Πανεπιστημιακοί έχουν αρχίσει να μεταβάλλουν την εκπαιδευτική διαδικασία μετά την εμφάνιση του ChatGPT, γεγονός που ίσως αποτελεί την αρχή μιας τεράστιας αλλαγής στη διδασκαλία και την εκμάθηση.
Ενώ διόρθωνε εργασίες για το μάθημά του που αφορά τις παγκόσμιες θρησκείες, ο καθηγητής Φιλοσοφίας στο Northern Michigan University, Άντονι Αουμαν, διάβασε ένα γραπτό που ξεχώριζε ως το καλύτερο με διαφορά. Αφορούσε το κατά πόσον είναι ηθική η απαγόρευση της μπούρκας και ήταν δομημένο σε σαφείς παραγράφους, ενώ παράλληλα περιείχε εύστοχα παραδείγματα και επιχειρηματολογία.
Αμέσως του κινήθηκαν υποψίες, και, όταν βρέθηκε πρόσωπο με πρόσωπο με τον φοιτητή του, τον ρώτησε κατά πόσον είχε γράψει μόνος του την εργασία, με εκείνον να εξομολογείται πως είχε χρησιμοποιήσει το GPT, μια ρομποτική εφαρμογή παραγωγής λόγου η οποία παρέχει πληροφορίες, εξηγεί έννοιες και αναπτύσσει ιδέες σε απλές προτάσεις -και στην εν λόγω περίπτωση είχε συντάξει την εργασία.
Θορυβημένος, ο Αουμαν αποφάσισε να αλλάξει τον τρόπο που αναθέτει τη συγγραφή δοκιμιακών εργασιών αυτό το εξάμηνο, σκοπεύοντας να υποχρεώσει τους φοιτητές να γράφουν πρώτα προσχέδια μέσα στην αίθουσα, όπου θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν προγράμματα περιήγησης στο Διαδίκτυο τα οποία καταγράφουν και περιορίζουν την όποια χρήση τους.
Στη συνέχεια, οι φοιτητές θα καλούνται να τεκμηριώσουν οποιαδήποτε αναθεώρηση, ενώ παράλληλα ο Αουμαν σχεδιάζει να εισαγάγει στα μαθήματα τη χρήση της εφαρμογής ζητώντας από τους φοιτητές να αξιολογήσουν τις απαντήσεις της στα ερωτήματα που θα της τίθενται.
«Μιλάμε για τέλος εποχής στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ τίθενται ερωτήματα στην ανθρωπότητα όπως το τι ακριβώς σκέφτεται αυτό το ρομπότ που είναι λες και ήρθε από άλλο πλανήτη» είπε.
Παντού στις ΗΠΑ, πανεπιστημιακοί όπως ο Αουμαν, καθώς και οι προϊστάμενοί τους κοσμήτορες και πρυτάνεις, έχουν αρχίσει να μεταβάλλουν την εκπαιδευτική διαδικασία μετά την εμφάνιση του ChatGPT, γεγονός που ίσως αποτελεί την αρχή μιας τεράστιας αλλαγής στη διδασκαλία και την εκμάθηση. Ορισμένοι καθηγητές σχεδιάζουν εντελώς από την αρχή τα μαθήματα που διδάσκουν, προσθέτοντας περισσότερες προφορικές εξετάσεις, ομαδικές εργασίες και χειρόγραφα κείμενα στη θέση τυπωμένων.
Τέτοιες κινήσεις αποτελούν μέρος της μάχης που δίνεται σε πραγματικό χρόνο με ένα νέο κύμα εξέλιξης της τεχνολογίας, που έχει γίνει γνωστό ως «παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη». Το ChatGPT, που κυκλοφόρησε μόλις τον περασμένο Νοέμβριο από το εργαστήριο OpenAI, είναι ανάμεσα στα πλέον πρωτοποριακά προγράμματα αυτού του κύματος, το οποίο προκαλεί μια τεράστια αλλαγή καθώς συντάσσει κείμενα με σχεδόν ανθρώπινη διάρθρωση και λεπτές διαφοροποιήσεις, ανταποκρινόμενο σε σύντομα θέματα, και ήδη χρησιμοποιείται για ερωτικές επιστολές, ποίηση, λογοτεχνία, αλλά και σχολικές και ακαδημαϊκές εργασίες.
Γεγονός που έχει θορυβήσει ορισμένα γυμνάσια και λύκεια, με τους καθηγητές να προσπαθούν να ξεδιαλύνουν κάθε φορά κατά πόσον οι μαθητές τους χρησιμοποίησαν την εφαρμογή. Στο εκπαιδευτικό σύστημα ορισμένων αμερικανικών πολιτειών, μεταξύ των οποίων και η Νέα Υόρκη, έχει κιόλας απαγορευτεί η χρήση αυτού του εργαλείου στα δίκτυα Wi-Fi τους και τις σχολικές συσκευές ούτως ώστε να εμποδιστεί αυτή η μορφή αντιγραφής νέας γενιάς, παρ’ όλο που φυσικά είναι εύκολο για τους μαθητές να βρουν παράτυπους τρόπους πρόσβασης στην εφαρμογή.
Στην ανώτατη εκπαίδευση, όμως, τα ιδρύματα είναι επιφυλακτικά ως προς την αποτελεσματικότητα μιας τυχόν απαγόρευσης, η οποία θέτει και το ζήτημα της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Γεγονός που συνεπάγεται πως εκείνο που πρέπει να αλλάξει είναι ο τρόπος διδασκαλίας.
Οπως δηλώνει ο Τζο Γκλόβερ, κοσμήτορας του Πανεπιστημίου της Φλόριντα, «γίνεται προσπάθεια θεσμοθέτησης γενικών αρχών ενίσχυσης της δυνατότητας του διδάσκοντα να διεξάγει το μάθημα αντί για προσπάθειες στόχευσης σε συγκεκριμένες μεθόδους αντιγραφής, καθώς αυτή δεν πρόκειται να είναι η τελευταία καινοτομία με την οποία θα έρθουμε αντιμέτωποι».
Αυτό αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός, καθώς μιλάμε απλώς για το πρώιμο στάδιο ανάπτυξης της τεχνητής νοημοσύνης. Η OpenAI πρόκειται σύντομα να εκδώσει μια ακόμη εφαρμογή, την GPT-4, που είναι ακόμη πιο βελτιωμένη ως προς την παραγωγή κειμένου από τα προηγούμενα προγράμματά της.
Η Google έχει δημιουργήσει το πρόγραμμα LaMDA, που είναι το αντίπαλον δέος, ενώ η Microsoft εξετάζει να επενδύσει 10 δισεκατομμύρια δολάρια στην OpenAI. Οι εταιρείες start-up της Σίλικον Βάλεϊ επίσης ασχολούνται με την ανάπτυξη του τομέα.
Εκπρόσωπος OpenAI παραδέχτηκε την πιθανή κακή χρήση του προγράμματος ώστε να εξαπατηθούν άνθρωποι, και δήλωσε πως η εταιρεία αναπτύσσει τεχνολογία που θα βοηθά στην αναγνώριση κειμένων τα οποία έχουν παραχθεί με τη χρήση της εφαρμογής.
Κορυφαίο θέμα συζήτησης
Σε πολλά πανεπιστήμια το ChatGPT αποτελεί πλέον κορυφαίο θέμα συζήτησης, με τους πρυτάνεις να ιδρύουν ομάδες εργασίας και να διοργανώνουν ακαδημαϊκές συζητήσεις για το πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί αυτό το νέο εργαλείο, με πολλές απόψεις να είναι υπέρ της προσαρμογής στην τεχνολογική εξέλιξη.
Σε πολλά γνωστά πανεπιστήμια των ΗΠΑ οι καθηγητές καταργούν τις εργασίες που γίνονται από το σπίτι, οι οποίες κυριάρχησαν κατά την περίοδο της πανδημίας, καθώς τώρα θεωρείται εύκολο να γίνουν με χρήση ρομποτικών εφαρμογών παραγωγής λόγου, και προτιμούν τις εργασίες εντός της πανεπιστημιακής αίθουσας και τις χειρόγραφες και ομαδικές εργασίες, ενώ οι εξετάσεις συχνά διεξάγονται προφορικά.
Οι φοιτητές δεν θα ακούσουν πλέον «Γράψτε πέντε σελίδες σχετικά με το τάδε θέμα». Ορισμένοι καθηγητές προσπαθούν να επινοήσουν θέματα που θεωρούν πως θα είναι υπερβολικά περίπλοκα για τα προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης και ζητούν από τους φοιτητές τους να γράψουν για τα γεγονότα της ζωής τους και την τωρινή τους κατάσταση.
Οπως αναφέρει ο Σιντ Ντόμπριν, διευθυντής του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα: «Οι φοιτητές γίνονται λογοκλόποι διότι τα θέματα που τους ζητούνται προσφέρονται για λογοκλοπή», ενώ ένας άλλος πανεπιστημιακός σχεδιάζει να αρχίσει να διδάσκει νέα ή λιγότερο μελετημένα κείμενα για τα οποία η εφαρμογή μπορεί να διαθέτει λιγότερες πληροφορίες, όπως για παράδειγμα τα πρώιμα σονέτα του Σαίξπηρ στη θέση γνωστών θεατρικών του έργων. Οπως λέει, το GPT μπορεί έτσι να ωθήσει τους ακαδημαϊκούς να ξεπεράσουν την επανάληψη και να στραφούν σε κείμενα που δεν είναι διαθέσιμα στο Διαδίκτυο.
Αλλαγές στον τρόπο βαθμολόγησης
Σε περίπτωση που η αποτροπή της λογοκλοπής αποβεί μάταιη, πολλοί καθηγητές σχεδιάζουν να θεσμοθετήσουν αυστηρότερους κανόνες σε όσα ζητούν από τους φοιτητές τους, αλλά και στον τρόπο βαθμολόγησής τους, καθώς ένα κείμενο με θέση και δομή δεν αρκεί από μόνο του.
«Η φαντασία, η δημιουργικότητα και το καινοτόμο αναλυτικό πνεύμα που τώρα βαθμολογούνται με άριστα, στο εξής θα πρέπει να αγγίζουν απλώς το λίαν καλώς.»
Τα πανεπιστήμια σχεδιάζουν επίσης να εκπαιδεύσουν τους φοιτητές ως προς τη χρήση των νέων εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης, καθιερώνοντας ακόμη και τη μελέτη τους ως υποχρεωτικό μάθημα για τους πρωτοετείς φοιτητές υπό το πρίσμα της αξίας της ακαδημαϊκής ακεραιότητας.
Κάποια ιδρύματα αναθεωρούν τους κανόνες ακαδημαϊκής τους ακεραιότητας περιλαμβάνοντας τέτοιου είδους προγράμματα στον ορισμό της λογοκλοπής. Σύμφωνα με ορισμένους, οι έως τώρα κανονισμοί είναι απαρχαιωμένοι και πρέπει να αλλάξουν διατύπωση.
Η κατάχρηση των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης δεν αναμένεται να τελειώσει σύντομα, οπότε ορισμένοι πανεπιστημιακοί σκοπεύουν να κάνουν χρήση ανιχνευτών τέτοιου είδους κειμένων, όπως της υπηρεσίας Turnitin, η οποία πρόκειται να ενσωματώσει δυνατότητες αναγνώρισης χρήσης εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης φέτος κιόλας.
Ακόμη, πάνω από 6.000 διδάσκοντες μεγάλων ιδρυμάτων, όπως του Χάρβαρντ και του Γέιλ, έχουν υποβάλει αίτημα χρήσης του GPTZero, ενός προγράμματος που υπόσχεται τον άμεσο εντοπισμό κειμένων τα οποία έχουν συνταχθεί από προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης.
Ορισμένοι φοιτητές θεωρούν το νέο εργαλείο χρήσιμο για τη διαδικασία της εκμάθησης, καθώς μπορεί να παράσχει νέες ιδέες. Ωστόσο, όπως είπε μία από αυτούς, το ChatGPT ενίοτε εξηγεί έννοιες με λανθασμένο τρόπο και αναφέρει εσφαλμένα τις πηγές.
Άλλοι όμως δεν έχουν τις ίδιες ανησυχίες, με τις συζητήσεις σε διαδικτυακά φόρουμ να έχουν πάρει φωτιά και το hashtag #chatgpt στο TikTok να έχει πάνω από 578 εκατομμύρια επισκέψεις.
Σε βίντεο που ανέβηκε εκεί, βλέπουμε έναν φοιτητή να αντιγράφει σε ένα ερωτηματολόγιο πολλαπλής επιλογής και να περηφανεύεται που δεν έχει ιδέα για το μάθημα, ενώ εύχεται στους άλλους «καλό διάβασμα».
Οι εφαρμογές της Open ΑΙ, της εταιρείας από το Σαν Φρανσίσκο που διαθέτει ένα από τα πιο φιλόδοξα εργαστήρια τεχνητής νοημοσύνης παγκοσμίως.
- ChatGPT: Η πρωτοποριακή ρομποτική εφαρμογή που προκαλεί φόβους πως μαθητές και φοιτητές θα αντιγράφουν τις εργασίες τους, αλλά και αποτελεί δυνητικά εκπαιδευτικό εργαλείο.
- DALL–E 2: Το σύστημα που παρέχει τη δυνατότητα δημιουργίας ψηφιακών εικόνων απλώς με την περιγραφή εκείνου που επιθυμεί κανείς να δει και για ορισμένους εγκυμονεί επίσης κινδύνους.
- GPT-3: Με γλωσσικές ικανότητες που προκαλούν δέος, αυτό το σύστημα φυσικής χρήσης του λόγου μπορεί να γράφει, να επιχειρηματολογεί και να δημιουργεί κώδικα, με τεράστιες πιθανές μελλοντικές επιπτώσεις.