Τρίτη 10 Ιουλίου 2012

Δραπετσώνα ώρα μηδέν


Γιάννης Δ. Παπαδομαρκάκης  πηγή

Στο προσκήνιο έρχεται για μία ακόμη φορά το έργο της δημιουργίας νέου αναπτυξιακού πόλου στην πόλη μέσα από την ανάπλαση της έκτασης των πρώην Λιπασμάτων Δραπετσώνας, η οποία θεωρείται εφικτή μετά από την απόφαση των ιδιοκτητών της γης να «μπουν στο έργο ή να πουλήσουν τη γη που κατέχουν».

Νέο δεδομένο αποτελεί η έλευση μέχρι το τέλος του μήνα του Bernie Ecclestone ώστε να διαπιστώσει -ιδίοις όμασι- την καταλληλότητα του χώρου που προτείνει ο δήμαρχος Δραπετσώνας για τη δημιουργία πίστας Formula 1. Παράλληλα ο Πρωθυπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης εξήγγειλε τη δημιουργία εταιρείας (Όχημα Ειδικού Σκοπού) η οποία θα επιφορτιστεί με την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου μέχρι και... το Σούνιο.

Τη σύσταση SPV ειδικά για την Δραπετσώνα είχε εξαγγείλει και τον Ιούνιο του 2010 η τότε υπουργός ΠΕΚΑ Τίνα Μπιρμπίλη σε μία προσπάθεια σύνδεσης της Αθήνας με τον Πειραιά και ανάπλασης της περιοχής των 650 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της Εθνική Τράπεζας, του ΟΛΠ της ΑΓΕΤ και των ΕΛΠΕ (που έγινα ιδιοκτήτες της έκτασης 82 στρεμ. της ΒΡ).
Ο τότε πρόεδρος του ΟΡΣΑ Γ. Πολύζος είχε πριμοδοτήσει στο ρυθμιστικό της Αθήνας με ύψος την δημιουργία κτηρίων στην περιοχή και είχε δρομολογήσει την χωροθέτηση χρήσεων γης ικανών να υποστηρίξουν μια μεγάλης κλίμακας αστική ανάπλαση επιχειρηματικού κέντρου. (γραφεία, ξενοδοχεία, δημιουργία σταθμού μέσου σταθερής τροχιάς και εμπορικές δραστηριότητες). 

Ήταν η 5η πρόταση που έπεφτε στο τραπέζι για το συγκεκριμένο χώρο από το τέλος της δεκαετίας του '90 και η πρώτη φορά που οι ιδιοκτήτες της έκτασης σε λιγότερο από ένα χρόνο αποφάσισαν ότι είναι διατεθειμένοι να προχωρήσουν από κοινού στην ανάπτυξη ή να πουλήσουν τη γη σε τρίτο επενδυτή. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν δέχθηκαν το master plan που παρουσίασε τότε το ΥΠΕΚΑ.

Η πρόταση ΔΙΕΛΠΙΣ
Η έκτη προσπάθεια ξεκίνησε πέρυσι με την πρόταση να περιληφθεί στο πρόγραμμα η δημιουργία πίστας F1, ένα έργο που θα υλοποιούσε ο δήμος Κερατσινίου - Δραπετσώνας με κονδύλια από το ΕΣΠΑ και από το Jessica. 
Ο προϋπολογισμός της πρότασης του Δήμου ανέβαζε το ύψος κατασκευής της πίστας στα €100 εκατ., χωρίς να περιλαμβάνονται στο ποσό αυτό οι απαιτούμενες υποδομές.
Πίσω στο 2004, ο Berni Ecclestone είχε κάνει την πρόταση της χρηματοδότησης από τη FIA, πίστας στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις του Ελληνικού και την ανάληψη της διοργάνωσης, όταν η Ιταλία θα έμενε με μία μόνο πίστα. 
Τώρα που η πίστα στην Κωνσταντινούπολη δείχνει ότι δεν μπορεί να προσελκύσει τον απαιτούμενο αριθμό φίλων του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ο μεγάλος άνδρας της F1 βάζει ξανά στον χάρτη την Αθήνα. Τον Μάιο συναντήθηκε με τους εμπνευστές της νέας πρότασης στο Μονακό και συμφώνησε να υποστηρίξει την προσπάθεια εφόσον η περιοχή πληροί τις προϋποθέσεις. 
Το 2004 ήταν σαφής στο ότι «μόνο μια πόλη με το μέγεθος και τις υποδομές και το πολιτιστικό βάρος της Αθήνας μπορεί να υποστηρίξει ένα τέτοιο γεγονός». 
Πληροφορίες αναφέρουν ότι για το έργο αυτό, που θα στεγάσει την εφοπλιστική κοινότητα και θα υλοποιήσει το «city της Αθήνας», υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από επενδυτικά σχήματα της μέσης Ανατολής και του Κόλπου.
Ο Σαρωνικός
Εμφανής προτεραιότητα δίνεται από τον Πρωθυπουργό και στην ανάπλαση του συνόλου του μετώπου του Σαρωνικού. Ήδη το ρυθμιστικό της Αθήνας ξεχώρισε τα πεδία των αστικών αναπλάσεων, ενώ τα αναπτυξιακά εργαλεία- που περιλάμβανε το σχέδιο Σουφλιά- εντάχθηκαν στο «μνημονιακό» ΝΟΚ που ψήφησε η κυβέρνηση Παπαδήμου και η εφαρμογή του άρχισε την προηγούμενη εβδομάδα.Καθίσταται πλέον εμφανής και αναγκαία η δημιουργία των καθέτων της Αττικής οδού, όχι απλά για να πάρουν τα έργα οι... εργολάβοι, αλλά για να υλοποιηθεί η στροφή της πόλης προς το νερό και η σύνδεση του αεροδρομίου με την παραλία.

Όταν λέμε όλοι...Υπάρχουν σημεία που μπορούν να προσελκύσουν επενδυτικό ενδιαφέρον εφόσον και λυθούν τα προβλήματα που εντοπίζουν οι δυνητικοί επενδυτές και αφορούν:

  • Το σταθερό φορολογικό καθεστώς
  • Την ύπαρξη ακλόνητων τίτλων ιδιοκτησίας και
  • Τη θεσμοθέτηση των κατάλληλων χρήσεων γης, ώστε να μπορούν να υλοποιηθούν τα αναπτυξιακά έργα.
Στη βάση αυτή οι περιοχές που προκρίνονται για αξιοποίηση είναι:
Ο φαληρικός όρμος. Από το ΣΕΦ μέχρι το Φάληρο έχει δρομολογηθεί το έργο του Piano με κορύφωση τη Λυρική σκηνή και την εθνική Βιβλιοθήκη στο Δέλτα Φαλήρου.Συμπληρωματικά στην περιοχή εκκρεμεί και η δημιουργία του Συνεδριακού κέντρου, για την οποία η πενταμελής κοινοπραξία των ξενοδόχων με την Aegean, βρίσκεται σε κομβικό σημείο καθώς δεν έχουν λυθεί μια σειρά από ζητήματα πολεοδομικής και κυκλοφοριακής φύσης, χρηματοδότησης του έργου, αλλά και ασφάλειας των χρηστών της εγκατάστασης, την ώρα που οι τράπεζες ενδέχεται να κληθούν λόγω ανακεφαλαιοποίησης να εκποιήσουν ακίνητα που δεν ανήκουν στον κύριο τομέα δραστηριότητας. Στην κατεύθυνση αυτή έχουν γίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, επαφές για να πουλήσει η Εθνική τον Αστέρα, η Alpha το Hilton και η Eurobank το King George.

Επόμενος σταθμός... Ελληνικό. 
«Τα φορολογικά κίνητρα ορίζουν το προφίλ του επενδυτή» δήλωνε στο συνέδριο του RED ο επικεφαλής της ομάδας τεχνικών συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ κ. Rauf S. Ghali. Ο πρόεδρος της Hill International είναι ικανοποιημένος με την μέχρι στιγμής εξέλιξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για το μεγαλύτερο έργο ανάπλασης στην Ευρώπη που διενεργεί το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, ενώ δεν κρύβει την υποστήριξη του στη δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών ως προϋπόθεση για ειδικού τύπου επενδύσεις (τεχνολογίας, ενέργειας, τουρισμού κλπ).

Η Βουλιαγμένη. Υψηλών προδιαγραφών προορισμός που συνδυάζεται με μαρίνα μεγάλων σκαφών αποτελεί ο Αστέρας ιδιοκτησίας ΕΤΕ και Εκκλησίας. Το συγκεκριμένο resort μπορεί και να παραλάβει καζίνο στην περίπτωση που ο ναός του τζόγου δεν περιληφθεί στο Ελληνικό.

Οι Αλυκές Αναβύσσου. Το πολύπαθο οικόπεδο της πρώην ΕΤΑ και νυν ΕΤΑΔ αντιμετωπίζει πρόβλημα με τις απαλλοτριώσεις των παλαιών ιδιοκτητών μιας και ο χρόνος που όριζε η απόφαση του δικαστηρίου παρήλθε χωρίς τα Τουριστικά Ακίνητα να μπορέσουν να υλοποιήσουν τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την εξεύρεση επενδυτικού σχήματος, όταν πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες είχε εκδηλωθεί από αρκετούς Developers (Έλληνες και ξένους).

Ανάμεσα στις παραπάνω «σταθμούς» υπάρχουν και μικρότερες... στάσεις που μπορεί να πυροδοτήσει το momentum που θα δημιουργηθεί εάν -έστω και ένα- από τα παραπάνω έργα βρεθεί στην αφετηρία εκκίνησης.