Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2019

Θα επανέλθει η Cosco για την 4η προβλήτα στο Κερατσίνι

Χριστίνα Παπασταθοπούλου,efsyn
 Ο ΟΛΠ παρά την απορριπτική απόφαση της ΕΣΑΛ για την επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στο Κερατσίνι, κάνει γνωστό ότι θα επανέλθει για το έργο.

Για την απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) της Τετάρτης 9 Οκτωβρίου, η οποία απέρριψε το νέο έργο της Cosco για την επέκταση του container terminal στο Κερατσίνι, ενώ λίγο πριν ο ίδιος ο ΟΛΠ απέσυρε την πρότασή του για την επέκταση του car terminal στο Νέο Μόλο Δραπετσώνας, υπήρχαν την επόμενη ημέρα (Πέμπτη) πλήθος παρεμβάσεων, ανακοινώσεων και σχολιασμών.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η ανακοίνωση του ΟΛΠ στην οποία η εταιρεία ανακοινώνει ότι εγκρίθηκαν από την ΕΣΑΛ επενδύσεις συνολικού ύψους 611,8 εκατ. ευρώ και ο πρόεδρος της YU Zenggang προχωρά σε μια σημαντική δήλωση, βάσει της οποίας ο ΟΛΠ παρά την απορριπτική απόφαση της ΕΣΑΛ, μόλις την Τετάρτη, για την επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στο Κερατσίνι κάνει γνωστό ότι θα επανέλθει για το έργο.  Τονίζει χαρακτηριστικά: «Θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι αρμόδιες αρχές θα επανεξετάσουν σύντομα και την επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, ως μία μεγάλη επένδυση που θα εδραιώσει το λιμάνι του Πειραιά στα κορυφαία Container Terminals της Ευρώπης».

 
Το υπουργείο Ναυτιλίας με ανακοίνωσή του την Πέμπτη θριαμβολογεί για την επένδυση των 611,8 εκατ. ευρώ που ξεκινά, ωστόσο ξέχασε να αναφερθεί στην απόρριψη του ενός έργου και στην απόσυρση του άλλου, όπως επίσης και στη δήλωση του Κινέζου προέδρου, για επανεξέταση τού απορριφθέντος έργου, παρά το γεγονός ότι επισκέφτηκε τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη την Πέμπτη. Καμία αναφορά, κανένας σχολιασμός.
Αντίθετα ο Γ. Πλακιωτάκης εξέφρασε την πλήρη ικανοποίηση του για το γεγονός πως «μια ιδιαίτερα σημαντική επένδυση, η οποία αντιμετώπισε για χρόνια προσκόμματα και ταλανίστηκε από ιδεοληψίες, παίρνει πλέον τον δρόμο της υλοποίησης, ανοίγοντας μια νέα σελίδα στις άριστες σχέσεις Ελλάδας και Κίνας».


«Ως μια νίκη της νομιμότητας», χαρακτήρισε την απόφαση ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός, εξηγώντας ότι τα μέλη της ΕΣΑΛ «που παρά τις πιέσεις και τις εξοντωτικές ώρες συνεδριάσεων στις οποίες υποχρεώθηκαν, υπερασπίστηκαν την νομιμότητα». Επισήμανε ακόμα ότι «όλοι όσοι αγωνίστηκαν για την προστασία του περιβάλλοντος, τη βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών και την εφαρμογή νόμιμων όρων λειτουργίας της επένδυσης της ΟΛΠ ΑΕ, μπορούν να αισθάνονται δικαιωμένοι» και υπενθύμισε:  «Η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, που από το βήμα της ΔΕΘ βιάστηκε να ανακοινώσει με στόμφο τις νέες επενδύσεις της ΟΛΠ, παρακάμπτοντας το στάδιο της έγκρισης, λες και η υλοποίηση ήταν δεδομένη, βρίσκονται εκτεθειμένοι για ακόμη μια φορά.»
Υποστήριξε τέλος ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ, κινήθηκε με γνώμονα το συμφέρον των τοπικών κοινωνιών, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της περιοχής και των εργαζομένων, σε αντίθεση με τον κ. Μητσοτάκη και τον κ. Πλακιωτάκη που θριαμβολογούσαν για τις νέες επενδύσεις, οι οποίες τελικά απορρίφθηκαν καθώς κρίθηκαν τοξικές για τις τοπικές κοινωνίες και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πρέπει επιτέλους η Ν.Δ. να πάρει απόφαση ότι το κράτος λειτουργεί μέσα σε ένα πλαίσιο νόμων και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, είναι απαραίτητοι για την Δημοκρατία, την ισονομία και την ισόρροπη ανάπτυξη, και πως όποιος προσπαθεί να τα παρακάμψει, δεν εξυπηρετεί την πρόοδο αλλά την ασυδοσία».

Το Τμήμα Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε ότι η απόφαση της ΕΣΑΛ αποτελεί σημαντική νίκη όλων όσων αγωνίστηκαν ενάντια στην υλοποίηση δύο έργων, η οποία θα είχε βαρύτατες συνέπειες στη ζωή των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και θα οδηγούσε στην απώλεια μεγάλου αριθμού θέσεων εργασίας στη ναυπηγοεπισκευή.
Σχολιάζοντας την ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας, τονίζει αυτή προσπαθεί να υποβαθμίσει την σημασία της μη υλοποίησης των νέων επενδύσεων, καθώς προτάσσει την είδηση ότι η ΕΣΑΛ επιβεβαίωσε την έγκριση του Master Plan και των επενδύσεων που περιέχει, οι οποίες ωστόσο είχαν εγκριθεί και στη συνεδρίαση της 25ης Σεπτεμβρίου και οι οποίες ήταν είτε ήδη εγκεκριμένες (υποχρεωτικές επενδύσεις) είτε είχαν γίνει αποδεκτές (πρόσθετες επενδύσεις - καθώς ο ΟΛΠ δεν είχε επανυποβάλλει σχέδιο Master Plan) σε παλαιότερες συνεδριάσεις της ΕΣΑΛ.

Θέτει πολλά ερωτήματα όπως: Στην απόφαση της 25ης Σεπτεμβρίου 2019 της ΕΣΑΛ δεν περιλαμβάνονται έργα τα οποία είχε απορρίψει η Επιτροπή σε προηγούμενες αποφάσεις της (mall, ναυπηγείο Mega Yachts κλπ). Όταν τα έργα αυτά απορρίφθηκαν από την ΕΣΑΛ κατά τη διάρκεια της θητείας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η απόφαση αξιολογήθηκε από τη ΝΔ και τα φιλικά της MME ως αποτέλεσμα της αντιεπενδυτικής στάσης του ΣΥΡΙΖΑ. Σήμερα, η ορθή, μη συμπερίληψη τους στην τελευταία απόφαση της ΕΣΑΛ, πως αξιολογείται από τους ίδιους;
Στην απόφαση της ΕΣΑΛ (25 Σεπτεμβρίου) αναφέρεται ορθά ότι «σε περίπτωση τροποποίησης ή συμπλήρωσης του εν θέματι Master Plan, αυτό να κατατεθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού προς έγκριση κατόπιν γνώμης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ)».
Η απαίτηση της ΕΣΑΛ κατά τη θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να αξιολογηθεί το Master Plan απο το ΚΑΣ και το ΚΣΝΜ επικρίθηκε σφόδρα ως μη αναγκαία και γραφειοκρατική. Όσοι υποστήριζαν αυτή τη θέση, πως τοποθετούνται σήμερα για τη νέα απόφαση της ΕΣΑΛ;
Στην απόφαση της ΕΣΑΛ (25 Σεπτεμβρίου) περιλαμβάνονται ορθά, σημαντικοί περιορισμοί και προϋποθέσεις που αφορούν κυρίως σε θέματα περιβάλλοντος και πολιτισμού σχεδόν για κάθε επενδυτικό έργο που περιλαμβάνεται στο Master Plan. Όταν τέθηκαν οι ίδιοι ή ανάλογοι περιορισμοί στις αποφάσεις της ΕΣΑΛ κατά τη θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η ΝΔ και τα φιλικά της ΜΜΕ, τους ενέτασσαν σε μια εχθρική προς τους επενδυτές στάση του ΣΥΡΙΖΑ. Σήμερα πως αξιολογούν τις προϋποθέσεις που θέτει στην απόφαση της η ΕΣΑΛ;

 
«Είμαστε χαρούμενοι γιατί σε πρώτη φάση σταματήσαμε όλοι μαζί μια επιθετική ενέργεια απέναντι στην πόλη και τους κατοίκους της. Όμως δεν εφησυχάζουμε. Το επόμενο διάστημα, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε από κοινού με την τοπική κοινωνία, τους φορείς και συλλόγους της περιοχής, για ένα λιμάνι που θα λειτουργεί με προτεραιότητα τον άνθρωπο και τις ανάγκες του και όχι το κέρδος του ιδιώτη επενδυτή σε βάρος της πόλης, των πολιτών, του περιβάλλοντος και των εργασιακών δικαιωμάτων», δήλωσε ο δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας Χρήστος Βρεττάκος. «Εαν επανέλθει η πρόταση της Cosco που υποβαθμίζει την πόλη, το περιβάλλον και τις ανθρώπινες ζωές, εμείς θα δώσουμε την τελική απάντηση», προειδοποίησε.

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης σχολίασε ότι η απόφαση της ΕΣΑΛ πάρθηκε με «χειρουργικού χαρακτήρα» χειρισμούς, καθώς αφενός «ξεκλειδώνει» την υλοποίηση του master plan και αφετέρου «κλειδώνει» τις υποδομές και το εύρος της δραστηριότητας του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα.
efsyn