Τρίτη, 17 Νοεμβρίου 2015

«Γεφύρι της Άρτας» ο διαγωνισμός για ΟΛΠ;

 Στα μέσα Δεκεμβρίου μεταφέρεται η κατάθεση προσφορών για ΟΛΠ Του Γιώργου Μανέττα Ημερησία
Από παράταση... σε παράταση πηγαίνει ο διαγωνισμός πώλησης του ΟΛΠ, εγείροντας νέα ερωτήματα αναφορικά με τη βούληση της κυβέρνησης να επισπεύσει τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις. 
Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε να μεταθέσει κατά δύο εβδομάδες την προθεσμία για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, η οποία πλέον πρέπει να γίνει στα μέσα και όχι στις αρχές Δεκεμβρίου, όπως προέβλεπε το αρχικό πλάνο. 
Αυτή τη φορά πάντως, η χρονική μετάθεση φαίνεται να έχει τη σύμφωνη γνώμη των υποψήφιων επενδυτών, οι οποίοι ζήτησαν περισσότερο χρόνο για να επεξεργαστούν τα επικαιροποιημένα οικονομικά αποτελέσματα της εισηγμένης. 
Υπενθυμίζεται ότι τον ΟΛΠ εξακολουθούν να διεκδικούν με αξιώσεις η κινεζική Cosco και η ολλανδική APM Terminals, θυγατρική της Maersk, ενώ στη δεύτερη φάση συμμμετέχει επίσης και η ICTS. Το ενδιαφέρον των Cosco και APM Terminals, όπως αναφέρουν πηγές που πρόσκεινται στις δύο εταιρείες, παραμένει ισχυρό παρά την εξαίρεση της έκτασης των 100 στρεμμάτων στη Δραπετσώνα που αποφάσισε η κυβέρνηση, ικανοποιώντας τα αιτήματα των δήμων του Πειραιά. 
Μάλιστα, πληροφορίες από την Cosco αναφέρουν πως η εξαίρεση της Δραπετσώνας μείωσε το πόσο που θα καταθέσουν στη δεσμευτική προσφορά τους για το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ, αν και τονίζουν πως θα πρέπει να περιμένουν τις κινήσεις των μετόχων μειοψηφίας του ΟΛΠ, οι οποίοι σκέφτονται το ενδεχόμενο να προσφύγουν στα δικαστήρια για την εξαίρεση της Δραπετσώνας. Κάποιοι μάλιστα θεωρούν πως πρόκειται για βίαιη κρατικοποίηση μέρους των περιουσιακών στοιχείων δημόσιας εταιρείας, κάτι εξαιρετικά σπάνιο και ασυνήθιστο για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Να σημειωθεί ότι η επίμαχη περιοχή της Δραπετσώνας είναι από τις λίγες που μπορεί μελλοντικά να αναπτυχθούν οι υποδομές που θα εξυπηρετούν τις αυξημένες ανάγκες της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας.
Προβληματισμός
Τα «μπρος πίσω» αλλά και τα εμπόδια που υψώνονται κάθε φορά που ο διαγωνισμός μπαίνει στην τελική ευθεία εντείνουν τον προβληματισμό στην επενδυτική κοινότητα, η οποία παρακολουθεί με ενδιαφέρον τις εξελίξεις. 
Πολλοι μάλιστα, εκφράζουν φόβους για το ενδεχόμενο ο διαγωνισμός να εξελιχθεί σε νέο... «γεφύρι της Άρτας», αφού έχουν περάσει κάποια χρόνια από τότε που προκηρύχθηκε και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί.
Η καθυστέρηση μάλιστα, έχει οδηγήσει ήδη ένα εκ των βασικών υποψηφίων, την Cosco, να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις σε άλλα λιμάνια της Μεσογείου (Τουρκία και Κύπρος) για να εξυπηρετήσει τις μεταφορικές ανάγκες των πελατών της. 
Υπενθυμίζεται πως μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τον ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝΕΛ άλλαξαν οι όροι πώλησης του ΟΛΠ. 
Με βάση τη νέα «φόρμουλα», αρχικά προβλέπεται η διάθεση του 51% των μετοχών του Οργανισμού, με σταδιακή όμως αύξηση του ποσοστού του ιδιώτη επενδυτή στο 67% (ορίζοντα πενταετίας), και εφόσον αυτός προχωρήσει σε συγκεκριμένες επενδύσεις για την αναβάθμιση των υποδομών του λιμένα. πηγή