Η συνήθης απάντηση, κάθε φορά στο
παρελθόν, όταν ο σύλλογος γονέων κάποιου σχολείου ξεκινούσε επαφές και
προσπάθειες για να προωθήσει και να διεκδικήσει λύση για τα προβλήματα του
σχολείου, ήταν: «η δημοτική αρχή, σ’ αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, δίνει
πράγματι αγώνα για να διατηρεί τα σχολεία σε όσο το δυνατόν καλύτερη κατάσταση
και να δίνει λύσεις στα προβλήματα. Οι επιχορηγήσεις για επισκευές στα σχολεία
είναι ελάχιστες…».
Όμως δεν είναι ακριβώς αυτή ολόκληρη η αλήθεια! Υπάρχουν χρήματα για τη συντήρηση των σχολικών μονάδων, πολύ λιγότερα από το παρελθόν, αλλά υπάρχουν. Είναι η λεγόμενη ΣΑΤΑ για επισκευές, περίπου 300.000 αντιστοιχούν σε ένα δήμο μεσαίου μεγέθους το τελευταίο έτος.
Στην εκπαιδευτική κοινότητα είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια δεν έχουν γίνει συστηματικές επισκευές συντήρησης (εργολαβίες), και σε πολλές περιπτώσεις τα χρήματα δεν δόθηκαν για το σκοπό που προέβλεπε η υπουργική απόφαση. Συνήθως οι αρμόδιοι λένε ότι δόθηκαν τα χρήματα για να εξοφληθούν χρέη από παλιές εργολαβίες και ότι προγραμματίζεται κάποια εργολαβία για το επόμενο διάστημα. Και αυτό δεν είναι απολύτως ακριβές.
Όμως δεν είναι ακριβώς αυτή ολόκληρη η αλήθεια! Υπάρχουν χρήματα για τη συντήρηση των σχολικών μονάδων, πολύ λιγότερα από το παρελθόν, αλλά υπάρχουν. Είναι η λεγόμενη ΣΑΤΑ για επισκευές, περίπου 300.000 αντιστοιχούν σε ένα δήμο μεσαίου μεγέθους το τελευταίο έτος.
Στην εκπαιδευτική κοινότητα είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια δεν έχουν γίνει συστηματικές επισκευές συντήρησης (εργολαβίες), και σε πολλές περιπτώσεις τα χρήματα δεν δόθηκαν για το σκοπό που προέβλεπε η υπουργική απόφαση. Συνήθως οι αρμόδιοι λένε ότι δόθηκαν τα χρήματα για να εξοφληθούν χρέη από παλιές εργολαβίες και ότι προγραμματίζεται κάποια εργολαβία για το επόμενο διάστημα. Και αυτό δεν είναι απολύτως ακριβές.
Είναι γνωστό
ότι τον τελευταίο χρόνο δόθηκαν στους δήμους σημαντικά ποσά για να πληρώσουν
ληξιπρόθεσμα χρέη οπότε η ΣΑΤΑ των τελευταίων ετών θα μπορούσε να δοθεί για
επισκευές! Όχι η ΣΑΤΑ του τελευταίου έτους, αλλά των τελευταίων ετών. Μόνο
έτσι τα σχολεία θα μπορέσουν να αναπνεύσουν ξανά.
Τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας για επισκευές είναι πολλά. Οι ευθύνες της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι δεδομένες και οι διοικούντες δεν πρέπει να περιμένουν το ατύχημα για
κινητοποιηθούν. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να ξεχνούν ότι οι εκπαιδευτικοί
δεν είναι μηχανικοί για να μπορούν να διαγνώσουν τα σοβαρά προβλήματα που
υπάρχουν στα σχολικά κτήρια.
Ακόμη η μη επαρκής γνώση της πραγματικότητας
και το απλοϊκό επιχείρημα ότι τα συνεργεία του δήμου επισκέπτονται τα σχολεία
δεν δικαιολογεί την αδράνεια. Η εκπαιδευτική κοινότητα γνωρίζει ότι τα
συνεργεία μπορεί να πηγαίνουν στα σχολεία, αλλά τις περισσότερες εργασίες δεν
τις αναλαμβάνουν ή κάνουν κάποια «πασαλείμματα» και συχνά τα σχολικά συμβούλια
αγοράζουν τα υλικά για να γίνουν οι άμεσες επισκευές ή εθελοντές γονείς
αναλαμβάνουν να δώσουν λύσεις.
Ακόμα οι υπηρεσίες οφείλουν να κινούνται υπηρεσιακά, ανεξάρτητα από την «πολιτική βούληση» της διοίκησης και να παίρνουν θέση με υπομνήματα και εκθέσεις για τα αιτήματα των συλλόγων γονέων τα οποία έρχονται στο τμήμα τους. Γιατί επιπλέον, πέρα της επικινδυνότητας, οι μηχανικοί γνωρίζουν πολύ καλά ότι από την επιλογή της μη έγκαιρης συντήρησης των σχολείων, επιταχύνεται η φθορά, τα κτίρια «καταρρέουν» και το κόστος της αποκατάστασης της ζημιάς πολλαπλασιάζεται.
Μια πρόταση
Τα προβλήματα στα σχολεία είναι σοβαρά και η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων καθώς και η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης έχουν άμεση σχέση με το σχολικό περιβάλλον.
Οι εκλογές πέρασαν, όλοι στα προγράμματα τους κατέγραψαν ότι τα χρήματα είναι λίγα, τα προβλήματα μεγάλα και ότι η παιδεία θα είναι πρώτη προτεραιότητα. Η νέα δημοτική αρχή έχει την μεγάλη ευκαιρία να κάνει την υπέρβαση και να διαχειριστεί με άλλο τρόπο τα προβλήματα συντήρησης των σχολείων. Άλλωστε στην νέα δημοτική αρχή υπάρχουν αρκετοί εκπαιδευτικοί και γονείς μέλη συλλόγων γονέων, οι οποίοι γνωρίζουν τα προβλήματα από πρώτο χέρι. Καλό είναι λοιπόν, από εδώ και πέρα να συζητηθεί ένα πρωτόκολλο ενεργειών μεταξύ των νέων δημοτικών αρχόντων, των παρατάξεων και των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας για να ξεκινήσει η χρονιά με άλλες πρϋποθέσεις. Ένα τέτοιο πρωτόκολλο θα μπορούσε να περιλαμβάνει τα παρακάτω σημεία:
Ακόμα οι υπηρεσίες οφείλουν να κινούνται υπηρεσιακά, ανεξάρτητα από την «πολιτική βούληση» της διοίκησης και να παίρνουν θέση με υπομνήματα και εκθέσεις για τα αιτήματα των συλλόγων γονέων τα οποία έρχονται στο τμήμα τους. Γιατί επιπλέον, πέρα της επικινδυνότητας, οι μηχανικοί γνωρίζουν πολύ καλά ότι από την επιλογή της μη έγκαιρης συντήρησης των σχολείων, επιταχύνεται η φθορά, τα κτίρια «καταρρέουν» και το κόστος της αποκατάστασης της ζημιάς πολλαπλασιάζεται.
Μια πρόταση
Τα προβλήματα στα σχολεία είναι σοβαρά και η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων καθώς και η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης έχουν άμεση σχέση με το σχολικό περιβάλλον.
Οι εκλογές πέρασαν, όλοι στα προγράμματα τους κατέγραψαν ότι τα χρήματα είναι λίγα, τα προβλήματα μεγάλα και ότι η παιδεία θα είναι πρώτη προτεραιότητα. Η νέα δημοτική αρχή έχει την μεγάλη ευκαιρία να κάνει την υπέρβαση και να διαχειριστεί με άλλο τρόπο τα προβλήματα συντήρησης των σχολείων. Άλλωστε στην νέα δημοτική αρχή υπάρχουν αρκετοί εκπαιδευτικοί και γονείς μέλη συλλόγων γονέων, οι οποίοι γνωρίζουν τα προβλήματα από πρώτο χέρι. Καλό είναι λοιπόν, από εδώ και πέρα να συζητηθεί ένα πρωτόκολλο ενεργειών μεταξύ των νέων δημοτικών αρχόντων, των παρατάξεων και των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας για να ξεκινήσει η χρονιά με άλλες πρϋποθέσεις. Ένα τέτοιο πρωτόκολλο θα μπορούσε να περιλαμβάνει τα παρακάτω σημεία:
- Δέσμευση ότι όλα τα χρήματα της ΣΑΤΑ θα δίνονται για επισκευές στα σχολεία με ανάρτηση στο διαδίκτυο των σχολείων που επισκευάζονται.
- Όλα τα χρήματα των προηγούμενων ετών, όχι μόνο του τελευταίου έτους, τα οποία είχαν έρθει στον Δήμο για επισκευές να "επιστραφούν" στα σχολεία και να χρησιμοποιηθούν για επισκευες.
- Πλήρης καταγραφή από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου σε συνεργασία με τα σχολικά συμβούλια των προβλημάτων.
- Απόφαση, πρόταση της ΔΕΠ προς το δημοτικό συμβούλιο μετά από εισήγηση των τεχνικών υπηρεσιών οι οποίες θα έχουν ιεραρχήσει τα προβλήματα με κριτήριο τα θέματα υγιεινής, ασφάλειας, παλαιότητας, χωρίς φυσικά να παραγνωρίζεται η ανάγκη για αισθητικές επεμβάσεις στα σχολικά κτήρια.
- Επισκευές ισορροπημένα σε όλα τα σχολεία.
- Πρόγραμμα για να εκδοθούν πιστοποιητικά καταλληλότητας για όλα τα σχολεία.
- Καθιέρωση μητρώου επισκευών και συντήρησης για όλα τα σχολεία.