Κυριακή, 5 Μαρτίου 2017

6 Μαρτίου: δράσεις κατά της βίας στο σχολείο

 6η Μαρτίου: “Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο”


Η 6η Μαρτίου είναι ημέρα αφιερωμένη σε δράσεις για το σχολικό εκφοβισμό!

Η εκφοβιστική συμπεριφορά θεωρείται ως εξωτερική απειλή για τη συναισθηματική ευημερία, τη μάθηση και την εκπαίδευση. 
Η εκφοβιστική συμπεριφορά δεν είναι μόνο εμπόδιο για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων αλλά και η μεταβλητή που επηρεάζει την ποιότητα του περιβάλλοντος του σχολείου και της τάξης και μέσα από αυτό τις μαθησιακές διαδικασίες μέσα αλλά και έξω από την τάξη. 

 Επηρεάζοντας αρνητικά τα μαθησιακά αποτελέσματα, η εκφοβιστική συμπεριφορά γίνεται απειλή για το μαθησιακό περιβάλλον του σχολείου, τη διαδικασία μάθησης και τη λειτουργία του σχολείου. O όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο», όπως και ο όρος «θυματοποίηση», έχουν αρχίσει και γίνονται αντικείμενο συζήτησης και στην Ελλάδα. 
Ο εκφοβισμός και η βία ανάμεσα στους μαθητές μπορούν να πάρουν σωματική, λεκτική, ψυχολογική και κοινωνική μορφή. Συνήθως εκδηλώνονται με : Χειρονομίες, σπρωξιές, ξυλοδαρμούς, Φραστικές επιθέσεις, βρισιές, προσβολές, απειλές, Εκβιασμούς, Καταστροφή προσωπικών αντικειμένων, Κλοπές, Σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση, Αποκλεισμό και απομόνωση από παρέες, ομαδικά παιχνίδια και κοινωνικές δραστηριότητες

Υλικό για εκπαιδευτικούς και γονείς
(κλικ στους συνδέσμους παρακάτω)





 Πώς να μιλήσουμε για τον σχολικό εκφοβισμό στην τάξη μας;


10 ταινίες για το bullying
 
Βιντεάκια: «Οι λέξεις πονάνε», «Το τίμημα της σιωπής», Κάνε την αρχή. Μίλησε! κ.α.. Τα φιλμάκια αυτά εστιάζουν στα συναισθήματα του θύματος και των παρατηρητών.
 

Το τίμημα της σιωπής

Κάνε την αρχή...
 

"ΜΗΝ ΜΕ ΚΟΡΟΪΔΕΥΕΙΣ!"
 

Λεκτική βία
 

Οι λέξεις πονάνε
 

«Μαθαίνοντας τα ανθρώπινα δικαιώματα»,
 

«Όχι στον ρατσισμό»,
 

«Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι»,
 

«Μπαλόνια με ανθρώπινη απόχρωση»,
 

«Έτσι απλά…»,
 

«Επείγον περιστατικό»,
 

«Αγκαλιάζουμε τη διαφορετικότητα»,
 

«‘act»,
 

«Όλοι ίσοι, όλοι διαφορετικοί»,
 

«4 παραμύθια, 1 αλήθεια»,
 

«Ζωγραφίζοντας την ιστορία της τελευταίας μαύρης γάτας»,

https://vimeo.com/61199235


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nqyTMqJhsnQ

 
http://www.youtube.com/watch?v=ZfYONKvlZGA&feature=player_embedded

 
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=merLXYWcLt4

 
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1Wbm2JlfS6E#!
http://www.youtube.com/watch?v=swQax_Aklbc

 
http://youtu.be/1j6YA03hm4k

 
http://youtu.be/p1Krp7JOcDk

 
http://youtu.be/D3KsGTIeO7A

 
http://vimeo.com/60729522


Σχολική Βία και εκφοβισμός Δραστηριότητες στην τάξη

STOP! Στην Ενδοσχολική βία


Παραμύθια:

DVD «Τα μπλε Γυαλιά»: Μια ταινία του Γ. Κουφονίκου. Το σενάριο βασίζεται στην ιστορία «Στη φωλιά του Νίκου» του Β. Ηλιόπουλου από τον συλλογικό τόμο της ΕΨΥΠΕ «Μίλα μη φοβάσαι – τρεις ιστορίες για τη βία στο σχολείο». «Ο Γιώργος πηγαίνει στο νέο σχολείο του φορώντας τα μπλε γυαλιά. Δεν ξέρει ότι όλοι υποστηρίζουν μια ομάδα με μωβ χρώμα. Τα παιδιά παροτρύνουν το Νίκο να του πάρει τα μπλε γυαλιά. Εκείνος το κάνει και μάλιστα τον απειλεί να μη μιλήσει σε κανέναν. Τι θα γίνει τελικά; Τι λύση θα δώσουν τα ίδια τα μπλε γυαλιά;Trailer “Τα μπλε γυαλιά»


Βιβλία για την ενδοσχολική βία:
  • Ε. Δικαίου, Β. Ηλιόπουλος, Τζ. Τασάκου, Μίλα, μη φοβάσαι! Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.
  • Μερκούριος Αυτζής, Ο Ορφέας και οι νταήδες με τα κίτρινα ποδήλατα, Ψυχογιός
  • Μαρία Ρουσάκη, Ο νταής του σχολικού, Ψυχογιός
  • Βιρζινί Λου, Κόκκινη κάρτα, στη βία! Άγκυρα
  • Michele Elliott, Τι κάνεις όταν σ' έχουν βάλει στο μάτι! Αφοι Βλάσση
  • Ελένη Κατσαμά, Κοσμοδρόμιο, Πατάκης
  •  «Μου έκλεψαν το όνομα μου». Με κείμενο ουσιαστικό, συγκινητικό και εξαιρετικά αληθινό και με εικονογράφηση που μεταφέρει την ένταση του προβλήματος, ο Tàssies ξεδιπλώνει τις σκέψεις και τα συναισθήματα ενός μαθητή/ θύματος σε μια ιστορία ενδοσχολικής βίας. Το βιβλίο απευθύνεται σε παιδιά/ εφήβους/ γονείς/ εκπαιδευτικούς.



Δεν είναι εύκολο να υπάρξει σαφής διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στον τσακωμό του παιχνιδιού και στον πραγματικό τσακωμό, στο πείραγμα του παιχνιδιού και στο κακόβουλο πείραγμα, στην αθώα απειλή και στο συστηματικό εκφοβισμό, στα τυχαία χτυπήματα του παιχνιδιού και στην επιθυμία για πρόκληση πόνου και βλάβης στους άλλους» (Ανδρέου & Smith, 2002).