Από τον δήμαρχο του Πειραιά, Γιάννη Μώραλη, και τους δημάρχους των παρακείμενων δήμων Περάματος, Νίκαιας και Σαλαμίνας, μέχρι τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, Βασίλη Κορκίδη, και από τον επικεφαλής του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά, Γιώργο Σταματογιάννη, μέχρι τον αντιπρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητήριου Πειραιά (ΝΕΕ), Γιώργο Αλεξανδράτο, και τον πρόεδρο του Βιομηχανικού Πάρκου Σχιστού, Γιάννη Πολυχρονόπουλο, όλοι τους επέκριναν τον ρόλο της κινεζικής εταιρείας στην ανάπτυξη της πόλης και του λιμανιού της.
Ειδικότερα, οι 13 εκπρόσωποι φορέων του Πειραιά, για τρεις περίπου ώρες, με ομοβροντία επικρίσεων καταφέρθηκαν κατά της συμφωνία του 2016, κατά του σχέδιο νόμου που ήρθε στη Βουλή την περασμένη Παρασκευή και τροποποιεί τη συγκεκριμένη συμφωνία και κυρίως κατά της Cosco, η οποία όπως αναφέρθηκε, ξέρει να εξυπηρετεί ικανοποιητικά τα δικά της συμφέροντα, αλλά όχι και της τοπικής κοινωνίας και των επιχειρήσεων.
Ο Δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, αν και ρεαλιστής, μίλησε χωρίς περιστροφές. «Αυτό που ενδιαφέρει την τοπική κοινωνία, δεν είναι αν το ποσοστό της Cosco ανεβεί στον ΟΛΠ από το 51% στο 67%, παρόλο που όλοι γνωρίζουμε τι σημαίνει αυτό σε μια Α.Ε.», είπε χαρακτηριστικά. Και συνέχισε: «Η σύμβαση αυτή έχει γίνει, είναι ψηφισμένη από το 90% του ελληνικού Κοινοβουλίου και δεν υπάρχει επιστροφή. Θα πρέπει να δούμε όμως πως υλοποιείται. Και κατά την άποψη μας, δεν υλοποιείται με τον καλύτερο τρόπο», κατέληξε ο κ. Μώραλης. Γι’ αυτό κάλεσε την κυβέρνηση να κοιτάξει σοβαρά τα αιτήματα τόσο της τοπικής αυτοδιοίκησης, όσο και των παραγωγικών φορέων του Πειραιά, αναφορικά με το θέμα των επενδύσεων της Cosco στον λιμένα.
Περισσότερο επικριτικοί κατά της Cosco ήταν οι δήμαρχοι Δραπετσώνας-Κερατσινίου Χρήστος Βρεττάκος, Περάματος, Γιάννης Λαγουδάκης και Σαλαμίνας Γιάννης Παναγόπουλος αλλά και η αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Σταυρούλα Αντωνάκου. Ειδικά, ο δήμαρχος Περάματος κ. Λαγουδάκης, έκανε λόγο για υπερτιμολογογήσεις της Cosco στις λιγοστές επενδύσεις που έγιναν στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος (ΝΕΖ Περάματος). Ο ίδιος σημείωσε ότι τη δεξαμενή ναυπηγοεπισκευής η Cosco την κοστολόγησε 50 εκατ. ευρώ και είναι ζήτημα αν κοστίζει 10 εκατ. ευρώ.
Η επιχειρηματική κοινότητα
Οι εκπρόσωποι της επιχειρηματικής κοινότητας Πειραιά, επίσης, έβαλαν ομαδικά κατά της Cosco. Ιδιαίτερα δηκτικές ήταν ωστόσο οι παρεμβάσεις για το ρόλο της κινεζικής εταιρείας στη ανάπτυξη του λιμανιού και της τοπικής κοινωνίας του αντιπροέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργου Αλεξανδράτου, του προέδρου του Πανελληνίου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων Νίκου Μαυρίκου και του προέδρου του Βιομηχανικού Πάρκου Σχιστού Γιάννη Πολυχρονόπουλου.
Ο πρώτος από τους τρεις, σημείωσε ότι το λιμάνι του Πειραιά, πέντε χρόνια μετά την παραχώρηση του, δεν είναι ανταγωνιστικό. Ο κ. Αλεξανδράτος επεσήμανε ότι στο παρελθόν, τόσο Έλληνες όσο και ξένοι πλοιοκτήτες έφερναν στο λιμάνι του Πειραιά για επισκευές τα πλοία τους, ενώ σήμερα τα πηγαίνουν σε Τουρκία, Ρουμανία και Βουλγαρία. Σημείωσε μάλιστα ότι για κάθε βαπόρι που εισέρχεται στη ΝΕΖ του Πειραιά, για ένα special survey σημαίνει έσοδα μισού εκατ. δολαρίων για τις επιχειρήσεις της περιοχής.
Ο κ. Αλεξανδράτος ανέφερε ακόμη ότι το λιμάνι του Πειραιά είναι ένα από τα μεγαλύτερα του πλανήτη ενώ παράλληλα η χώρα διαθέτει την μεγαλύτερη βάση πλοιοκτητών του πλανήτη. Ωστόσο η ναυπηγοεπισκευή σήμερα καταρρέει λόγω κόστους. Όπως είπε χαρακτηριστικά, ο ΟΛΠ το 2014 είχε τέλη πρυμνοδέτησης και πλαγιοδέτησης πλοίων στην ΝΕΖ 75.000 ευρώ, σήμερα έχει προσαυξηθεί σε 1 εκατ. ευρώ. Και βεβαίως αυτό δεν συνέβη επειδή αυξήθηκε η ναυπηγοεπισκευή, αλλά επειδή υπήρξε σημαντική αύξηση των τελών.
Δηκτικός ήταν ακόμη ο Βασίλης Κανακάκης του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας. Ο κ. Κανακάκης σημείωσε ότι ο δεξαμενισμός ενός καραβιού στην δεξαμενή ναυπηγοεπισκευών της Cosco στο Πέραμα σήμερα έχει κόστος 12.500 ευρώ την ημέρα, έναντι 2.500 ευρώ που κοστίζει στη Σύρο και 2.200 ευρώ στην Τουρκία. «Πως ο πλοιοκτήτης να φέρει το πλοίο του (στον Πειραιά), όταν το κόστος δεξαμενισμού είναι πενταπλάσιο από άλλα ναυπηγεία;», αναρωτήθηκε ο πρόεδρος του ΣΕΝΑΒΙ.
Ο κ. Κανακάκης ακόμη επέκρινε την κυβέρνηση για το νέο περιθώριο που δίνει στη Cosco για την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων. O ίδιος σημείωσε ότι κανένας δεν εμπόδισε την Cosco να ολοκληρώσει τις επενδύσεις στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη ή σε άλλες περιοχές του λιμένα, με εξαίρεση την επέκταση του προβλήτα Κρουαζιέρας, όπου υπήρξαν προσφυγές. Πρόσθεσε μάλιστα ότι η εταιρεία δεν έκανε επενδύσεις ακόμη και την περίοδο της πανδημίας, αρνούμενη να τοποθετήσει σημεία απολύμανσης και καθαρισμού στην ΝΕΖ.
Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εφοδιαστών Πλοίων & Εξαγωγέων (ΠΣΕΠΕ), Νίκος Μαυρίκος, όπως και ο πρόεδρος του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ) Βασίλης Κορκίδης, στηλίτευσαν κυρίως την αρχική σύμβαση παραχώρησης του 2016, η οποία παρέδωσε στη Cosco τη Δημόσια Αρχή Λιμένος (Port Authority). Σύμφωνα με το κ. Μαυρίκο, ο ΠΣΕΠΕ είναι υπέρ της επένδυσης, αλλά όπως ανέφερε «η εταιρεία αυτή (σ.σ. Cosco) δεν περιορίζεται στο ρόλο της», και ότι «έχει επεκτατικές διαθέσεις».
Αναφέρθηκε στην τάση «κατάκτησης» των δραστηριοτήτων εφοδιασμού, ναυπηγοεπισκευής κ.λπ. στον Πειραιά, ενώ επέκρινε τον ΟΛΠ ότι πλέον δεν υπάρχει κανένα ίχνος εμπορικής συνεργασίας με τα μέλη της ΠΣΕΠΕ. Τέλος στηλίτευσε το γεγονός ότι ο «ανεξάρτητος» μηχανικός που αξιολογεί τις επενδύσεις της εταιρείας στο λιμάνι, κατοικοεδρεύει στα γραφεία του ΟΛΠ στον Πειραιά.
Τα container και η ναυπηγοεπισκευή
Η μόνη καλή κουβέντα που ακούσθηκε χθες για τη Cosco στην αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής, ήταν από τον Γιάννη Πολυχρονόπουλο, πρόεδρο του Βιομηχανικού Πάρκου Σχιστού (ΒΙΟΠΑΣ). «Οι Κινέζοι», όπως είπε χαρακτηριστικά, «είναι πολύ καλοί στα container. Είναι άξιοι συγχαρητηρίων γιατί έκαναν δουλειά μεγάλη». Αναρωτήθηκε, ωστόσο, γιατί μπήκανε στη ναυπηγοεπισκευή και δεν άφηναν τις ελληνικές εταιρείες να δουλέψουν.
O πρόεδρος του ΒΙΟΠΑΣ χαρακτήρισε τη ναυπηγοεπισκευή ως τον εργασιακό και επιχειρηματικό πνεύμονα του Πειραιά, ενώ επεσήμανε ότι επειδή στο λιμάνι όλα λειτουργούν μονοπωλιακά δεν έρχονται πλοία για ναυπηγοεπισκευές. Όπως είπε, στο λιμάνι του Ηράκλειου Κρήτης, όπου έγινε διαγωνισμός για τη διαχείριση αποβλήτων του λιμένα και υπήρξε δεύτερος προμηθευτής, οι χρεώσεις μειώθηκαν περισσότερο από το μισό εκείνων του Πειραιά, παρόλο που ο τελευταίος διαθέτει πολύ μεγαλύτερο λιμάνι από το Ηράκλειο. Ο κ. Πολυχρονόπουλος έκλεισε τη σύντομη παρέμβασή του αναφέροντας ότι και η νέα απόφαση του ΟΛΠ για τη ράδα θα είναι επίσης απογοητευτική, όπως και όλες οι προηγούμενες. πηγή