπτεμβρίου αναμένονται τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας, ενώ αμέσως μετά τις γερμανικές εκλογές (22 Σεπτεμβρίου) έρχονται και τα ανώτερα κλιμάκια.
Ξεχωριστή σημασία για την επερχόμενη αξιολόγηση έχει αποκτήσει η αλλαγή του «καθεστώτος» των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας μέχρι τέλους του έτους, αλλά και η αναμόρφωση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ ειδικά μετά την παραίτηση του επικεφαλής του κ. Στέλιου Σταυρίδη. Την ίδια στιγμή, όμως σε δύο εβδομάδες περίπου από σήμερα -δηλαδή μετά τις 31 Αυγούστου οπότε θα πρέπει να έχουν κατατεθεί και οι τελευταίες φορολογικές δηλώσεις- θα πρέπει να αρχίσει ουσιαστικά η κυβέρνηση να μαζεύει φόρους εισοδήματος ύψους περίπου... 10 δισ. ευρώ για να διασφαλίσει το πρωτογενές πλεόνασμα μέχρι τέλος του 2013. Οι πρώτες εκτιμήσεις της ΕΛΣΤΑΤ για ύφεση 4,6% το β’ τρίμηνο του 2013 (Απρίλης - Μάης - Ιούνης) θεωρούνται, πάντως, στο ΥΠΟΙΚ «εντός προβλέψεων», περιμένοντας παραπέρα αποκλιμάκωση τα επόμενα δύο τρίμηνα και συνεπώς καλύτερες επιδόσεις συνολικά στα φορολογικά έσοδα.
* Να διαπραγματευτεί στο διάστημα Οκτωβρίου - Νοεμβρίου το επικαιροποιημένο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα για την περίοδο 2014-17 εν μέσω... ενδο-τροϊκανών συγκρούσεων για το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους την επαύριον των κρίσιμων γερμανικών εκλογών. Το πόσο γρήγορα και προς ποια ακριβώς κατεύθυνση θα προχωρήσουν αυτές οι διαπραγματεύσεις και οι συγκρούσεις θα εξαρτηθεί σε σημαντικό βαθμό και από την σύνθεση της επόμενης γερμανικής κυβέρνησης. Πηγές του Capital.gr στο Βερολίνο επισημαίνουν πως η βέβαιη και άνετη πρωτιά των Χριστιονοδημοκρατών της Angela Merkel (CDU) δεν αρκεί για να σχηματισθεί κυβέρνηση. Χρειάζεται ένας ακόμα τουλάχιστον εταίρος, από την πολιτική φύση του οποίου θα εξαρτηθεί και η ακριβής «φορά» της γερμανικής ευρωπαϊκής πολιτικής την επομένη της 22ας Σεπτεμβρίου. Εκεί είναι που τα πράγματα περιπλέκονται, καθώς η συμμετοχή των ευρωπαϊστών Σοσιαλδημοκρατών (SPD) στην κυβέρνηση δεν θεωρείται ως η βέλτιστη λύση για την πλειοψηφία των Χριστιανοδημοκρατών, ενώ από την άλλη μεριά οι μέχρι τώρα σύμμαχοι της Α. Merkel, οι Φιλελελεύθεροι (FDP) «παίζεται» ακόμα αν θα έχουν πανεθνική εκπροσώπηση και οι αντι-ευρωπαϊστές (Αlternative fuer Deutschland) δεν αποκλείεται να αποκτήσουν...
* Να αντιμετωπίσει τις συνέπειες που σίγουρα θα έχει, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις Ελλήνων αναλυτών, η νέα αποσταθεροποίηση στην Αίγυπτο πάνω στην γειτονική ελληνική οικονομία. Η έστω και εύθραυστη -όπως αποδεικνύεται πλέον- πολιτική σταθεροποίηση που επετεύχθη στις χώρες της βόρειας Αφρικής από τα τέλη του 2012 είχε αρχίσει να ευνοεί τους Έλληνες εξαγωγείς που εναγωνίως αναζητούν νέες αγορές πέραν της «κορεσμένης» Ε.Ε.
Τα οφέλη αυτής της στροφής έχουν αποτυπωθεί εξαιρετικά ανάγλυφα σε όλα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων. Κορυφαίος μη - ευρωπαϊκός προορισμός για τις ελληνικές εξαγωγές είναι η αναδυόμενη οικονομία της Τουρκίας, ενώ οι πολιτικές ανατροπές στην Τυνησία, τη Λιβύη και την Αίγυπτο μετά το 2011 φαινόταν πως θα μπορούσαν να καταστήσουν μελλοντικά τις παραπάνω βορειο-αφρικανικές χώρες ανάλογα σημαντικούς ελληνικούς εξαγωγικούς «προορισμούς». Αυτό το σενάριο ξεμακραίνει πλέον. Η Τουρκία... αφρικανοποιείται πολιτικά και οικονομικά (όπως φάνηκε από την εξέγερση του περασμένου Ιουνίου και την πτώση του ΑΕΠ της), ενώ οι περισσότερες χώρες της «Αραβικής Άνοιξης» έχουν εισέλθει σε νέο κύκλο βίαιων ταραχών. Το γεγονός αυτό μπλοκάρει και όλα τα σχέδια που είχαν αρχίσει να γίνονται και από πλευράς Ελλήνων επενδυτών στην περιοχή...
Του Δημήτρη Κατσαγάνη Πηγή: capital