ΟΛΠ: Στην αφετηρία επενδύσεις 466 εκατ. ευρώ
Την τελευταία πρόκληση, προτού μπουν οι μπουλντόζες στο λιμάνι για να ξεκινήσουν τα έργα, καλείται να ξεπεράσει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά.
Η διοίκηση του μεγάλου λιμανιού ετοιμάζει πυρετωδώς το master plan, αλλά και το σχέδιο ανάπτυξης λιμένα, προκειμένου να το θέσει σε διαβούλευση με τους φορείς και τους δήμους της περιοχής που εκτείνεται.
Πρόκειται για έργα συνολικής εκτιμώμενης αξίας 466 εκατ. ευρώ και τα σχετικά τεχνικά κείμενα (Master Plan και Σχέδιο Ανάπτυξης του λιμανιού) είναι στο στάδιο τελικής επεξεργασίας από τον ΟΛΠ προκειμένου να ενσωματωθούν στη συνέχεια τα σχόλια και οι παρατηρήσεις των αρμόδιων κρατικών οργάνων, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης.
Επιπλέον, κατά τη φάση κατάρτισης του Master Plan, o ΟΛΠ θα διεξαγάγει, μέσα στον Φεβρουάριο σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, δημόσια διαβούλευση προκειμένου να γνωστοποιηθούν ευρέως τα προτεινόμενα έργα.
Και αν σε ό,τι αφορά τις σχέσεις με το υπουργείο Ναυτιλίας φαίνεται να υπάρχει πλέον συντονισμός μεταξύ των δύο μερών με στόχο να προχωρήσουν γρήγορα τα έργα, μετά τα διαρκή μπρος-πίσω και τις παρεξηγήσεις που δημιουργήθηκαν εκατέρωθεν το 2017, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι από τους τοπικούς φορείς δεν θα υπάρξουν ερωτηματικά ή και ανησυχίες.
Ένα πιθανό σημείο τριβής, σύμφωνα με την πληροφόρηση της «Ν», ενδέχεται να αποτελέσουν τα σχέδια ανάπτυξης κέντρου logistics στον πρώην ΟΔΔΥ στο Κερατσίνι. Σε αυτό περιλαμβάνεται και το έργο της υπόγειας οδικής σύνδεσης των χώρων του ΟΛΠ στην περιοχή του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων, με τον πρώην χώρο της Διεύθυνσης Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού (ΟΔΔΥ) έκτασης 90 στρεμμάτων, ο οποίος έχει ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και εισηγμένης. Το έργο θα ενοποιήσει δύο χώρους που θα φιλοξενήσουν νέο κέντρο logistics έκτασης συνολικά 120 στρεμμάτων. Πρόκειται για ένα έργο που θα δώσει τεράστια ώθηση στην προσπάθεια για μετατροπή της χώρας μας σε ισχυρό κέντρο logistics στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου και της Μ. Θάλασσας.
Αλλά και η πιθανή κατασκευή ξενοδοχείων και ενός εμπορικού κέντρου στο λιμάνι, το οποίο όμως σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν» δεν έχει αποτυπωθεί ακόμα στα επενδυτικά σχέδια του ΟΛΠ με σαφή τρόπο, μπορεί να προκαλέσει την αντίδραση του εμπορικού κόσμου του Πειραιά. Λίγα χρόνια πριν, και με αφορμή την πρόθεση για κατασκευή εκθεσιακού κέντρου με εμπορικούς χώρους (που τελικά δεν έγινε ποτέ) στον ΟΛΠ, δημιουργήθηκε μέτωπο από τον εμπορικό κόσμο της πόλης προκειμένου τουλάχιστον να ελαχιστοποιηθούν οι εμπορικές χρήσεις που προβλέπονταν στον σχεδιασμό.
Σημειώνεται πάντως ότι ο ΟΛΠ και γενικότερα η Cosco, η οποία πλέον είναι και ο μεγαλομέτοχος του μεγάλου λιμανιού της χώρας, έχει πραγματοποιήσει τελευταία άνοιγμα στους φορείς της πόλης του Πειραιά, με τη διπλή συμμετοχή της στη διοίκηση του ΕΒΕΠ. Η εξέλιξη αυτή εκτιμάται ότι θα συνδράμει στην ανάπτυξη ουσιαστικού διαλόγου όπου προκύπτουν ζητήματα και στην εξεύρεση, κάθε φορά, των καλύτερων δυνατών λύσεων.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, επεσήμαναν στη «Ν» κύκλοι από το μεγάλο λιμάνι, η διαβούλευση με τους φορείς των δήμων της περιοχής δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα.
Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ Α.Ε. και Ελληνικού Δημοσίου που κυρώθηκε με τον ν.4404/2016 προβλέπει μια δέσμη υποχρεωτικών επενδύσεων συνολικού ύψους 293,8 εκατ. ευρώ τις οποίες η ΟΛΠ Α.Ε. έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει εντός πέντε ετών από την ημερομηνία μεταβίβασης των μετοχών. Στη δέσμη των υποχρεωτικών επενδύσεων περιλαμβάνονται:
Επιπλέον των υποχρεωτικών επενδύσεων που περιγράφονται στη Σύμβαση Παραχώρησης, η ΟΛΠ Α.Ε. έχει προτείνει μια δέσμη πρόσθετων επενδύσεων, συνολικού ύψους 172 εκατ. ευρώ, τις οποίες κρίνει απαραίτητες για την ανάπτυξη του Λιμένα Πειραιά σε λιμένα παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών με σύγχρονες υποδομές και μέσα. Στις πρόσθετες επενδύσεις περιλαμβάνονται: η ανάπτυξη κέντρου αποθήκευσης και διανομής στον χώρο πρώην ΟΔΔΥ, η κατασκευή δύο πολυώροφων κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων, η αγορά οικολογικών λεωφορείων και η κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας.
Τι προβλέπει η Σύμβαση Εργασίας
Παράλληλα, όμως, η διοίκηση του ΟΛΠ κλείνει ένα προς ένα και τα ανοικτά εσωτερικά μέτωπα. Στο τέλος του 2017 στον ΟΛΠ ολοκληρώθηκε ένας κύκλος πολύμηνων σκληρών διαπραγματεύσεων μεταξύ της διοίκησης της εταιρείας και της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος. Η ΣΣΕ η οποία πρόσφατα υπογράφτηκε προσδιορίζει το επίπεδο αμοιβών για την επόμενη διετία και αναφέρεται σε όλο το προσωπικό του Οργανισμού (υπαλλήλων), διατηρείται η δομή των προηγούμενων ΣΣΕ, δηλαδή, κατηγορίες με βάση τα τυπικά προσόντα και την ειδικότητα όπου προσδιορίζουν τον βασικό μισθό και διατηρούν όλα τα επιδόματα.
Οι αμοιβές προσδιορίζονται για έναν νεοπροσλαμβανόμενο υπάλληλο υποχρεωτικής εκπαίδευσης χωρίς προϋπηρεσία και οικογενειακές υποχρεώσεις κατ’ ελάχιστον στα 1.100 ευρώ και φθάνουν για εργαζόμενους με 33 χρόνια υπηρεσίας στα 2.700 ευρώ χωρίς να υπολογίζονται εξειδικευμένα επιδόματα και επιδόματα ευθύνης. Επίσης επανέρχεται η χορήγηση του 13ου και 14ου μισθού, η οποία είχε περικοπεί με τους μνημονιακούς νόμους από το 2011, ενώ επανέρχεται η εξέλιξη σε χρονοεπίδομα και κλιμάκια, η οποία είχε διακοπεί από το 2011.
Τέλος, θεσμοθετούνται κοινωνικές παροχές όπως επίδομα βρεφονηπιακού σταθμού, επίδομα κατασκηνώσεων, κάλυψη πρόσθετης νοσοκομειακής και εξωνοσοκομειακής περίθαλψης, καθώς και μια σειρά από άλλες κοινωνικές παροχές.
Τα έργα
293,8 εκατ. υποχρεωτικές επενδύσεις
Επέκταση του επιβατικού λιμένα στη νότια ζώνη
Μετατροπή της πενταγωνικής αποθήκης σε επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας
Υπόγεια σύνδεση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων με τον χώρο πρώην ΟΔΔΥ
Bυθοκόρηση του κεντρικού λιμένα
Κατασκευή του νέου προβλήτα πετρελαιοειδών
Επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων
Βελτίωση των υποδομών της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης
Προμήθεια νέου εξοπλισμού
Βελτίωση και συντήρηση των υποδομών του λιμένα.
172 εκατ. προτεινόμενες πρόσθετες επενδύσεις
Ανάπτυξη κέντρου αποθήκευσης και διανομής στον χώρο πρώην ΟΔΔΥ
Κατασκευή δύο πολυώροφων κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων
Αγορά οικολογικών λεωφορείων
Κατασκευή νέου επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας
Τα πρώτα έργα στη ΝΕΖ
Ήδη, ο ΟΛΠ ανακοίνωσε τον Σεπτέμβριο του 2017 την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και της σύμβασης για την προμήθεια της νέας πλωτής δεξαμενής από την Kίνα.Θα μεταφερθεί και θα εγκατασταθεί στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος μετά την περάτωση των απαραίτητων έργων υποδομής στην περιοχή τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη και για τα οποία εξασφαλίστηκαν οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις. Η εγκατάσταση της νέας πλωτής δεξαμενής, που σύμφωνα με τις ανακοινώσεις θα γίνει τον προσεχή Φεβρουάριο, εκτιμάται ότι θα αποτελέσει σημαντική ενίσχυση στην προσπάθεια αναζωογόνησης της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας.
Σημειώνεται ότι ο ΟΛΠ προχώρησε το 2017 σε σειρά επενδύσεων για την επισκευή και συντήρηση των δεξαμενών που διαθέτει το λιμάνι. Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για:
Πλωτή δεξαμενή Περάματος «Πειραιάς I» για πλοία με μεταφορική ικανότητα έως 40.000 τόνων, 202 μ. μήκος, 31 μ. εσωτερικό πλάτος και ανυψωτική ικανότητα 15.000 τόνων.
Πλωτή δεξαμενή Περάματος «Πειραιάς IΙ» για πλοία με μεταφορική ικανότητα έως 7.000 τόνων, 113 μ. μήκος, 18,5 μ. εσωτερικό πλάτος και ανυψωτική ικανότητα 4.000 τόνων.
Μόνιμη μεγάλη δεξαμενή Ακτής Βασιλειάδη για πλοία με μεταφορική ικανότητα έως 15.000 τόνων, 150 μ. μήκος και 21 μ. εσωτερικό πλάτος.
Μόνιμη μικρή δεξαμενή Ακτής Βασιλειάδη για πλοία με μεταφορική ικανότητα έως 3.000 τόνων, 90 μ. μήκος και 13,5 μ. εσωτερικό πλάτος.
του Αντώνη Τσιμπλάκη Πηγή: Ναυτεμπορική
Και αν σε ό,τι αφορά τις σχέσεις με το υπουργείο Ναυτιλίας φαίνεται να υπάρχει πλέον συντονισμός μεταξύ των δύο μερών με στόχο να προχωρήσουν γρήγορα τα έργα, μετά τα διαρκή μπρος-πίσω και τις παρεξηγήσεις που δημιουργήθηκαν εκατέρωθεν το 2017, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι από τους τοπικούς φορείς δεν θα υπάρξουν ερωτηματικά ή και ανησυχίες.
Ένα πιθανό σημείο τριβής, σύμφωνα με την πληροφόρηση της «Ν», ενδέχεται να αποτελέσουν τα σχέδια ανάπτυξης κέντρου logistics στον πρώην ΟΔΔΥ στο Κερατσίνι. Σε αυτό περιλαμβάνεται και το έργο της υπόγειας οδικής σύνδεσης των χώρων του ΟΛΠ στην περιοχή του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων, με τον πρώην χώρο της Διεύθυνσης Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού (ΟΔΔΥ) έκτασης 90 στρεμμάτων, ο οποίος έχει ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και εισηγμένης. Το έργο θα ενοποιήσει δύο χώρους που θα φιλοξενήσουν νέο κέντρο logistics έκτασης συνολικά 120 στρεμμάτων. Πρόκειται για ένα έργο που θα δώσει τεράστια ώθηση στην προσπάθεια για μετατροπή της χώρας μας σε ισχυρό κέντρο logistics στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου και της Μ. Θάλασσας.
Αλλά και η πιθανή κατασκευή ξενοδοχείων και ενός εμπορικού κέντρου στο λιμάνι, το οποίο όμως σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν» δεν έχει αποτυπωθεί ακόμα στα επενδυτικά σχέδια του ΟΛΠ με σαφή τρόπο, μπορεί να προκαλέσει την αντίδραση του εμπορικού κόσμου του Πειραιά. Λίγα χρόνια πριν, και με αφορμή την πρόθεση για κατασκευή εκθεσιακού κέντρου με εμπορικούς χώρους (που τελικά δεν έγινε ποτέ) στον ΟΛΠ, δημιουργήθηκε μέτωπο από τον εμπορικό κόσμο της πόλης προκειμένου τουλάχιστον να ελαχιστοποιηθούν οι εμπορικές χρήσεις που προβλέπονταν στον σχεδιασμό.
Σημειώνεται πάντως ότι ο ΟΛΠ και γενικότερα η Cosco, η οποία πλέον είναι και ο μεγαλομέτοχος του μεγάλου λιμανιού της χώρας, έχει πραγματοποιήσει τελευταία άνοιγμα στους φορείς της πόλης του Πειραιά, με τη διπλή συμμετοχή της στη διοίκηση του ΕΒΕΠ. Η εξέλιξη αυτή εκτιμάται ότι θα συνδράμει στην ανάπτυξη ουσιαστικού διαλόγου όπου προκύπτουν ζητήματα και στην εξεύρεση, κάθε φορά, των καλύτερων δυνατών λύσεων.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, επεσήμαναν στη «Ν» κύκλοι από το μεγάλο λιμάνι, η διαβούλευση με τους φορείς των δήμων της περιοχής δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα.
Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ Α.Ε. και Ελληνικού Δημοσίου που κυρώθηκε με τον ν.4404/2016 προβλέπει μια δέσμη υποχρεωτικών επενδύσεων συνολικού ύψους 293,8 εκατ. ευρώ τις οποίες η ΟΛΠ Α.Ε. έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει εντός πέντε ετών από την ημερομηνία μεταβίβασης των μετοχών. Στη δέσμη των υποχρεωτικών επενδύσεων περιλαμβάνονται:
- η επέκταση του επιβατικού λιμένα στη νότια ζώνη,
- η μετατροπή της πενταγωνικής αποθήκης σε επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας,
- η υπόγεια σύνδεση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων με τον χώρο πρώην ΟΔΔΥ,
- η βυθοκόρηση του κεντρικού λιμένα,
- η κατασκευή του νέου προβλήτα πετρελαιοειδών,
- η επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων,
- η βελτίωση των υποδομών της ΝΕΖ,
- η προμήθεια νέου εξοπλισμού
- και, φυσικά, η βελτίωση και η συντήρηση των υποδομών του λιμένα.
Επιπλέον των υποχρεωτικών επενδύσεων που περιγράφονται στη Σύμβαση Παραχώρησης, η ΟΛΠ Α.Ε. έχει προτείνει μια δέσμη πρόσθετων επενδύσεων, συνολικού ύψους 172 εκατ. ευρώ, τις οποίες κρίνει απαραίτητες για την ανάπτυξη του Λιμένα Πειραιά σε λιμένα παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών με σύγχρονες υποδομές και μέσα. Στις πρόσθετες επενδύσεις περιλαμβάνονται: η ανάπτυξη κέντρου αποθήκευσης και διανομής στον χώρο πρώην ΟΔΔΥ, η κατασκευή δύο πολυώροφων κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων, η αγορά οικολογικών λεωφορείων και η κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας.
Τι προβλέπει η Σύμβαση Εργασίας
Παράλληλα, όμως, η διοίκηση του ΟΛΠ κλείνει ένα προς ένα και τα ανοικτά εσωτερικά μέτωπα. Στο τέλος του 2017 στον ΟΛΠ ολοκληρώθηκε ένας κύκλος πολύμηνων σκληρών διαπραγματεύσεων μεταξύ της διοίκησης της εταιρείας και της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος. Η ΣΣΕ η οποία πρόσφατα υπογράφτηκε προσδιορίζει το επίπεδο αμοιβών για την επόμενη διετία και αναφέρεται σε όλο το προσωπικό του Οργανισμού (υπαλλήλων), διατηρείται η δομή των προηγούμενων ΣΣΕ, δηλαδή, κατηγορίες με βάση τα τυπικά προσόντα και την ειδικότητα όπου προσδιορίζουν τον βασικό μισθό και διατηρούν όλα τα επιδόματα.
Οι αμοιβές προσδιορίζονται για έναν νεοπροσλαμβανόμενο υπάλληλο υποχρεωτικής εκπαίδευσης χωρίς προϋπηρεσία και οικογενειακές υποχρεώσεις κατ’ ελάχιστον στα 1.100 ευρώ και φθάνουν για εργαζόμενους με 33 χρόνια υπηρεσίας στα 2.700 ευρώ χωρίς να υπολογίζονται εξειδικευμένα επιδόματα και επιδόματα ευθύνης. Επίσης επανέρχεται η χορήγηση του 13ου και 14ου μισθού, η οποία είχε περικοπεί με τους μνημονιακούς νόμους από το 2011, ενώ επανέρχεται η εξέλιξη σε χρονοεπίδομα και κλιμάκια, η οποία είχε διακοπεί από το 2011.
Τέλος, θεσμοθετούνται κοινωνικές παροχές όπως επίδομα βρεφονηπιακού σταθμού, επίδομα κατασκηνώσεων, κάλυψη πρόσθετης νοσοκομειακής και εξωνοσοκομειακής περίθαλψης, καθώς και μια σειρά από άλλες κοινωνικές παροχές.
Τα έργα
293,8 εκατ. υποχρεωτικές επενδύσεις
Επέκταση του επιβατικού λιμένα στη νότια ζώνη
Μετατροπή της πενταγωνικής αποθήκης σε επιβατικό σταθμό κρουαζιέρας
Υπόγεια σύνδεση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων με τον χώρο πρώην ΟΔΔΥ
Bυθοκόρηση του κεντρικού λιμένα
Κατασκευή του νέου προβλήτα πετρελαιοειδών
Επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων
Βελτίωση των υποδομών της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης
Προμήθεια νέου εξοπλισμού
Βελτίωση και συντήρηση των υποδομών του λιμένα.
172 εκατ. προτεινόμενες πρόσθετες επενδύσεις
Ανάπτυξη κέντρου αποθήκευσης και διανομής στον χώρο πρώην ΟΔΔΥ
Κατασκευή δύο πολυώροφων κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων
Αγορά οικολογικών λεωφορείων
Κατασκευή νέου επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας
Τα πρώτα έργα στη ΝΕΖ
Ήδη, ο ΟΛΠ ανακοίνωσε τον Σεπτέμβριο του 2017 την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και της σύμβασης για την προμήθεια της νέας πλωτής δεξαμενής από την Kίνα.Θα μεταφερθεί και θα εγκατασταθεί στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος μετά την περάτωση των απαραίτητων έργων υποδομής στην περιοχή τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη και για τα οποία εξασφαλίστηκαν οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις. Η εγκατάσταση της νέας πλωτής δεξαμενής, που σύμφωνα με τις ανακοινώσεις θα γίνει τον προσεχή Φεβρουάριο, εκτιμάται ότι θα αποτελέσει σημαντική ενίσχυση στην προσπάθεια αναζωογόνησης της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας.
Σημειώνεται ότι ο ΟΛΠ προχώρησε το 2017 σε σειρά επενδύσεων για την επισκευή και συντήρηση των δεξαμενών που διαθέτει το λιμάνι. Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για:
Πλωτή δεξαμενή Περάματος «Πειραιάς I» για πλοία με μεταφορική ικανότητα έως 40.000 τόνων, 202 μ. μήκος, 31 μ. εσωτερικό πλάτος και ανυψωτική ικανότητα 15.000 τόνων.
Πλωτή δεξαμενή Περάματος «Πειραιάς IΙ» για πλοία με μεταφορική ικανότητα έως 7.000 τόνων, 113 μ. μήκος, 18,5 μ. εσωτερικό πλάτος και ανυψωτική ικανότητα 4.000 τόνων.
Μόνιμη μεγάλη δεξαμενή Ακτής Βασιλειάδη για πλοία με μεταφορική ικανότητα έως 15.000 τόνων, 150 μ. μήκος και 21 μ. εσωτερικό πλάτος.
Μόνιμη μικρή δεξαμενή Ακτής Βασιλειάδη για πλοία με μεταφορική ικανότητα έως 3.000 τόνων, 90 μ. μήκος και 13,5 μ. εσωτερικό πλάτος.
του Αντώνη Τσιμπλάκη Πηγή: Ναυτεμπορική