Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2012

Formula1 στη Δραπετσώνα: Πέρα από τα ωραία και τα εντυπωσιακά...


Το σχέδιο της πίστας
Πέρα από τα ωραία και τα εντυπωσιακά που όλοι ακούμε ευχάριστα, γιατί θέλουμε να αλλάξει το Κερατσίνι και η Δραπετσώνα, υπάρχουν ερωτήματα που πρέπει να καταγράφονται κάθε φορά που επανέρχεται το θέμα της πίστας f1 στη Δραπετσώνα.  Το θέμα είναι πολύπλοκο δεν μπορείς εύκολα να πεις ένα ναι ή ένα όχι, όμως καταθέτουμε μια γνώμη, χωρίς να είμαστε ειδικοί και με την ελπίδα να προβληματίσουμε όσους οραματίζονται οψίμως τη Δραπετσώνα ως το νέο Μόντε Κάρλο της Ανατολικής Μεσογείου!


Ένα καινούργιο δεδομένο είναι η θετική γνώμη του προέδρου του ΟΛΠ, ο οποίος ΟΛΠ είναι ιδιοκτήτης μέρους της περιοχής, οι δηλώσεις του οποίου προκάλεσαν ανεξήγητα μεγάλη χαρά ακόμα και σε ανθρώπους, οι οποίοι χρόνια οραματιζόταν πρόσβαση στη θάλασσα, ήπια ανάπτυξη, πράσινο, ανθρώπινη ζωή στην περιοχή. 
Η περιοχή σήμερα από ψηλά 
Από δελτίο τύπου του Δήμου μάθαμε ότι ο πρόεδρος του ΟΛΠ, με τον οποίο ο Δήμος είχε δηλώσει ότι δεν θα συζητούσε  στο "ένδοξο πάλαι ποτέ" βρίσκει την πρόταση ελκυστική και προτείνει τη σύσταση εταιρείας ειδικού σκοπού για το θέμα! Πραγματικά είναι η πρώτη ξεκάθαρη δήλωση κυβερνητικού στελέχους για την πίστα F1 στη Δραπετσώνα, μετά και την περσινή ένταση στις σχέσεις του Δήμου με τον ΟΛΠ(κατάληψη), μετά και την έμμεση στήριξη του Δήμου μας στο monorial, εξαγγελία που είχε προκαλέσει τις σκληρές ανακοινώσεις του Δήμου Πειραιά.

 Βέβαια αν διαβάζουμε καλά πίσω από τις γραμμές ο ΟΛΠ είναι εντός στόχων, η παράκτια ζώνη και οι μαρίνες που θα γίνουν, θα αξιοποιηθούν από τον ΟΛΠ, παράλληλα βάζει και μια κόκκινη γραμμή, η οποία σίγουρα είναι, και θα είναι ο καθοριστικός παράγοντας για την περαιτέρω εξελίξεις «ο  κάθε ιδιοκτήτης θέλει να δει τι οφέλη θα έχει, άσχετα αν ο Δήμος ή ο ΟΛΠ ή η περιφέρεια σκέφτονται κοινωνικά και περιβαλλοντικά.»

Παλιές δημοσιεύσεις για πίστα
Είμαστε ρομαντικοί και θέλουμε να πλησιάσουμε την αισιόδοξη θέση που τα δημοσιεύματα αναφέρουν ότι ακούστηκε από το Δήμαρχο: «να μεταμορφώσουμε το Κερατσίνι και τη Δραπετσώνα σε πόλο έλξης για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό και να δημιουργήσουμε μία νέα πηγή εσόδων για τους κατοίκους», αλλά…
Η πρόταση για Formula1 στην Ελλάδα είναι μια παλιά ιστορία. Από πολύ παλιά (φωτογραφίες δίπλα) άνθρωποι του αυτοκινήτου και φορείς πρότειναν χώρους για σχετικές εκτάσεις που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν αγώνες f1. Είναι γνωστό ότι ο κύριος που έχει τα δικαιώματα, έχει έρθει και έχει δει την έκταση στο Ελληνικό. Πάντα όμως κάπου σκάλωνε η ιστορία!
 Είχαν προηγηθεί πολλές προτάσεις στο παρελθόν, Μέγαρα, Σέρρες,Αγρίνιο, Ορχομενός και τελευταίαη Χαλανδρίτσα κοντά στην Πάτρα. Μάλιστα η πρόταση της Χαλανδρίτσας συνοδεύτηκε με ποικίλα, όχι και τόσο κολακευτικά σχόλια από δημοσιογράφους για την Ελλάδα του μνημονίου που δεν μπορεί να πληρώσει μισθούς και συντάξεις και θέλει να κατασκευάσει πίστα με συγχρηματοδότηση του δημοσίου. Και στη περίπτωση μας το πρόγραμμα που προτάθηκε για τη χρηματοδότηση στην αρχική  συνέντευξη τύπου ήταν το πρόγραμμα «Τζέσικα» που είναι ευρωπαϊκό και απαιτεί και ελληνική συμμετοχή.

Επιπλέον δεν πρέπει να αγνοούμε ότι στην περιοχή μας για την έκταση της «Ανάπλασης» από 2003 μέχρι και σήμερα έχουν γίνει ούτε λίγο, ούτε πολύ πέντε διαφορετικές προτάσεις για την εκμετάλλευση της έκτασης αλλά καμία δεν έχει προχωρήσει. Η έκταση αποτελεί «φιλέτο» για διάφορα οικονομικά συμφέροντα και επιπλέον τμήματα της έχουν ενταχθεί σε κάποια άλλα σχέδια του ΟΛΠ, ο οποίος απουσίαζε ο ΟΛΠ από την αρχική συνέντευξη τύπου στο «Κνωσσός».
Η  Dielpis F1 (ονομασία της πρότασης) δεν έχει εξασφαλίσει ακόμη τη σύμφωνη γνώμη των άλλων ιδιοκτητών της έκτασης. Το ιδιοκτησιακό καθεστώς περιλαμβάνει το Δήμο Κερατσινίου –Δραπετσώνας και το Δημόσιο σε ποσοστό περίπου 31% και τις εταιρείες της Εθνικής Τράπεζας, της ΑΓΕΤ Ηρακλής (Lafarge) και των Ελληνικών Πετρελαίων σε ποσοστό 69%. Για τους οποίους ακούστηκε στη συνέντευξη Τύπου «θα συζητήσουμε με όλους που έχουν συμφέροντα από τη συγκεκριμένη έκταση…»
Η Dielpis F1 δεν έχει εξασφαλίσει ακόμη τη σύμφωνη γνώμη του Bernie Ecclestone πως θα διοργανώσει αγώνες Formula 1.  Απαιτείται η  υπογραφή του κατόχου των εμπορικών δικαιωμάτων του σπορ, του Bernie Ecclestone…
Η διοργάνωση ενός Grand Prix είναι ένα εγχείρημα που έχει τεράστια κόστη και θα πρέπει να είναι βιώσιμο πριν ξεκινήσει να υλοποιείται, γιατί θα γίνεται κάθε χρόνο ένας αγώνας της Formula 1 και μετά θα τρέχουμε «για ένα μεσοπρόθεσμο» για να διεκπεραιώσουμε τα όποια χρέη προκύψουν από αυτό.
Δεν ανακοινώθηκε πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα. Σε δύο χρόνια το πολύ από τη στιγμή που θα εξασφαλιστεί το «ΟΚ» υπάρχει η δυνατότητα να είναι όλα έτοιμα είπε ο αρχιτέκτονας.
Δεν είναι έτοιμη η οικονομοτεχνική μελέτη η ακόμα δεν έχει παρουσιαστεί. Προβλέπεται ότι ένα μεγάλο μέρος από οικονομικής πλευράς θα στηριχτεί από την Πολιτεία, η οποία ήταν απούσα στην αρχική  εκδήλωση σε επίπεδο υπουργών.
Ακούστηκε ότι η χρηματοδότηση του έργου κόστους 100 εκατ. ευρώ θα γίνει μέσω τού προγράμματος «ΤΖΕΣΙΚΑ, που περιλαμβάνεται στο ΕΣΠΑ», βέβαια πρέπει να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, να εγκριθεί κ.λπ.  Απαιτείται η κρατική βοήθεια για την ανάπλαση της περιοχής και του οικονομικού βάρους ανάληψης ενός αγώνα και φυσικά. Ακόμα προβλέπεται συμμετοχή του κράτους και συμμετοχή ιδιωτών.
 Χρήματα θα βρεθούν και από ιδιώτες επενδυτές αφού πάρουμε το «ΟΚ» από τη FIA, τη FOM ή όποιον άλλο αποφασίζει για τα Grand Prix, άρα απαιτείται το εμπορικό ενδιαφέρον από χορηγούς.
Ακόμα διαβάσαμε ότι η νέα πίστα θα δημιουργήσει 3.500 νέες θέσεις εργασίας. Μακάρι, αλλά φαίνεται υπερβολικά αισιόδοξο για μια ιστορία που θα διαρκεί μια εβδομάδα. Όσο για την προσέλκυση τουριστών, ναι ίσως είναι και το μοναδικό πειστικό επιχείρημα των υποστηρικτικών μιας γιατί η f1 έχει πιστούς και φανατικούς οπαδούς παγκοσμίως.

Δεν παρουσιάστηκε και δεν γνωρίζουμε σε ποιο στάδιο βρίσκεται η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Απλώς ακούστηκε ότι  η κατασκευή της πίστας  f1 θα συμβάλει στην περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής και στην αύξηση του πρασίνου κατά 250 στρέμματα. Αλλά είναι σίγουρο ότι θα μειώσει τους ελεύθερους και κοινόχρηστους χώρους που θα μπορούσαν να δημιουργηθούν στη περιοχή, σε μια ιδιαίτερα επιβαρυμένη περιοχή και θα δυσκολέψει την πρόσβαση στη θάλασσα. Θα προκαλέσει ενδεχόμενα πρόσκαιρα κυκλοφοριακά προβλήματα ή θέματα ηχητικής ή άλλης ρύπανσης.
Τέλος …μια ακόμα λεπτομέρεια, η οποία ίσως θα έπρεπε να προηγηθεί. Χρειάζεται και απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Οι 41 δημοτικοί σύμβουλοι εκπροσωπούν τους πολίτες και θα έπρεπε να μαθαίνουν πρώτοι και να αποφασίζουν, τι νόημα έχει απλώς να επικυρώνουν αποφάσεις μονομελών οργάνων; Οι ίδιοι συμμετείχαν στις εκλογές προτείνοντας ένα πρόγραμμα για την περιοχή, δεν θα έπρεπε να ερωτηθούν πριν το τροποποιήσουν και πριν μπει ο Δήμος σε περιπέτειες οι οποίες ίσως απαιτούν και χρήματα;
Η απόφαση του Δ.Σ. με τα σημερινά δεδομένα(;) θεωρητικά είναι μια εύκολη υπόθεση για τη δημοτική αρχή (έχει ισχυρή σιωπηλή πλειοψηφία). Πρακτικά όμως είναι μια δύσκολη απόφαση για κάθε σύμβουλο ή μέλος του «Καλή Μέρα» που έχει συνδέσει την παρουσία του με αγώνες για αναβάθμιση της περιοχής και θα ψηφίσει γνωρίζοντας επιπλέον στοιχεία, όπως και τον αντίλογο από ειδικούς για προβλήματα πόλεων που έχουν παρόμοιες πίστες  ...δίπλα στο σπίτι τους.

Κλείνουμε με την επισήμανση που διαβάσαμε στο άρθρο για την ιστορία της πίστας (Φάκελος: Πίστα στην Ελλάδα) στην Ελλάδα και το οποίο πρωτίστως αναφερόταν στην πρόταση της Χαλανδρίτσας: «Η πίστα προδιαγραφών F1, ομοιάζει με την ανάθεση και διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων, τους πανηγυρισμούς, τις εθνικές ανατάσεις και όλο το θέατρο της βιομηχανίας του αθλητικού θεάματος. Είναι μια ακρότητα που στις μέρες μας γίνεται προς εντυπωσιασμό, ενδεχομένως και προς αποπροσανατολισμό, για να γεμίζουν οι σελίδες των εφημερίδων, των περιοδικών και ο κυβερνοχώρος με εντυπωσιακές, ευχάριστες ειδήσεις. Ειδήσεις που δεν περάσουν το κατώφλι της πραγματικότητας...»