Πέρασαν 5 δεκαετίες, όπως
μας ενημερώνει η δημοτική αρχή Κερατσινίου Δραπετσώνας, για να
αποκτήσει η πλατεία Κύπρου, στο κέντρο της πόλης, νέα όψη. Τις
τελευταίες ημέρες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι εντυπωσιακές
φωτογραφίες της ανακατασκευασμένης πλατείας κοσμούν τις σελίδες μελών τη δημοτικής αρχής, αλλά και
συνδημοτών μας.
Είναι μια νέα πλατεία. Όμορφη; Ναι. Τουλάχιστον πιο όμορφη από την παλιά κουρασμένη εκδοχή της. Με νέα αισθητική, καθαρή και λιτή και από κάθε γωνιά της έχεις την εικόνα ολόκληρης της πλατείας. Η πλατεία επεκτείνεται σε δύο επίπεδα και υπάρχουν ως αυτόνομες κατασκευές ενταγμένες στο σύνολο, παιδική χαρά, σιντριβάνι με πίδακες νερού, κερκίδες, χώρος για το μνημείο των πεσόντων. Το σκηνικό συμπληρώνουν, παγκάκια, μικρές νησίδες με γκαζόν και θάμνους, χαμηλής κατανάλωσης φώτα! Πρώτη αίσθηση είναι ότι τα σημεία με μπετόν και το πλακόστρωτο τμήμα υπερτερούν σημαντικά έναντι του πρασίνου.
Είναι κυρίως μια «νυχτερινή» πλατεία με διακριτικό φωτισμό, παγκάκια και κερκίδες για πιθανές εκδηλώσεις. Διασχίζοντας την πλατεία δημιουργείται η αίσθηση ότι τα μεσημέρια και στη διάρκεια της ημέρας, κυρίως τους μήνες της άνοιξης και του καλοκαιριού δύσκολα θα μπορεί να περπατήσει ή να σταθεί κάποιος, μιας και τα δέντρα είναι ελάχιστα (περίπου 50 δέντρα σε 2500+ τετραγωνικά) και δεν υπάρχουν καθόλου θέσεις σκίασης με τεχνητά σκίαστρα.
Οι άνθρωποι του δήμου είναι χαρούμενοι, καλά κάνουν, που παρέδωσαν μια καινούργια πλατεία στο κέντρο της πόλης στους δημότες, σε μικρό χρονικό διάστημα και με λογικό κόστος. Βέβαια υπάρχει και ή άλλη άποψη.
Από τη μέρα που άρχισε να παίρνει μορφή η πλατεία, πολύ πριν παραδοθεί στο κοινό, καταγράφεται σοβαρή κριτική, χωρίς να μηδενίζεται η όλη προσπάθεια, η οποία επικεντρώνεται στο λιγοστό πράσινο, στην έλλειψη χώρων στάθμευσης, στην μη χρήση υλικών φιλικών προς το αστικό περιβάλλον.
Σίγουρα οι προθέσεις ήταν καλές, αλλά το τελικό αποτέλεσμα θα μπορούσε να ήταν καλύτερο. Με την έννοια αυτή και επειδή πλατεία δεν γίνεται κάθε μέρα, ίσως χάθηκε μια ευκαιρία. Όχι για να γίνει η πλατεία πιο όμορφη (άλλωστε τι είναι όμορφο;), αλλά για να γίνει πιο χρήσιμη και λειτουργική.
Να είναι μια πρότυπη πλατεία, σήμα κατατεθέν για την ευρύτερη περιοχή Πειραιά.
Βέβαια για να γινόταν αυτό θα έπρεπε να είχε προηγηθεί ή συνήθης και εύκολη πια, λόγω του διαδικτύου, διαβούλευση! Κάποια ιδέα θα ακουγόταν. Κάποιος θα κατέθετε το δικό του προβληματισμό. Ίσως, μέσα από μια τέτοια διαδικασία, δινόταν και κάποιες εξηγήσεις, γιατί δεν προκρίθηκε να γίνει και υπόγειος χώρος στάθμευσης σύμφωνα με παλιά μελέτη ή γιατί δεν έγινε κάποια μικρότερη παρέμβαση για χώρους στάθμευσης.
Μετά από μια τέτοια διαβούλευση, και όχι μόνο, θέματα που θα μπορούσαν να συζητηθούν, να εξεταστούν και να συμπεριληφθούν στον τελικό σχεδιασμό είναι τα παρακάτω.
α. Στην εποχή της κλιματικής αλλαγής ο στόχος των σύγχρονων έργων ανάπλασης στις πόλεις είναι προς τη κατεύθυνση να δοθεί ανάσα σε περιοχές στο κέντρο των πόλεων τροποποιώντας το μικροκλίμα τους όσο αυτό είναι δυνατό. Στην πλατεία δεν έγινε αυτό, τουλάχιστον δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά! Ουσιαστικά δημιουργήθηκε μια θερμική νησίδα. Χρησιμοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό μη «ψυχρά υλικά» με κυρίαρχα την άσφαλτο και το τσιμέντο, δεν υπήρξε αύξηση του πρασίνου, δεν υπάρχει ούτε μία συστάδα δέντρων, δεν τοποθετήθηκαν στέγαστρα με φύτευση (πέργκολες) σε διάφορες θέσεις της πλατείας, τα οποία θα προσφέρουν σκίαση, δροσισμό και γενικότερα τη δημιουργία ενός ευχάριστου περιβάλλοντος.
β. Ένας από τους στόχους της δημοτικής αρχής με την ανακατασκευή της πλατείας ήταν η δημιουργία ενός σύγχρονου εμπορικού- οικονομικού και πολιτιστικού κέντρου. Δύσκολα ο στόχος αυτός θα υλοποιηθεί. Το εμπόριο προϋποθέτει να μπορεί ο καταναλωτής να έχει πρόσβαση με τα μέσα και με το αυτοκίνητο στα σημείο του ενδιαφέροντος του. Στην περιοχή της πλατείας, υπάρχουν ελάχιστες θέσεις παρκινγκ, λιγότερες πριν την ανάπλαση και η εξαγγελία για δημιουργία χώρου στάθμευσης στον παράλληλο δρόμο του νεκροταφείου που θα ανακουφίσει και θα τονώσει το κέντρο της πόλης θέλει χρόνο για να ωριμάσει και να υλοποιηθεί. Η κατάσταση είναι ακόμη πιο δύσκολη τις ώρες εργασίας των υπηρεσιών του δήμου.
γ. Σε νέες πλατείες πολλοί δήμοι στο πλαίσιο της βιωσιμότητας – αειφόρου ανάπτυξης, κλείνοντας και το μάτι στις νέες γενιές, προσπαθούν να εντάξουν τις νέες τεχνολογίες, smart παγκάκια, ηλιακό δέντρο, σταθμούς φόρτισης USB, δωρεάν Wi Fi internet, μετρήσεις περιβαλλοντικών παραμέτρων, βάσεις στήριξης ποδηλάτων, κλπ. Ακόμα και το σύστημα των βυθιζόμενων κάδων απορριμμάτων, το οποίο έχει εφαρμοστεί στην Π. Φύσσα, δεν εντάχτηκε στον περιβάλλον χώρο της πλατείας, ενώ υπήρξαν εκσκαφές μεγάλης έκτασης, και υπάρχουν περιμετρικά κάδοι που θα ξεχειλίζουν από σκουπίδια.
ΥΓ1. Η ανακατασκευή της πλατείας κόστισε περίπου 700 χιλιάδες ευρώ.
ΥΓ2. Δεν υπάρχει ξεκάθαρη μαρτυρία για την ονομασία της πλατείας. Λέγεται ότι ονομάστηκε «πλατεία Κύπρου» προς τιμήν ενός Κύπριου πολίτη, ο οποίος επισκέφτηκε την πλατεία και φύτεψε ένα δέντρο ελιάς, ως ένδειξη αδελφότητας μεταξύ των χωρών Ελλάδας και Κύπρου.
ΥΓ3. Τα καταστήματα εστίασης θα έχουν χώρο στην πλατεία; Θεωρητικά ναι! Το σχέδιο που θα έχει ο χώρος ενός τέτοιου καταστήματος θα πρέπει να έχει σχέση με τον συνολικό σχεδιασμό για να ενταχθεί λειτουργικά στην πλατεία.
Είναι μια νέα πλατεία. Όμορφη; Ναι. Τουλάχιστον πιο όμορφη από την παλιά κουρασμένη εκδοχή της. Με νέα αισθητική, καθαρή και λιτή και από κάθε γωνιά της έχεις την εικόνα ολόκληρης της πλατείας. Η πλατεία επεκτείνεται σε δύο επίπεδα και υπάρχουν ως αυτόνομες κατασκευές ενταγμένες στο σύνολο, παιδική χαρά, σιντριβάνι με πίδακες νερού, κερκίδες, χώρος για το μνημείο των πεσόντων. Το σκηνικό συμπληρώνουν, παγκάκια, μικρές νησίδες με γκαζόν και θάμνους, χαμηλής κατανάλωσης φώτα! Πρώτη αίσθηση είναι ότι τα σημεία με μπετόν και το πλακόστρωτο τμήμα υπερτερούν σημαντικά έναντι του πρασίνου.
Είναι κυρίως μια «νυχτερινή» πλατεία με διακριτικό φωτισμό, παγκάκια και κερκίδες για πιθανές εκδηλώσεις. Διασχίζοντας την πλατεία δημιουργείται η αίσθηση ότι τα μεσημέρια και στη διάρκεια της ημέρας, κυρίως τους μήνες της άνοιξης και του καλοκαιριού δύσκολα θα μπορεί να περπατήσει ή να σταθεί κάποιος, μιας και τα δέντρα είναι ελάχιστα (περίπου 50 δέντρα σε 2500+ τετραγωνικά) και δεν υπάρχουν καθόλου θέσεις σκίασης με τεχνητά σκίαστρα.
Οι άνθρωποι του δήμου είναι χαρούμενοι, καλά κάνουν, που παρέδωσαν μια καινούργια πλατεία στο κέντρο της πόλης στους δημότες, σε μικρό χρονικό διάστημα και με λογικό κόστος. Βέβαια υπάρχει και ή άλλη άποψη.
Από τη μέρα που άρχισε να παίρνει μορφή η πλατεία, πολύ πριν παραδοθεί στο κοινό, καταγράφεται σοβαρή κριτική, χωρίς να μηδενίζεται η όλη προσπάθεια, η οποία επικεντρώνεται στο λιγοστό πράσινο, στην έλλειψη χώρων στάθμευσης, στην μη χρήση υλικών φιλικών προς το αστικό περιβάλλον.
Σίγουρα οι προθέσεις ήταν καλές, αλλά το τελικό αποτέλεσμα θα μπορούσε να ήταν καλύτερο. Με την έννοια αυτή και επειδή πλατεία δεν γίνεται κάθε μέρα, ίσως χάθηκε μια ευκαιρία. Όχι για να γίνει η πλατεία πιο όμορφη (άλλωστε τι είναι όμορφο;), αλλά για να γίνει πιο χρήσιμη και λειτουργική.
Να είναι μια πρότυπη πλατεία, σήμα κατατεθέν για την ευρύτερη περιοχή Πειραιά.
Βέβαια για να γινόταν αυτό θα έπρεπε να είχε προηγηθεί ή συνήθης και εύκολη πια, λόγω του διαδικτύου, διαβούλευση! Κάποια ιδέα θα ακουγόταν. Κάποιος θα κατέθετε το δικό του προβληματισμό. Ίσως, μέσα από μια τέτοια διαδικασία, δινόταν και κάποιες εξηγήσεις, γιατί δεν προκρίθηκε να γίνει και υπόγειος χώρος στάθμευσης σύμφωνα με παλιά μελέτη ή γιατί δεν έγινε κάποια μικρότερη παρέμβαση για χώρους στάθμευσης.
Μετά από μια τέτοια διαβούλευση, και όχι μόνο, θέματα που θα μπορούσαν να συζητηθούν, να εξεταστούν και να συμπεριληφθούν στον τελικό σχεδιασμό είναι τα παρακάτω.
α. Στην εποχή της κλιματικής αλλαγής ο στόχος των σύγχρονων έργων ανάπλασης στις πόλεις είναι προς τη κατεύθυνση να δοθεί ανάσα σε περιοχές στο κέντρο των πόλεων τροποποιώντας το μικροκλίμα τους όσο αυτό είναι δυνατό. Στην πλατεία δεν έγινε αυτό, τουλάχιστον δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά! Ουσιαστικά δημιουργήθηκε μια θερμική νησίδα. Χρησιμοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό μη «ψυχρά υλικά» με κυρίαρχα την άσφαλτο και το τσιμέντο, δεν υπήρξε αύξηση του πρασίνου, δεν υπάρχει ούτε μία συστάδα δέντρων, δεν τοποθετήθηκαν στέγαστρα με φύτευση (πέργκολες) σε διάφορες θέσεις της πλατείας, τα οποία θα προσφέρουν σκίαση, δροσισμό και γενικότερα τη δημιουργία ενός ευχάριστου περιβάλλοντος.
β. Ένας από τους στόχους της δημοτικής αρχής με την ανακατασκευή της πλατείας ήταν η δημιουργία ενός σύγχρονου εμπορικού- οικονομικού και πολιτιστικού κέντρου. Δύσκολα ο στόχος αυτός θα υλοποιηθεί. Το εμπόριο προϋποθέτει να μπορεί ο καταναλωτής να έχει πρόσβαση με τα μέσα και με το αυτοκίνητο στα σημείο του ενδιαφέροντος του. Στην περιοχή της πλατείας, υπάρχουν ελάχιστες θέσεις παρκινγκ, λιγότερες πριν την ανάπλαση και η εξαγγελία για δημιουργία χώρου στάθμευσης στον παράλληλο δρόμο του νεκροταφείου που θα ανακουφίσει και θα τονώσει το κέντρο της πόλης θέλει χρόνο για να ωριμάσει και να υλοποιηθεί. Η κατάσταση είναι ακόμη πιο δύσκολη τις ώρες εργασίας των υπηρεσιών του δήμου.
γ. Σε νέες πλατείες πολλοί δήμοι στο πλαίσιο της βιωσιμότητας – αειφόρου ανάπτυξης, κλείνοντας και το μάτι στις νέες γενιές, προσπαθούν να εντάξουν τις νέες τεχνολογίες, smart παγκάκια, ηλιακό δέντρο, σταθμούς φόρτισης USB, δωρεάν Wi Fi internet, μετρήσεις περιβαλλοντικών παραμέτρων, βάσεις στήριξης ποδηλάτων, κλπ. Ακόμα και το σύστημα των βυθιζόμενων κάδων απορριμμάτων, το οποίο έχει εφαρμοστεί στην Π. Φύσσα, δεν εντάχτηκε στον περιβάλλον χώρο της πλατείας, ενώ υπήρξαν εκσκαφές μεγάλης έκτασης, και υπάρχουν περιμετρικά κάδοι που θα ξεχειλίζουν από σκουπίδια.
ΥΓ1. Η ανακατασκευή της πλατείας κόστισε περίπου 700 χιλιάδες ευρώ.
ΥΓ2. Δεν υπάρχει ξεκάθαρη μαρτυρία για την ονομασία της πλατείας. Λέγεται ότι ονομάστηκε «πλατεία Κύπρου» προς τιμήν ενός Κύπριου πολίτη, ο οποίος επισκέφτηκε την πλατεία και φύτεψε ένα δέντρο ελιάς, ως ένδειξη αδελφότητας μεταξύ των χωρών Ελλάδας και Κύπρου.
ΥΓ3. Τα καταστήματα εστίασης θα έχουν χώρο στην πλατεία; Θεωρητικά ναι! Το σχέδιο που θα έχει ο χώρος ενός τέτοιου καταστήματος θα πρέπει να έχει σχέση με τον συνολικό σχεδιασμό για να ενταχθεί λειτουργικά στην πλατεία.
Πλατεία πριν την ανάπλαση |