6η Μαρτίου: “Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο”
Η 6η Μαρτίου είναι ημέρα αφιερωμένη σε δράσεις για το σχολικό εκφοβισμό!Η εκφοβιστική συμπεριφορά θεωρείται ως εξωτερική απειλή για τη συναισθηματική ευημερία, τη μάθηση και την εκπαίδευση.
Η εκφοβιστική συμπεριφορά δεν είναι μόνο
εμπόδιο για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων αλλά και η μεταβλητή που
επηρεάζει την ποιότητα του περιβάλλοντος του σχολείου και της τάξης και
μέσα από αυτό τις μαθησιακές διαδικασίες μέσα αλλά και έξω από την τάξη.
Επηρεάζοντας αρνητικά τα μαθησιακά αποτελέσματα, η εκφοβιστική συμπεριφορά γίνεται απειλή για το μαθησιακό περιβάλλον του σχολείου, τη διαδικασία μάθησης και τη λειτουργία του σχολείου. O όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο», όπως και ο όρος «θυματοποίηση», έχουν αρχίσει και γίνονται αντικείμενο συζήτησης και στην Ελλάδα.
Ο εκφοβισμός και η βία ανάμεσα στους μαθητές μπορούν να πάρουν σωματική, λεκτική, ψυχολογική και κοινωνική μορφή. Συνήθως εκδηλώνονται με : Χειρονομίες, σπρωξιές, ξυλοδαρμούς, Φραστικές επιθέσεις, βρισιές, προσβολές, απειλές, Εκβιασμούς, Καταστροφή προσωπικών αντικειμένων, Κλοπές, Σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση, Αποκλεισμό και απομόνωση από παρέες, ομαδικά παιχνίδια και κοινωνικές δραστηριότητες
Υλικό για εκπαιδευτικούς και γονείς (κλικ στους συνδέσμους παρακάτω)
Πώς να μιλήσουμε για τον σχολικό εκφοβισμό στην τάξη μας;
10 ταινίες για το bullying
Βιντεάκια: «Οι λέξεις πονάνε», «Το τίμημα της σιωπής», Κάνε την αρχή. Μίλησε! κ.α.. Τα φιλμάκια αυτά εστιάζουν στα συναισθήματα του θύματος και των παρατηρητών.
Το τίμημα της σιωπής
Κάνε την αρχή...
"ΜΗΝ ΜΕ ΚΟΡΟΪΔΕΥΕΙΣ!"
Λεκτική βία
Οι λέξεις πονάνε
«Μαθαίνοντας τα ανθρώπινα δικαιώματα»,
«Όχι στον ρατσισμό»,
«Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι»,
«Μπαλόνια με ανθρώπινη απόχρωση»,
«Έτσι απλά…»,
«Επείγον περιστατικό»,
«Αγκαλιάζουμε τη διαφορετικότητα»,
«‘act»,
«Όλοι ίσοι, όλοι διαφορετικοί»,
«4 παραμύθια, 1 αλήθεια»,
«Ζωγραφίζοντας την ιστορία της τελευταίας μαύρης γάτας»,
https://vimeo.com/61199235
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nqyTMqJhsnQ
http://www.youtube.com/watch?v=ZfYONKvlZGA&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=merLXYWcLt4
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1Wbm2JlfS6E#!
http://www.youtube.com/watch?v=swQax_Aklbc
http://youtu.be/1j6YA03hm4k
http://youtu.be/p1Krp7JOcDk
http://youtu.be/D3KsGTIeO7A
http://vimeo.com/60729522
Σχολική Βία και εκφοβισμός Δραστηριότητες στην τάξη
STOP! Στην Ενδοσχολική βία
Παραμύθια:
DVD «Τα μπλε Γυαλιά»: Μια ταινία του Γ. Κουφονίκου. Το σενάριο
βασίζεται στην ιστορία «Στη φωλιά του Νίκου» του Β. Ηλιόπουλου από τον
συλλογικό τόμο της ΕΨΥΠΕ «Μίλα μη φοβάσαι – τρεις ιστορίες για τη βία
στο σχολείο». «Ο Γιώργος πηγαίνει στο νέο σχολείο του φορώντας τα μπλε
γυαλιά. Δεν ξέρει ότι όλοι υποστηρίζουν μια ομάδα με μωβ χρώμα. Τα
παιδιά παροτρύνουν το Νίκο να του πάρει τα μπλε γυαλιά. Εκείνος το κάνει
και μάλιστα τον απειλεί να μη μιλήσει σε κανέναν. Τι θα γίνει τελικά;
Τι λύση θα δώσουν τα ίδια τα μπλε γυαλιά;Trailer “Τα μπλε γυαλιά»
- Στο blog της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.
- Ιστοσελίδα Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.
- Ιστοσελίδα ΔΙΚΤΥΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
- Συνήγορος του Πολίτη με την Ιδιότητα του ως Συνήγορος του Παιδιού
- Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς
- Παιδαγωγικό Τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου
- Για εκπαιδευτικούς
Ο εκφοβισμός και η θυματοποίηση των μαθητών στο σχολείο (Χ. Μπίκα)
Εκφοβισμός/θυματοποίηση μεταξύ μαθητών (Β. Φελούκα)
Οικογενειακοί παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επιθετικότητα των μαθητών (Ι. Δημάκος)
Θυματοποίηση στο σχολείο: Ψυχοκοινωνικές συνέπειες στους μαθητές (Σ. Κυριακίδης)
Προβλήματα επιθετικότητας και θυματοποίησης σε σχέση με πλευρές της κοινωνικής αυτοαποτελεσματικότητας μαθητών του Δημοτικού σχολείου (Ε. Ανδρέου & Β. Αλεξίου)
Σχολικός εκφοβισμός: Πόσο αποτελεσματικές είναι οι παρεμβάσεις; (Ε. Γαλανάκη)
Επιθετικότητα και θυματοποίηση ανάμεσα στους μαθητές των ελληνικών Δημοτικών σχολείων (M. Boulton, Ι. Καρέλλου, Ι. Λανίτη, Β. Μανούσου, Ο. Λεμονή)
Συνοπτική έκθεση της Επιτροπής για τη Σχολική Βία
"Δε φοβάμαι... έχω φίλους, εσύ; (349 λεπτά ακόμα...)" (Θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα - Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα ΠΑιΘέΑ)
1. Η κατασκευή της «ενδοσχολικής βίας»
(του Λευτέρη Παπαθανάση)
Απόσπασμα από το άρθρο:
«Εδώ και λίγο καιρό τα ελληνικά σχολεία (ακολουθώντας τη διεθνή μόδα) ζούνε στους ρυθμούς του φαινομένου αυτού. Μελέτες για το φαινόμενο, σεμινάρια για το φαινόμενο, επιτροπές και υπεύθυνοι για το φαινόμενο, «δράσεις» για το φαινόμενο. Λέω λοιπόν από την αρχή ότι για μένα το φαινόμενο αυτό είναι μια κατασκευή, μια επινόηση. Ακόμα περισσότερο, ισχυρίζομαι ότι η κατασκευή αυτού του φαινομένου έχει βαθύτερα και σκοτεινά κίνητρα, δηλαδή τη δημιουργία συναίνεσης στην ένταση του κοινωνικού ελέγχου και την πειθάρχηση της νεολαίας.»
(Πηγή: lefterisp.wordpress.com)
2. Ο εκφοβισμός στα σχολεία και η βία της φτώχειας
Άρθρο του Κώστα Μπαϊρακτάρη (αναπληρωτή καθηγητή Ψυχολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).
Αναφέρεται στην ενδοσχολική βία (bullying) και τις διαστάσεις της στην σημερινή μνημονιακή ελληνική πραγματικότητα ως μια ιδεολογική-πολιτική κατασκευή, με στόχο την συμμόρφωση μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών μέσα από την «ψυχολογικοποίηση» της μαθητικής συμπεριφοράς.
(Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών)
3. Ενάντια και πέρα απ’ τη ρητορική του (αντι)bullying
Άρθρο του Αντρέα Βατσινά, από το Δίκτυο Κριτικής Ψυχολογίας.
Απόσπασμα από το άρθρο:
«Τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή της στην ελληνική πραγματικότητα μια τάση θεραπευτικοποίησης της εκπαίδευσης, η οποία αντανακλά ευρύτερες δυτικές τάσεις και θεσμοθετημένες κρατικές πολιτικές. Ορισμένα στοιχεία της είναι η εισαγωγή κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων στα σχολεία ως μέρος των προγραμμάτων απασχόλησης ανέργων, η εμφάνιση σεμιναρίων, ομιλιών και διαλέξεων σε καθηγητές και δασκάλους για τη σημασία της διαχείρισης και της έκφρασης των συναισθημάτων, και γενικότερα μια έμφαση στην ‘ψυχική/συναισθηματική υγεία’ και ‘ευεξία’ των παιδιών.
Αναπόσπαστο μέρος αυτής της διαδικασίας θεραπευτικοποίησης είναι η –σχετικά πρόσφατη– ανάπτυξη του λόγου του εκφοβισμού (bullying) ως κυρίαρχου ερμηνευτικού πλαισίου των ενδοσχολικών συγκρούσεων και των σχέσεων εξουσίας.»
4. Η σχολική βία και οι συνέπειές της μέσα στον χρόνο
Ένα μικρό άρθρο μαζί με ένα μικρής διάρκειας βίντεο.
5. Διαδραστική εφαρμογή πάνω στον σχολικό εκφοβισμό
6. 6 μικρής διάρκειας videos και μια ταινία (Το καναρινί ποδήλατο), για την σχολική βία και τον σχολικό εκφοβισμό
7. «Το σπίτι των παιδιών»
Εκπαιδευτικό υλικό για την αντιμετώπιση της παιδικής επιθετικότητας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Από την Θεσσαλονίκη και από την ¨Πυξίδα» (Κέντρο πρόληψης της εξάρτησης από τα ναρκωτικά και προαγωγής της υγείας).
Βιβλία για την ενδοσχολική βία:
- Ε. Δικαίου, Β. Ηλιόπουλος, Τζ. Τασάκου, Μίλα, μη φοβάσαι! Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.
- Μερκούριος Αυτζής, Ο Ορφέας και οι νταήδες με τα κίτρινα ποδήλατα, Ψυχογιός
- Μαρία Ρουσάκη, Ο νταής του σχολικού, Ψυχογιός
- Βιρζινί Λου, Κόκκινη κάρτα, στη βία! Άγκυρα
- Michele Elliott, Τι κάνεις όταν σ' έχουν βάλει στο μάτι! Αφοι Βλάσση
- Ελένη Κατσαμά, Κοσμοδρόμιο, Πατάκης
- «Μου έκλεψαν το όνομα μου». Με κείμενο ουσιαστικό, συγκινητικό και εξαιρετικά αληθινό και με εικονογράφηση που μεταφέρει την ένταση του προβλήματος, ο Tàssies ξεδιπλώνει τις σκέψεις και τα συναισθήματα ενός μαθητή/ θύματος σε μια ιστορία ενδοσχολικής βίας. Το βιβλίο απευθύνεται σε παιδιά/ εφήβους/ γονείς/ εκπαιδευτικούς.
Δεν είναι εύκολο να υπάρξει σαφής διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στον τσακωμό του παιχνιδιού και στον πραγματικό τσακωμό, στο πείραγμα του παιχνιδιού και στο κακόβουλο πείραγμα, στην αθώα απειλή και στο συστηματικό εκφοβισμό, στα τυχαία χτυπήματα του παιχνιδιού και στην επιθυμία για πρόκληση πόνου και βλάβης στους άλλους» (Ανδρέου & Smith, 2002).