Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου 2011

«Οδικός χάρτης» στους νέους ΟΤΑ, τι έγινε στο Δήμο μας;

Οι διαρθρωτικές αλλαγές που επιφέρει ο «Καλλικράτης» σε συνδυασμό με τις οργανωτικές και λειτουργικές καινοτομίες που εισάγει, απαιτούν από τους νέους αυτοδιοικητικούς άρχοντες, μια σειρά από άμεσες ενέργειες, μακριά από το σύνηθες «ραχάτι» του Δημοσίου, για τη διασφάλιση της αποτελεσματικής και επιτυχούς ολοκλήρωσης της μεταβατικής περιόδου προσαρμογής στις νέες συνθήκες. Το υπουργείο Εσωτερικών είχε σχεδιάσει ένα χάρτη άμεσων ενεργειών για τους νέους ΟΤΑ, τον "οδικό χάρτη"!

Τι έγινε απ' όλα αυτά στο Δήμο μας; 
Από όσο μπορούμε να παρακολουθήσουμε πολλά από τα παρακάτω που προβλέπονται από τον "οδικό χάρτη" καθυστερούν ανεξήγητα, άλλα δεν έγιναν ή δεν ολοκληρώθηκαν και κάποια δεν ξεκίνησαν. Βέβαια δεν υπάρχει και κάποια σχετική ανακοίνωση των παρατάξεων και η ιστοσελίδα του Δήμου σχεδόν υπολειτουργεί, δημοσιεύοντας συνήθως ετεροχρονισμένα νέα!
Η άποψη ότι είχαμε το έντονο 15νθήμερο με το "σύνδρομο ΟΛΠ" και χάθηκε χρόνος δεν είναι σοβαρή δικαιολογία. Θέματα  όπως ο συμπαραστάτης του δημότη, το συμβούλιο διαβούλευσης, η συγχώνευση των δημοτικών επιχειρήσεων τα οποία είναι εντός χρονοδιαγράμματος, αλλά απαιτούν μια προετοιμασία για να ολοκληρωθούν  ή θέματα δημοκρατίας όπως π.χ. η πρόβλεψη να δίδονται στις δημοτικές παρατάξεις εξοπλισμένοι χώροι και γραμματειακή υποστήριξη θα πρέπει άμεσα να δρομολογηθούν και να λυθούν!

Τι προβλέπει ο «Οδικός χάρτης» στους νέους ΟΤΑ

1. Συγκροτείται η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης στους δήμους που έχουν πληθυσμό πάνω από 10.000 κατοίκους. Οι μικρότεροι δήμοι έχουν τη δυνατότητα να συγκροτήσουν παρόμοια επιτροπή, χωρίς αυτό να είναι υποχρεωτικό και μόνον εφόσον το επιθυμούν. Χρειάζεται απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) των μελών του. Έως: Δύο μήνες μετά την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών.
2. Επιλέγεται ο Συμπαραστάτης του Δημότη και των Επιχειρήσεων σε δήμους που έχουν πάνω από 20.000 κατοίκους, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου έπειτα από μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) των μελών. Έως: Μέσα σε δύο μήνες από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών.
3. Συγκροτείται Συντονιστικό τοπικό όργανο Πολιτικής Προστασίας. Έως: Τις 20 Ιανουαρίου.
4. Εκδίδεται απόφαση λειτουργίας των υπηρεσιακών μονάδων του δήμου στο επίπεδο των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων, έπειτα από γνώμη του συμβουλίων των δημοτικών και τοπικών Κοινοτήτων. Έως: Τις 15 Ιανουαρίου. Αρμόδιο όργανο το Δημοτικό Συμβούλιο.
5. Αποφασίζει ο δήμαρχος και ορίζει υπαλλήλους για τη γραμματειακή υποστήριξη των Συμβουλίων Τοπικών Κοινοτήτων, του εκπροσώπου της τοπικής κοινότητας και τη στελέχωση των υπηρεσιών που εδρεύουν στις τοπικές κοινότητες και αποφασίζει για τους χώρους και τον εξοπλισμό που τους διαθέτει για τις ανάγκες τους. Έως: 31 Ιανουαρίου.
6. Εκδίδεται απόφαση συγκρότησης ομάδας διοίκησης έργου για την εφαρμογή του προγράμματος Διαύγεια, καθώς είναι γνωστό ότι υπάρχει υποχρέωση να αναρτώνται όλες οι αποφάσεις που εκδίδονται από 15 Μαρτίου στην ιστοσελίδα του δήμου, διαφορετικά δεν θα είναι εκτελεστές.
7. Ορίζονται με κατάλληλη σήμανση τα καταστήματα, γραφεία των δήμων και των υπηρεσιών τους, καθώς και των ορίων των δήμων και των δημοτικών τοπικών κοινοτήτων.
Δίδονται στις δημοτικές παρατάξεις εξοπλισμένοι χώροι και γραμματειακή υποστήριξη. Έως: 30 Ιανουαρίου.
9. Οι δήμοι φτιάχνουν τις δικές τους ιστοσελίδες, σύμφωνα με τις τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές που έχει εκδώσει το υπουργείο.
10. Ενημέρωση των εκλογικών καταλόγων με ονομαστικές καταστάσεις των εγγεγραμμένων στα Δημοτολόγια και αποστολή τους στο υπουργείο.
11. Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με το οποίο καθορίζεται το ανώτατο ύψος του προϋπολογισμού των εξόδων της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας.
12. Κατάρτιση του σχεδίου του προϋπολογισμού των εξόδων για το 2011 της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας, μαζί με την αιτιολογική έκθεση. Έως: 15 Φεβρουαρίου
13. Απόφαση-εισήγηση των συμβουλίων δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων προς την Εκτελεστική Επιτροπή για τις τοπικές αναπτυξιακές προτεραιότητες. Περιλαμβάνονται οι δράσεις του επιχειρησιακού προγράμματος του δήμου και τα συγκεκριμένα έργα που πρέπει να εκτελεστούν.
14. Μπαίνει σε εφαρμογή το πρόγραμμα συγχωνεύσεων του ΚαλλικράτηΟι δήμοι με αίτησή τους στο υπουργείο δηλώνουν την αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου σχετικά με το ποια Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, Κοινωφελών Επιχειρήσεων και Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης που ελέγχουν θα διατηρηθούν. Απαιτείται πλειοψηφία των 2/3 των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. Ορίζονται το όνομα, ο σκοπός, η περιουσία, οι πόροι και ορίζονται τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων των νέων ΝΠΔΔ που προκύπτουν από τις συνενώσεις-συγχωνεύσεις.
15. Συγχωνεύονται οι Σχολικές Επιτροπές σε δύο νομικά πρόσωπα (πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης). Σε μεγάλους δήμους (άνω των 300.000 κατοίκων) μπορούν να συσταθούν σχολικές επιτροπές για κάθε μια δημοτική κοινότητα.
16. Αποφασίζει το Δημοτικό Συμβούλιο με απόλυτη πλειοψηφία για τη συγχώνευση των Α.Ε. της ίδιας κατηγορίας, που το σύνολο των μετόχων τους ανήκει στο νέο δήμο και στα νομικά του πρόσωπα. Εως: Δύο μήνες από την εγκατάσταση της νέας δημοτικής αρχής.
17. Λύονται και εκκαθαρίζονται όλες οι διαδημοτικές ή αμιγείς επιχειρήσεις στις οποίες είχε ανατεθεί η παροχή υπηρεσιών για την καθαριότητα και αποκομιδή απορριμμάτων και μεταφέρονται οι αντίστοιχες αρμοδιότητες στους δήμους.
18. Το προσωπικό μεταφέρεται και κατατάσσεται από τους συνενούμενους δήμους και κοινότητες στους νέους, σε αντίστοιχες προσωποπαγείς θέσεις, ύστερα από διαπιστωτικές πράξεις του δημάρχου. Έως: Ένα μήνα από την ανάληψη καθηκόντων των δημάρχων τελική προθεσμία, καθώς το προσωπικό θεωρείται αυτοδικαίως ότι έχει μεταφερθεί από 1η Ιανουαρίου.
19. Οι δήμοι υποβάλλουν τα αιτήματά τους για μετάταξη πρόσθετου προσωπικού των νομαρχιών που καταργήθηκαν, ύστερα από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Έως: Ένα μήνα μετά την ανάληψη των καθηκόντων από τον νέο δήμαρχο.
20. Απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου για τη μεταφορά του πλεονάζοντος προσωπικού των επιχειρήσεων που προσαρμόστηκαν στο δήμο ή τα νομικά του πρόσωπα. Προθεσμία: ένας μήνας από την προσαρμογή.
21 Μεταφορά και κατάταξη προσωπικού καθώς και δικηγόρων με σχέση έμμισθης εντολής των δήμων που συνενώθηκαν στους νεοσύστατους δήμους σε αντίστοιχες προσωποπαγείς θέσεις, με την έκδοση διαπιστωτικής πράξης του δημάρχου. Αρμόδιος, ο νέος δήμαρχος και προθεσμία για την κατάταξη έως 10 Ιανουαρίου, καθώς η μεταφορά θεωρείται αυτοδίκαιη από την 1η Ιανουαρίου. Η προθεσμία θα εκπνεύσει τελικά ένα μήνα μετά την ανάληψη των καθηκόντων από τον δήμαρχο.