Σάββατο 7 Μαΐου 2022

"Ξεχάστε το Σχιστό" ...στο ντουλάπι της ιστορίας

Με δελτίο τύπου η περιφέρεια Αττικής ενημέρωσε ότι ξεκίνησε η Β’ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, για τα δύο Πάρκα Κυκλικής Οικονομίας για Κεντρικό Τομέα και Πειραιά, που θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο ΣΔΙΤ! (Φυλή και Σχιστό).  
Μετά την ανακοίνωση της περιφέρειας δεν υπήρξε κανένα σχόλιο! Για μια ακόμα φορά φαίνεται ότι  η περιοχή υπέκυψε και δέχτηκε αυτό που ορίζει η μοίρα της! "Σκουπιδοντεκές" του λεκανοπεδίου! (Ψυττάλεια, σταθμοί μεταφόρτωσης αποβλήτων, 2 νεκροταφεία, φωσφογύψος, λιμάνι-cosco, ιχθυόσκαλα,  βιομηχανίες με δυσοσμία, παζάρι, ΒΙΠΕ, κ.λπ.) 

...

Τελικά, αργά ή γρήγορα,  όλα παίρνουν τον δρόμο τους! 
  • Το εργοστάσιο επεξεργασίας αποβλήτων (ΜΕΑ), έτσι όπως είχε ονομαστεί αρχικά, μετονομάστηκε (...δεν ακουγόταν καλά) σε πάρκο κυκλικής οικονομίας,  θα είναι εδώ για 30 τουλάχιστον χρόνια, έτσι όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί! 
  • Οι "ιστορικές συνεδριάσεις" με τα "ηρωικά" συνθήματα, όπως το αμίμητο  "ξεχάστε το Σχιστό" μπήκαν, ήδη, στο ντουλάπι της ιστορίας και ίσως ανασυρθούν, εάν χρειαστεί, για προεκλογικούς λόγους! 
  • η συζήτηση(!) για τα υπόλοιπα εργοστάσια για την επεξεργασία των σκουπιδιών του λεκανοπεδίου θα ανοίξειει στο μέλλον!
  • Όσοι κάτοικοι έχουν τις οικονομικές δυνατότητες ή τύχη θα αναζητήσουν στέγη σε άλλη περιοχή! 
  • Κατά καιρούς θα υπάρχουν ανακοινώσεις για μεγάλα έργα, όπου θα κυριαρχεί το τσιμέντο,  μην και,  ...ξεπεραστεί το "ποσοστό του πρασίνου" στην συνολική έκταση της περιοχής!
  • Κάποιοι, "ρομαντικοί", θα συνεχίσουν να γράφουν και να επιχειρηματολογούν για την περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής. Κάποτε θα βαρεθούν κι αυτοί! 
  • Οι τοπικοί άρχοντες με τον έναν ή άλλο τρόπο θα συνεχίσουν το έργο τους και θα αναρτούν φωτογραφίες στο fb ...προέχει το έργο τους!  
...Κάποια στιγμή θα έρθουν οι επόμενοι, και με ένα νέο αφήγημα (έτσι γίνεται συνήθως), θα έρθει στην περιοχή η  επόμενη πηγή επιβάρυνσης! 

...
Οσον αφορά τον τρόπο επεξεργασίας, από τα όσα έχουν γίνει έως τώρα γνωστά προκύπτει ότι οι μονάδες θα κινηθούν στο γνωστό μοντέλο: διαχείριση σύμμεικτων απορριμμάτων για την εξαγωγή μιας πολύ μικρής ποσότητας ανακυκλώσιμων (συνήθως γύρω στο 10%) και μετατροπή του υπολοίπου σε απορριμματογενές καύσιμο (rdf ή srf). 
Η μονάδα της Φυλής (κεντρικού τομέα) θα έχει δυνατότητα επεξεργασίας 350.000 τόνων σύμμεικτων απορριμμάτων ετησίως και 100.000 τόνων προδιαλεγμένων οργανικών (μέσω των καφέ κάδων) προς κομποστοποίηση. 
Οι αντίστοιχες ποσότητες για το Σχιστό είναι 180.000 τόνοι και 70.000 τόνοι ετησίως.
Στη δεύτερη φάση των δύο διαγωνισμών, που έχουν συνολικό προϋπολογισμό περίπου 640 εκατ. ευρώ, πέρασαν οι ίδιες πέντε κοινοπραξίες: ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – Τιτάν, More – ΑΒΑΞ – Thalis, Μυτιληναίος Α.Ε. – Μεσόγειος Α.Ε., Intrakat – Watt – Geocycle Hellas, Ηλέκτωρ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
 

Το δελτίο τύπου της περιφέρειας:
Ένα σημαντικό βήμα μπροστά στην υλοποίηση του σχεδίου της σημερινής Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής και του ΕΔΣΝΑ, με στόχο την κατασκευή σύγχρονων μονάδων για την «πράσινη» διαχείριση των στερεών αποβλήτων της Αττικής, έγινε σήμερα.
Συγκεκριμένα, ξεκίνησε από τον ΕΔΣΝΑ η Β’ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, που αφορά τη δημιουργία δύο σύγχρονων Πάρκων Κυκλικής Οικονομίας, που θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο ΣΔΙΤ και θα καλύπτουν τις ανάγκες του Πειραιά και του Κεντρικού Τομέα της Αθήνας.
Οι υποδομές αυτές περιλαμβάνονται στο ολοκληρωμένο σχέδιο που ήδη υλοποιείται, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων πέραν της κατασκευής σύγχρονων μονάδων επεξεργασίας την στροφή προς την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση, την προμήθεια και δωρεάν διάθεση προς τους Δήμους σύγχρονου εξοπλισμού για την ανακύκλωση και τη δημιουργία ξεχωριστού ρεύματος για τη συλλογή και διαχείριση των βιοαποβλήτων, την ελαχιστοποίηση του υπολείμματος, καθώς και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στο εγχείρημα για υιοθέτηση ενός φιλικού προς το περιβάλλον μοντέλου διαχείρισης των απορριμμάτων.
Ο στόχος που έχει τεθεί με ορίζοντα το 2025, είναι να μπει οριστικά τέλος στην απαράδεκτη μέθοδο της ταφής των απορριμμάτων που σήμερα εφαρμόζεται στην Αττική και στο κλείσιμο του ΧΥΤΑ Φυλής.


Τι αφορά η Β’ Φάση της διαγωνιστικής Διαδικασίας.
Οι διαγωνισμοί αφορούν στις υποδομές «Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) του Κεντρικού Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας της Αττικής» και «Μονάδα Επεξεργασίας Στερεών Αποβλήτων του Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά» με συνολικό Π/Υ άνω των 640 εκ. ευρώ.
Ειδικότερα, ξεκίνησε το πρώτο εκ των δύο μερών της Β Φάσης των διαγωνισμών, ο οποίος υλοποιείται με τη μέθοδο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, στους οποίους συμμετέχουν πέντε μεγάλοι όμιλοι , με διεθνή τεχνογνωσία και δεκάδες επιτυχημένα παρόμοια έργα.

Γεγονός που εγγυάται αφενός την ορθότητα του σχεδιασμού του ΕΔΣΝΑ, αφετέρου την επιτυχημένη ολοκλήρωση του εγχειρήματος, προς όφελος του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των πολιτών της Αττικής. .
Σε αυτό το μέρος, οι συμμετέχοντες καλούνται σε διάλογο για να καθοριστούν, με πλήρη διαφάνεια, οι όροι της διαδικασίας του Ανταγωνιστικού Διαλόγου σκοπός του οποίου είναι η εκτίμηση ως προς τις τεχνικές, χρηματοδοτικές ή νομικές λύσεις που μπορεί να προσφέρει η αγορά, καθώς και η διερεύνηση και ο προσδιορισμός των μέσων που μπορούν να ικανοποιήσουν με τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες του ΕΔΣΝΑ, σε σχέση με τα συγκεκριμένα έργα.

Σχεδιασμός έργων, με στόχο τη μείωση του κόστους διαχείρισης των απορριμμάτων.
Η έναρξη της Β φάσης των διαγωνισμών ΣΔΙΤ των εν λόγω έργων υπηρετεί επίσης το στόχο για μείωση του κόστους διαχείρισης των απορριμμάτων για τους Δήμους , που έχει τεθεί ως προτεραιότητα από τον ΕΔΣΝΑ, ενώ πρέπει να επισημανθεί ότι συμπίπτει χρονικά με την εφαρμογή της νέας εθνικής νομοθεσίας που προβλέπει την επιβολή του τέλους ταφής , για κάθε τόνο απορριμμάτων που δεν ανακυκλώνεται αλλά οδηγείται προς ταφή στο ΧΥΤΑ της Φυλής.
Εκτιμάται ότι η υλοποίηση αυτών των έργων, σε συνδυασμό με τη Μονάδα Επεξεργασίας του Γραμματικού όταν αυτή λειτουργήσει, πέραν από το περιβαλλοντικό όφελος, θα οδηγήσει στη μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης από το τέλος ταφής τουλάχιστον κατά τα 2/3, ενώ η υλοποίηση του συνόλου των έργων του νέου ΠΕΣΔΑ θα το μηδενίσει.
συνέχεια του δελτίου τύπου εδώ