Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2011

Σχολικές επιτροπές: η απόλυτη παράνοια!

Λίγοι γνωρίζουν το  θέατρο του παραλόγου με τις Σχολικές Επιτροπές. Οι νέες Επιτροπές που έχουν συγκροτηθεί στους Δήμους, λόγω προχειροτήτων και αναποφασιστικότητας δεν μπορούν να λειτουργήσουν, οι παλαιές έχουν καταργηθεί και "δεν δικαιούνται να διενεργήσουν καμία λογιστική πράξη", ακόμα κι αν έχουν υπόλοιπα στους λογαριασμούς τους, και όλα αυτά με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Ενώ λοιπόν ξεκίνησε μία από τις ποιο δύσκολες χρονιές για την εκπαίδευση, με ιδιαίτερο και μοναδικό πλέον γεγονός την έλλειψη βιβλίων, οι σχολικές επιτροπές πολλών δήμων και βέβαια και του δικού μας, του ξακουστού πλέον Δήμου Κερατσινίου-Δραπετσώνας, δεν λειτουργούν και έχουν μπλοκαριστεί χρήματα τα οποία είχαν τα σχολεία από επιχορηγήσεις, την εκμετάλλευση των κυλικείων και από άλλες πηγές.

 Τα πράγματα είναι απλά. Με τον «Καλλικράτη» διαμορφώθηκε ένα νέο τοπίο και θεσμικό πλαίσιο στην οργάνωση και λειτουργία των σχολικών επιτροπών. Σε μια προσπάθεια να αποδείξουν κάποιοι  στην τρόικα ότι γενικώς συγχωνεύονται νομικά πρόσωπα των δήμων, αποφάσισαν να συγχωνευτούν οι σχολικές επιτροπές σε δύο. Στόχος ήταν η περικοπή δαπανών. Όμως οι σχολικές επιτροπές  αν και ήταν νομικά πρόσωπα είχαν μηδενικό κόστος λειτουργίας, τις έτρεχαν οι διευθυντές των σχολείων και άτομα από την σχολική κοινότητα,  χωρίς να πληρώνονται και παρά τα μεμονωμένα προβλήματα αντιμετώπιζαν ικανοποιητικά την καθημερινότητα των σχολείων. Ένα στοιχείο σημαντικό προς αξιολόγηση είναι ότι παρά την υποχρηματοδότηση των τελευταίων ετών, οι περισσότερες σχολικές επιτροπές του Κερατσινίου είχαν πλεόνασμα στους απολογισμούς τους.
Με την κίνηση αυτή οι φωστήρες  πέτυχαν: 1. Να αφήσουν τα σχολεία χωρίς χρήματα για να διαχειριστούν


την καθημερινότητα τους και μάλιστα στο ξεκίνημα της δύσκολης νέας σχολικής χρονιάς. 2. Μάζεψαν στα χέρια των μελών των ΔΣ των νέων σχολικών επιτροπών  ένα τεράστιο όγκο εργασίας που είναι αμφίβολο αν μπορούν να τον διαχειριστούν μιας και υπάρχουν πολλές ιδιαιτερότητες ανάλογα με τον τύπο σχολείου και τις υποχρεώσεις του, με ένα επιπλέον μειονέκτημα ότι τα μέλη πολλών ΔΣ, άτομα ικανά προφανώς, αλλά μέλη του κομματικού σωλήνα κάθε παράταξης χωρίς ενεργή σχέση με την καθημερινότητα των σχολείων. 3. Οι νέες σχολικές επιτροπές ακούγεται ότι  θα έχουν ένα ποσό για κόστος λειτουργίας, το οποίο δεν έχει διευκρινιστεί αν θα είναι από τον προϋπολογισμό του Δήμου ή από τα χρήματα που προορίζονται για τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων. 4. Η καθημερινή διαχείριση απλών, αλλά σημαντικών εργασιών του σχολείου που τελείωναν σε ελάχιστο χρόνο, αναγκαστικά θα περνούν μέσα από μια περιπέτεια γραφειοκρατίας και, μακάρι να αποδειχτεί ότι είναι λάθος, θα χρειάζεται να βάζει ενίοτε το χέρι του ο «πονηρός» πολιτευτής ...για γρήγορη επίλυση του θέματος. Φαύλος κύκλος δηλαδή!

Κατανοούμε ότι οι συγχωνεύσεις των σχολικών επιτροπών τουλάχιστον αυτή την περίοδο εμπεριέχουν δυσκολίες και γενικότερα υπάρχει μια τεράστια σύγχυση για τη λειτουργία τους. Τα μέλη όμως τα οποία ορίστηκαν πριν μήνες στα ΔΣ, έπρεπε και πρέπει να εργαστούν για το ξεκίνημα,  έπρεπε και πρέπει να έχουν πρόταση για τη διαχείριση των οικονομικών θεμάτων των σχολείων, αφού πλέον είναι νομικά πρόσωπα και με τους κανόνες λειτουργίας των νομικών προσώπων. Νομίζουμε ότι υπάρχουν νομικές υπηρεσίες στους δήμους για να δώσουν σωστές οδηγίες.  
Δηλαδή θα περιμένουν εσαεί τα ΔΣ των νέων επιτροπών, τα αρμόδια υπουργεία να χαράξουν κατευθύνσεις και χρονοδιαγράμματα σε ότι αφορά τις οικονομικές υποχρεώσεις έτσι ώστε έγκαιρα και με συνέπεια να διευθετούνται όλα τα προβλήματα που παρουσιάζονται;  Γιατί την καθυστέρηση των υπουργείων δεν την αντιμετωπίζουν ως ευκαιρία για ευέλικτες αποφάσεις, μιας και έχουν περιθώρια στο πλαίσιο των νόμων;
Εντάξει υπάρχει η φήμη ότι το υπουργείο εσωτερικών ετοιμάζει νομοσχέδιο για να αντιμετωπίσει στρεβλώσεις του «Καλλικράτη» και πολλοί πιστεύουν ότι θα υπάρξει εξέλιξη και στο θέμα των σχολικών επιτροπών, αλλά θα περιμένουν μέχρι να συμβεί και αν συμβεί; Δεν πρέπει κάποιος να πάρει αποφάσεις και να διαχειριστεί την κατάσταση; Η Δημοτική αρχή που πάντα αυτάρεσκα διαφημίζει ότι πρώτη προτεραιότητα είναι η παιδεία, τι λέει για όλα αυτά;

Για την σχολική κοινότητα είναι αδιαπραγμάτευτο και σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να γίνει θέμα πολιτικής αντιπαράθεσης μεταξύ των μελών των νέων σχολικών επιτροπών που τοποθετήθηκαν από τις δημοτικές παρατάξεις, η οικονομική επιχορήγηση προς τις σχολικές μονάδες, ούτε είναι θέμα διαπραγμάτευσης αν θα πρέπει να τακτοποιούνται με συνέπεια και σε τακτά χρονικά διαστήματα οι κάθε είδους οικονομικές υποχρεώσεις (πχ. αμοιβές για το προσωπικό καθαριότητας, σχολικούς τροχονόμους κ.λπ.).  Επομένως οι νέες σχολικές επιτροπές επιβάλλεται να συνεχίσουν την πάγια τακτική των τελευταίων χρόνων για τα θέματα αυτά, αντιμετωπίζοντας πιθανόν κάποιες αδικίες, δεν χρειάζεται ιδιαίτερη σοφία. Στο Δήμο Κερατσινίου - Δραπετσώνας υπήρχε ένα αντικειμενικό σύστημα κατανομής   των επιχορηγήσεων το οποίο λετούργησε τα τελευταία χρόνια για το οποίο υπήρχαν σοβαρες ενστάσεις, οι δε πρωην σχολικές επιτροπές σε μεγάλη πλειοψηφία παρουσίαζαν πλεόνασμα στους απολογισμούς τους. Επιπλέον ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται, μιας και τα χρηματικά ποσά που θα διαχειρίζονται οι σχολικές επιτροπές θα είναι μεγάλα, να γίνεται  ορθολογική, συστηματική διαχείριση με διαφανείς όρους, με δημοσιοποίηση δαπανών.

Φοβόμαστε όμως, αν κρίνουμε από το ξεκίνημα και γνωρίζοντας τις δυσκολίες δημοτικών επιτροπών που στελεχόνται από τις δημοτικές παρατάξεις, ότι στην καλύτερη περίπτωση οι επιτροπές θα κινηθούν στα όρια της τυπικής λειτουργίας με αποσπασματικό και επιφανειακό τρόπο διαχείρισης των θεμάτων, με αποτέλεσμα τα σχολεία να υποφέρουν και τελικά να μην ανταποκρίνονται στις αυξημένες απαιτήσεις. 
Τουλάχιστον αυτό, την τυπική λειτουργία δηλαδή, όποιοι είναι αρμόδιοι ας το κάνουν σωστά και άμεσα.
Ας κινηθούν γρήγορα ώστε οι νέες σχολικές επιτροπές να αποκτήσουν  ΑΦΜ, Αριθμό Μητρώου Εργοδότη στο ΙΚΑ και Αριθμό λογαριασμού Τραπεζικού.
Άμεσα ας αποφασίσουν πώς θα γίνεται η διάθεση χρημάτων στα σχολεία, πώς θα κρατούνται οι καταστάσεις εσόδων εξόδων.
Άμεσα ας αποφασίσουν να διατεθούν με απόφαση τα υπόλοιπα των πρωην σχολικών επιτροπών στα σχολεία και άμεσα να διανεμεθεί η τρίτη δόση που έχει έρθει στο Δήμο στα σχολεία. Τι περιμένουν και γιατί;
Άμεσα ας αποφασίσουν με ποια παραστατικά θα διενεργούνται οι δαπάνες.
Άμεσα οι νέες σχολικές επιτροπές με απόφαση τους ας συγκροτήσουν τα συμβούλια σχολικής κοινότητας, ώστε να παίρνονται αποφάσεις σε κάθε σχολείο γιατί εκκρεμούν αιτήματα πιστωτών, αγορές βιβλίων, συντήρηση φωτοτυπικών κ.λπ.
Άμεσα ας ξεπεράσουν η λογική του "βλέποντας και κάνοντας" ας δώσουν λύσεις. Αν δεν μπορούν να το οργανώσουν ας πάρουν μια πολιτική απόφαση για να αντιμετωπιστεί η καθημερινότητα των σχολείων.
Άμεσα ας ξεκαθαρίσουν ποιος θα πληρώσει τις συμβάσεις έργου με τις καθαρίστριες, ο μήνας τελειώνει. Οι καθαρίστριες με τις σχολικές επιτροπές υπέγραψαν σύμβαση που θα τις πληρώσει το ΕΙΝ, το οποίο οφείλει και το 70% των χρημάτων από τις περσινές συμβάσεις και παράλληλα το ΕΙΝ  είναι στους φορείς που καταργούνται σύμφωνα με τις τελευταίες εξαγγελίες.
Οι μέρες περνούν, ο απαιτητικός πλέον ρόλος και οι ευθύνες των σχολικών επιτροπών επιβάλλει την ανάγκη οι σχολικές επιτροπές να στηριχθούν από τη δημοτική αρχή και βέβαια να αποφασίσουν και να κοινοποιήσουν γραπτώς τις αποφάσεις τους, ώστε και να ξεμπλοκαριστούν τα υπάρχοντα χρήματα και να λυθούν προβλήματα των σχολείων. Κάποιος ας πάρει το παιχνίδι επάνω του…