Κυριακή 22 Μαΐου 2011

Καλλικράτης και σημαντικές αλλαγές στα Οικονομικά της Αυτοδιοίκησης.

Τι άλλαξε με τον «Καλλικράτη»;
Κανόνες και Περιορισμοί στην πιστοληπτική πολιτική των ΟΤΑ. Εισαγωγή αυστηρών, κυρίως αναπτυξιακών, προϋποθέσεων στην πιστοληπτική πολιτική των Δήμων και των Περιφερειών, με παράλληλη απαγόρευση του δανεισμού για λειτουργικές δαπάνες.


Οι προϋποθέσεις και οι διαδικασίες για τη λήψη δανείου από Δήμους και Περιφέρειες είναι οι εξής: α) το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης της δημόσιας πίστης κάθε Δήμου/Περιφέρειας να μην υπερβαίνει το 20% των ετήσιων τακτικών του εσόδων. β) το συνολικό χρέος του Δήμου/Περιφέρειας που προβαίνει σε δανεισμό να μην υπερβαίνει ποσοστό του 60% των συνολικών εσόδων του.Ως συνολικό χρέος θεωρούνται οι συνολικές μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του.
Τριμηνιαίες Εκθέσεις
Σύνταξη τριμηνιαίας έκθεσης για τα αποτελέσματα εκτέλεσης του προϋπολογισμού, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και η άποψη της μειοψηφίας και η οποία αναρτάται στην ιστοσελίδα του Δήμου.
Προληπτικός Έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Εισαγωγή προληπτικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε όλους τους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα. Παράλληλα, προβλέπεται η πραγματοποίηση γενικευμένου προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο σε συμβάσεις άνω των 100.000 ευρώ.
Έλεγχος στην πορεία Είσπραξης εσόδων
Έλεγχος της πορείας είσπραξης των εσόδων. Ο αρμόδιος επίτροπος έχει τη δυνατότητα εάν διαπιστώσει αδράνεια να παρέμβει είτε ορίζοντας ημερομηνία είσπραξης είτε παραπέμποντας τους διοικούντες το δήμο, εφ’ όσον η αδράνεια οφείλεται σε δόλο ή αμέλεια.
Κεντρική Βάση Δεδομένων οικονομικών στοιχείων
Θεσμοθέτηση και λειτουργία της Κεντρικής Βάσης Δεδομένων οικονομικών στοιχείων, στην οποία συγκεντρώνεται το σύνολο των κρίσιμων οικονομικών και στατιστικών δεδομένων. Από αυτή τη Βάση ενημερώνονται ανά πάσα στιγμή το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Οικονομικών, η Ελληνική Στατιστική Αρχή, το Ελεγκτικό Συνέδριο και τα συλλογικά όργανα των ΟΤΑ. Η μη ανταπόκριση στην σχετική υποχρέωση για παροχή στοιχείων συνεπάγεται τόσο πειθαρχικές κυρώσεις, όσο και κυρώσεις με τη μορφή προστίμων και παρακράτησης στην τακτική επιχορήγηση για τους ΟΤΑ.
Χρηματοδότηση ως ποσοστό δυναμικών πόρων
Θεσμοθέτηση της χρηματοδότησης Δήμων και Περιφερειών, στη βάση ποσοστών δυναμικών πόρων, όπως ήταν το πάγιο αίτημα της Αυτοδιοίκησης.
Ισοσκελισμένοι Προϋπολογισμοί
Διασφάλιση πραγματικά ισοσκελισμένων προϋπολογισμών. Όλοι οι ΟΤΑ οφείλουν από το Νόμο να μην είναι ελλειμματικοί και να συντάσσουν και να εκτελούν ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς. Με τον Καλλικράτη, ο έλεγχος νομιμότητας του προϋπολογισμού περιλαμβάνει τον έλεγχο των εσόδων, ώστε να διασφαλίζεται ότι ο προϋπολογισμός είναι αξιόπιστα ισοσκελισμένος.
Δι@ύγεια στους ΟΤΑ
Υποχρεωτική ανάρτηση όλων των αποφάσεων των ΟΤΑ στη Δι@ύγεια. Οι ΟΤΑ α’ και β’ Βαθμού, τα νομικά τους πρόσωπα και οι επιχειρήσεις τους έχουν την υποχρέωση να αναρτούν τις σχετικές αποφάσεις τους στο Πρόγραμμα Δι@ύγεια, από τις 15/03/2011. Οι αποφάσεις δεν εκτελούνται εάν δεν έχουν λάβει Αριθμό Διαδικτυακής Ανάρτησης, που αποδίδεται με την καταχώρησή τους στους δικτυακούς τόπους του Δι@ύγεια. Η παράβαση της υποχρέωσης για καταχώρηση και ανάρτηση των αποφάσεων στο διαδίκτυο, συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα.