Δευτέρα, 5 Οκτωβρίου 2015

Τι συμβαίνει με τη Δραπετσώνα και την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ



Κίνδυνο απαξίωσης της εισηγμένης εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. και υπονόμευσης της επιτυχίας του διαγωνισμού για την πώληση του 51% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας δημιουργούν, σύμφωνα με παράγοντες της λιμενικής βιομηχανίας, οι τελευταίες παρεμβάσεις στην εξέλιξή του από μέλη της κυβέρνησης, της αυτοδιοίκησης, αλλά και κομματικών παραγόντων. 
Εν ολίγοις, ζητείται από το ΤΑΙΠΕΔ, βασικό μέτοχο του ΟΛΠ, να εξαιρέσει στην καινούργια σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού Δημοσίου την παραλιακή ζώνη της Δραπετσώνας. 
Μια μικρή παράκτια λωρίδα η οποία όμως αποτελεί το μοναδικό μέρος για την ανάπτυξη του λιμανιού στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα. Τόσο τα στελέχη της AP Moller Maersk όσο και της Cosco, που συμμετέχουν δραστήρια στην τελική αυτή φάση του διαγωνισμού, περιμένουν να δουν τι θα αποφασίσει η κυβέρνηση για να σταθμίσουν τις προτάσεις τους. Εάν όμως εξαιρεθεί το συγκεκριμένο τμήμα, αφήνεται να εννοηθεί από κύκλους σε γνώση των προβληματισμών τους πως «ενδεχόμενες δεσμευτικές προσφορές τους θα είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικές». 

Το θέμα όμως έχει ήδη καθυστερήσει πολύ και είναι πρακτικά αδύνατον να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές εντός του Οκτωβρίου, όπως έχει συμφωνηθεί με τους δανειστές και ψηφιστεί από τη Βουλή. Επιπλέον όλων αυτών, η Περιφέρεια Αττικής με παρέμβασή της στο ΣτΕ αυτή την εβδομάδα συντάσσεται πρακτικά με φορείς που έχουν κάνει προσφυγή κατά της ιδιωτικοποίησης, η οποία συζητείται μεθαύριο Τρίτη, με ενδεχόμενο αποτέλεσμα όπως εκτιμούν νομικοί κύκλοι να κινδυνεύει να δοθεί νέα αναβολή στη συζήτηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. 
Σύμφωνα μάλιστα με ορισμένες πηγές, «ενδεχομένως να επιχειρείται με αυτόν τον τρόπο να καθυστερήσει ο διαγωνισμός περαιτέρω και να αποθαρρυνθεί παράλληλα η συμμετοχή των επενδυτών ή η προσφορά που θα υποβάλουν και να χρεωθούν αυτοί πιθανή αποτυχία του ή αναβολή του». 
Ομως η ιδιωτικοποίηση του Πειραιά όχι μόνον αποτελεί ανειλημμένη δέσμευση της Αθήνας προς την Ευρώπη αλλά και προς το Πεκίνο. Πάνω από όλα θεωρείται μία από τις κομβικές αποκρατικοποιήσεις γα την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας στον κλάδο των διεθνών διαμεταφορών. Διπλωματικοί κύκλοι που ρωτήθηκαν σχετικά υπογραμμίζουν τον κίνδυνο να δοθεί «πολύ λανθασμένο μήνυμα από μια τέτοια εξέλιξη».
 Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, ερωτηθείς από την «Κ» για το θέμα της επίμαχης σύμβασης παραχώρησης και τη Δραπετσώνα, δηλώνει πως «έχουν γίνει όλα όσα μπορούσαν να γίνουν χωρίς να πληγεί η διαδικασία του διαγωνισμού και για να μπορεί να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό τίμημα, αλλά και η προοπτική ανάπτυξης της οικονομίας που η αξιοποίηση του ΟΛΠ μπορεί να φέρει».  

Αποκαλύπτει μάλιστα πως έχει προτείνει και παραλάβει στην υπό συζήτηση με τα υπουργεία Οικονομικών, Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος σύμβαση παραχώρησης την απόδοση του συνόλου του αυξημένου ετησίου ανταλλάγματος που καταβάλλει ο ΟΛΠ στο Δημόσιο στους δήμους που βρίσκονται γύρω από το λιμάνι. «Πρόκειται για μια ουσιαστική κίνηση προς τους δήμους, που μπορεί να ενισχύσει άμεσα σημαντικά τα έσοδά τους και προοπτικά ακόμα περισσότερο», εξηγεί στην «Κ». 
Ο ΟΛΠ καταβάλλει ετησίως το 2% του κύκλου εργασιών του στο Δημόσιο για να χρησιμοποιεί τις υποδομές που ήταν, είναι και θα παραμείνουν δημόσια περιουσία. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί τουλάχιστον στο 3,5% με τη νέα σύμβαση.  
Για το θέμα της ενδεχομένης εξαίρεσης της παραλιακής ζώνης της Δραπετσώνας, όμως, ενστάσεις φέρεται να έχουν και η Εθνική Τράπεζα και η Lafarge, ιδιοκτήτριες των μεγάλων εκτάσεων πίσω από τα πρώτα 50 μέτρα της παραλιακής ζώνης.  
Είναι χαρακτηριστικό πως την άνοιξη η θυγατρική της Εθνικής που ελέγχει την έκταση φέρεται να κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα εναντίον δημάρχου που επιχείρησε να δεντροφυτεύσει την έκτασή της.  

Χρηματιστηριακοί αναλυτές σημειώνουν, επίσης, πως καθώς η σύμβαση παραχώρησης δεν λήγει αλλά απλώς ανανεώνεται εν όψει ιδιωτικοποίησης, ενδεχομένη αφαίρεσή της από την παραχώρηση απομειώνει την αξία των περιουσιακών στοιχείων της εισηγμένης και χωρίς απόφαση γενικής συνέλευσης του ΟΛΠ το διοικητικό του συμβούλιο θα είναι έκθετο σε αγωγές μετόχων, όπως η βρετανική Lansdowne Partners που ελέγχει το 8%, περίπου, του μετοχικού κεφαλαίου.   ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ Έντυπη Καθημερινή