Οι εκπαιδευτικοί είναι το κύριο πιάτο στο μενού της «κινητικότητας» που έχει παραγγείλει για το δημόσιο τομέα η τρόικα αδημονώντας για το σερβίρισμά του από τους αρμόδιους υπουργούς.
Υποχρεωτικές μετατάξεις σε υπηρεσίες εκτός της δημόσιας εκπαίδευσης προβλέπει το καλύτερο σενάριο που κυκλοφορεί για τους καθηγητές. Το χειρότερο είναι αυτό που συνδυάζει τις υπεραριθμίες με κατάργηση οργανικών θέσεων, στάδιο το οποίο θεωρείται προθάλαμος απολύσεων με όχημα το νέο σύστημα αξιολόγησης δασκάλων και καθηγητών.
Η τρόικα έχει από μήνες στραμμένα τα κανόνια της στα τείχη της δημόσιας εκπαίδευσης. Τα κλιμάκιά της φέρονται πεπεισμένα ότι οι 15.000 σχολικές μονάδες της χώρας «ξεχειλίζουν από ψαχνό». Οι λίστες με τα πλεονάσματα ανά κλάδο βρίσκονται ήδη στα χέρια των δανειστών. Στο στόχαστρο βρίσκονται οι ειδικότητες της Πληροφορικής και της Φυσικής Αγωγής που παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα πλεονάσματα. Το Προεδρικό Διάταγμα για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις των εκπαιδευτικών δεν περιέχει πρόβλεψη για την τύχη των ολικά υπεράριθμων, που περισσεύουν στο σύνολο της επικράτειας. Οι μετατάξεις των υπεράριθμων εκπαιδευτικών σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες εκτός εκπαίδευσης συζητούνται ως «αναγκαστική λύση» μέχρι να λειτουργήσει και να αποδώσει το σύστημα της αξιολόγησης, το οποίο έχει προγραμματιστεί να εγκαινιαστεί την επόμενη σχολική χρονιά.
Υποχρεωτικές μετατάξεις σε υπηρεσίες εκτός της δημόσιας εκπαίδευσης προβλέπει το καλύτερο σενάριο που κυκλοφορεί για τους καθηγητές. Το χειρότερο είναι αυτό που συνδυάζει τις υπεραριθμίες με κατάργηση οργανικών θέσεων, στάδιο το οποίο θεωρείται προθάλαμος απολύσεων με όχημα το νέο σύστημα αξιολόγησης δασκάλων και καθηγητών.
Η τρόικα έχει από μήνες στραμμένα τα κανόνια της στα τείχη της δημόσιας εκπαίδευσης. Τα κλιμάκιά της φέρονται πεπεισμένα ότι οι 15.000 σχολικές μονάδες της χώρας «ξεχειλίζουν από ψαχνό». Οι λίστες με τα πλεονάσματα ανά κλάδο βρίσκονται ήδη στα χέρια των δανειστών. Στο στόχαστρο βρίσκονται οι ειδικότητες της Πληροφορικής και της Φυσικής Αγωγής που παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα πλεονάσματα. Το Προεδρικό Διάταγμα για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις των εκπαιδευτικών δεν περιέχει πρόβλεψη για την τύχη των ολικά υπεράριθμων, που περισσεύουν στο σύνολο της επικράτειας. Οι μετατάξεις των υπεράριθμων εκπαιδευτικών σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες εκτός εκπαίδευσης συζητούνται ως «αναγκαστική λύση» μέχρι να λειτουργήσει και να αποδώσει το σύστημα της αξιολόγησης, το οποίο έχει προγραμματιστεί να εγκαινιαστεί την επόμενη σχολική χρονιά.
Η αξιολόγηση είναι απαραίτητο εργαλείο για να προχωρήσει ο σχεδιασμός συρρίκνωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού. Εν αντιθέσει με την εντύπωση που διατηρούν πολλοί, οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών δεν συνδέονται με συγκεκριμένες σχολικές μονάδες. Καθορίζονται ανά κλάδο και μπορούν να αυξάνονται ή να μειώνονται με μία απλή υπουργική απόφαση. Έτσι, στην περίπτωση που αποφασιστεί π.χ. να μειωθούν κατά 1.000 οι οργανικές θέσεις του κλάδου Πληροφορικής, θα πρέπει να υπάρχει ο τρόπος με τον οποίο θα αποκτήσουν ονοματεπώνυμο οι 1.000 καθηγητές Πληροφορικής που θα φύγουν από την εκπαίδευση. Τα συγκεκριμένα ονοματεπώνυμα θα αναζητηθούν στους καταλόγους των μη προακτέων εκπαιδευτικών. Οι πρώτοι κατάλογοι αναμένεται ότι θα συνταχθούν στα μέσα του 2014.
Η τρόικα ασκεί από πέρυσι ασφυκτική πίεση στο υπουργείο Παιδείας, το οποίο προσπάθησε να κερδίσει χρόνο με το εναλλακτικό σχέδιο της αναδιάρθρωσης του προσωπικού. Από τον Νοέμβριο του 2012 που ψηφίστηκε η ρύθμιση για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις το υπουργείο άφησε να περάσουν 6 μήνες για να συντάξει το Π.Δ. που απείλησε να τινάξει στον αέρα τις πανελλαδικές. Οι καθηγητές επιστρατεύτηκαν, ο κίνδυνος για τις εξετάσεις αποσοβήθηκε, αλλά το «σκανάρισμα» των κενών ανά την επικράτεια αποκάλυψε τη βασική δυσκολία για την εφαρμογή των υποχρεωτικών μεταθέσεων: Δεν υπάρχουν κενά. Η αύξηση του ωραρίου των καθηγητών, σε συνδυασμό με τις αυστηρές οδηγίες που δόθηκαν φέτος στις διευθύνσεις για τον υπολογισμό των κενών, δημιούργησε κύματα υπεράριθμων σε όλη τη χώρα. Πρόσθετες ανακατατάξεις στην ανθρωπογεωγραφία της εκπαίδευσης αναμένεται ότι θα προκαλέσουν τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας για το Γενικό και το Τεχνολογικό Λύκειο που εκκρεμεί να δοθούν στη δημοσιότητα το επόμενο διάστημα. Η κατάργηση ειδικοτήτων στη δευτεροβάθμια τεχνική εκπαίδευση και οι αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα των Λυκείων θα επηρεάσουν την κατανομή του εκπαιδευτικού δυναμικού.
Τριάντα χιλιάδες λιγότεροι μέσα σε μία τετραετία
Οι εκπαιδευτικοί, τους οποίους υποβλέπει η τρόικα ως τον πολυπληθέστερο κλάδο του Δημοσίου, έχουν υποστεί μεγάλη συρρίκνωση τα τελευταία χρόνια. Κύματα συνταξιοδοτήσεων εκδηλώθηκαν υπό την πίεση των αλλαγών στο ασφαλιστικό, ενώ το μαχαίρι στους αναπληρωτές θα κόψει την επόμενη χρονιά το 80% των θέσεων. Από 180.000 το 2008 οι εκπαιδευτικοί βρέθηκαν 4 χρόνια μετά, στο μέτρημα του ενιαίου μισθολογίου, 151.487. Τόσοι εντάχθηκαν στο ενιαίο μισθολόγιο πέρυσι. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση μετρήθηκαν 68.567 μόνιμοι, 3.503 αναπληρωτές και 41 ΙΔΑΧ. Στη δευτεροβάθμια μετρήθηκαν 82.920 μόνιμοι, 99 ΙΔΑΧ και 2.562 με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Οι Φινλανδοί με το μισό πληθυσμό της Ελλάδας μισθοδοτούν 100.000 εκπαιδευτικούς και επαίρονται ότι διαθέτουν το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στην Ευρώπη.
Γιούλη Μανώλη, στον “Τύπο της Κυριακής”
Η τρόικα ασκεί από πέρυσι ασφυκτική πίεση στο υπουργείο Παιδείας, το οποίο προσπάθησε να κερδίσει χρόνο με το εναλλακτικό σχέδιο της αναδιάρθρωσης του προσωπικού. Από τον Νοέμβριο του 2012 που ψηφίστηκε η ρύθμιση για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις το υπουργείο άφησε να περάσουν 6 μήνες για να συντάξει το Π.Δ. που απείλησε να τινάξει στον αέρα τις πανελλαδικές. Οι καθηγητές επιστρατεύτηκαν, ο κίνδυνος για τις εξετάσεις αποσοβήθηκε, αλλά το «σκανάρισμα» των κενών ανά την επικράτεια αποκάλυψε τη βασική δυσκολία για την εφαρμογή των υποχρεωτικών μεταθέσεων: Δεν υπάρχουν κενά. Η αύξηση του ωραρίου των καθηγητών, σε συνδυασμό με τις αυστηρές οδηγίες που δόθηκαν φέτος στις διευθύνσεις για τον υπολογισμό των κενών, δημιούργησε κύματα υπεράριθμων σε όλη τη χώρα. Πρόσθετες ανακατατάξεις στην ανθρωπογεωγραφία της εκπαίδευσης αναμένεται ότι θα προκαλέσουν τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας για το Γενικό και το Τεχνολογικό Λύκειο που εκκρεμεί να δοθούν στη δημοσιότητα το επόμενο διάστημα. Η κατάργηση ειδικοτήτων στη δευτεροβάθμια τεχνική εκπαίδευση και οι αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα των Λυκείων θα επηρεάσουν την κατανομή του εκπαιδευτικού δυναμικού.
Τριάντα χιλιάδες λιγότεροι μέσα σε μία τετραετία
Οι εκπαιδευτικοί, τους οποίους υποβλέπει η τρόικα ως τον πολυπληθέστερο κλάδο του Δημοσίου, έχουν υποστεί μεγάλη συρρίκνωση τα τελευταία χρόνια. Κύματα συνταξιοδοτήσεων εκδηλώθηκαν υπό την πίεση των αλλαγών στο ασφαλιστικό, ενώ το μαχαίρι στους αναπληρωτές θα κόψει την επόμενη χρονιά το 80% των θέσεων. Από 180.000 το 2008 οι εκπαιδευτικοί βρέθηκαν 4 χρόνια μετά, στο μέτρημα του ενιαίου μισθολογίου, 151.487. Τόσοι εντάχθηκαν στο ενιαίο μισθολόγιο πέρυσι. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση μετρήθηκαν 68.567 μόνιμοι, 3.503 αναπληρωτές και 41 ΙΔΑΧ. Στη δευτεροβάθμια μετρήθηκαν 82.920 μόνιμοι, 99 ΙΔΑΧ και 2.562 με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Οι Φινλανδοί με το μισό πληθυσμό της Ελλάδας μισθοδοτούν 100.000 εκπαιδευτικούς και επαίρονται ότι διαθέτουν το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στην Ευρώπη.
Γιούλη Μανώλη, στον “Τύπο της Κυριακής”