Δευτέρα 4 Ιουλίου 2022

10.000 θέσεις εργασίας στο Σχιστό


Απόσπασμα από τη συνέντευξή στην «Κιβωτό της Ορθοδοξίας», του Γενικού Διευθυντή της Εκκλησιαστικής Κεντρικής Οικονομικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος (ΕΚΥΟ), Δρ. Νικόδημου Φαρμάκη. Στη συνέντευξη υπάρχουν αναφορές για τη μεγάλη επένδυση της εκκλησίας στο ΣΧΙΣΤΟ!


...
Το όραμα για την επένδυση στο Σχιστό. Έχει γραφτεί ότι υπάρχουν αντιδράσεις τοπικών Δήμων για την ανάπτυξη στο Σχιστό.

Το ακίνητο στο Σχιστό είναι μία έκταση 3.000 χιλιάδων στρεμμάτων, η μισή δηλαδή από την αρχική έκταση της περιουσίας μας στην περιοχή. Αναρωτήθηκε κανείς πού έχουν παραχωρηθεί τα άλλα τρεις χιλιάδες στρέμματα, ή γινόμαστε επιλήσμονες των ευεργεσιών της Εκκλησίας; 
Η Εκκλησία της Ελλάδος σταδιακά διέθεσε την περιουσία αυτή σε διάφορους κοινωφελείς φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και ευρύτερους, για την εξυπηρέτηση των σκοπών τους. Αυτό το οποίο διαπιστώθηκε είναι εν πολλοίς οι εκτάσεις που παραχωρήθηκαν έμειναν αναξιοποίητες ή διατέθηκαν για την εξυπηρέτηση αλλότριων σκοπών, που σίγουρα δεν συνάδουν με την αρχική απόφαση της δωρήτριας Εκκλησίας. 

 Μέρος της ευθύνης φέρουν και οι όμοροι δήμοι, οι οποίοι σήμερα διαθέτουν στελέχη με θετική προαίρεση προς το εγχείρημα, αλλά, δυστυχώς, δεν λείπουν και οι πολιτικές κορώνες που αναθεματίζουν και αφορίζουν την επένδυση στο Σχιστό, πριν ακόμα προλάβουμε να ενημερώσουμε επισήμως τους Δημάρχους της περιοχής, η οποία θα ακολουθήσει μετά την επίσημη παρουσίαση του σχεδιασμού στον Πρωθυπουργό και στην υπόλοιπη πολιτική ηγεσία των κομμάτων που είναι στη Βουλή της χώρας. Θεωρώ σκόπιμο να συστήσω νηφαλιότητα και σοβαρότητα και όχι επιρρέπεια προς τον αρνητισμό. 
Η Εκκλησία, το πρώτο που έχει στη σκέψη της, όσον αφορά τους αναπτυξιακούς της σχεδιασμούς στο Σχιστό, είναι ο άνθρωπος, ο πολίτης, ο κάτοικος, και κυρίως ο βιοπαλαιστής και ο άνεργος. 
Κάθε άλλη παραπληροφόρηση είναι τουλάχιστον εκ του πονηρού και ανοίκεια προς το ρόλο εκείνων που εκλέγει η τοπική κοινότητα για να προασπίσει το συμφέρον των πολιτών και των κατοίκων της.

Η Εκκλησία και η συμμετοχή της σε επιχειρήσεις
–Θα μπορούσε η Εκκλησία να ιδρύσει ή να μετέχει σε επιχειρήσεις για να ανταποκριθεί στις οικονομικές της ανάγκες;
Και βεβαίως μπορεί, σύμφωνα με τον νόμο, αν και η ίδρυση εταιρειών με οικονομικό σκοπό που δεν επεκτείνεται υποχρεωτικά στην ενίσχυση του μορφωτικού, φιλανθρωπικού ή πνευματικού έργου του εκκλησιαστικού νομικού προσώπου επιφυλάσσεται από τον νόμο μόνο στο ΝΠΔΔ της Εκκλησίας της Ελλάδος και όχι στις Μητροπόλεις και τις Ενορίες. Πάντως, όλα τα εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα μπορούν να μετέχουν σε επιχειρήσεις που συνάδουν με το εκκλησιαστικό ήθος για την ενίσχυση του κοινωφελούς, κοινωνικο-προνοιακού, φιλανθρωπικού και πνευματικού τους έργου.

Υπάρχει προηγούμενο ιστορικά; Τι γινόταν στο παρελθόν;
Στο Βυζάντιο, την εποχή που θεσπίστηκαν οι Ιεροί Κανόνες, υπήρχε το «εργόχειρο» και η αγροκαλλιέργεια και εν γένει οικονομική εκμετάλλευση των λεγόμενων “Κυριακών”, δηλαδή των κινητών και ακινήτων κτημάτων που ανήκαν στην Εκκλησία από δωρεές των μελών της. Στη σημερινή εποχή, η οικονομία προσφέρει και άλλα είδη περιουσιακών στοιχείων, όπως μερίσματα, μετοχές, ομόλογα κ.α. Δεν υπάρχει ουδείς Ιερός Κανόνας που να απαγορεύει τη λήψη θεμιτών δωρεών, δηλαδή δωρεών που προέρχονται από νόμιμη πηγή εσόδων ή νόμιμη δραστηριότητα. Βέβαια, δεν αρκεί μόνον το νόμιμο. Η Εκκλησία δεν θα μπορούσε να συμμετέχει σε επιχείρηση που έχει ως αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών ή προϊόντων των οποίων η λήψη ή χρήση τους προσκρούει στο χριστιανικό ήθος. Όσοι νομίζουν ότι η μόνη θεμιτή οικονομική δραστηριότητα για την Εκκλησία, με σκοπό την παραγωγή εισοδήματος, είναι η μίσθωση και εκποίηση κινητών και ακινήτων, γιατί θεωρούν ότι οι δραστηριότητες αυτές δεν έχουν εμπορικό χαρακτήρα, είναι υπόλογοι στον νόμο της αντίφασης, γιατί σήμερα η αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας αποτελούν αντικείμενο επιχειρήσεων και μια κατεξοχήν εμπορική δραστηριότητα. Είναι δύσκολο αυτό να γίνει κατανοητό, μόνον αν κάποιος κινείται στη σφαίρα του «οὐ με πείσεις καν με πείσεις» και του «εθελοτυφλείν».

– Πολλοί λένε ότι επιχειρείτε να «ξυπνήσετε» έναν κοιμώμενο γίγαντα. Να επανέλθουμε στην επένδυση στο Σχιστό στην οποία αναφερθήκατε;
Πολύ ωραία η παρομοίωση του κοιμώμενου γίγαντα, ο οποίος είναι καλοκάγαθος και ανιδιοτελής. Όλα αυτά δεν γίνονται προς τον ίδιον όφελος της Εκκλησίας, η οποία έχει αποδείξει ότι συντηρείται τηρώντας το «ασκητικό μοντέλο» ή αυτό που ονομάζει σήμερα η οικονομική κοινωνιολογία όσον αφορά το λειτουργικό κόστος ενός οργανισμού ως «μινιμαλισμό». Όλα αυτά γίνονται προς όφελος της κοινωνίας για την ανάπτυξη δομών πρόνοιας και φιλανθρωπίας, για τη δημιουργία θέσεων εργασίας και τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του λαού, για την ενίσχυση του εθνικού πλούτου και της θέσης της χώρας μας στη διεθνή οικονομία. Η αλήθεια είναι ότι, μέχρι να λάβουν σάρκα και οστά και να είναι ανακοινώσιμα τα επόμενα μεγάλα project, το project της Σχιστό Α.Ε. αποτελεί τη ναυαρχίδα μας.
Συστήσαμε την Σχιστό Α.Ε. με μέλη του Δ.Σ. επιφανείς επιστήμονες και ανθρώπους με βαρύ βιογραφικό στον κόσμο των επιχειρήσεων της Ελλάδος και του εξωτερικού και πετύχαμε τον χαρακτηρισμό του έργου αξιοποίησης ως έργου στρατηγικής σημασίας από την αρμόδια Κυβερνητική Επιτροπή. Εντός ολίγου, υπογράφεται η σύμβαση μας με το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα αναλάβει την ωρίμανση του Έργου.

Ήδη, το επενδυτικό ενδιαφέρον για το Σχιστό, από παγκόσμιους κολοσσούς, έχει θεαματική άνοδο, μετά την ανακοίνωση της εντάξεως του έργου στα στρατηγικής σημασίας. Αναμένεται ότι, σε μια τριετία από τώρα, θα έχει ωριμάσει το έργο και θα μπούμε σε τροχιά αξιοποίησης. Αυτό είναι ένα ρεαλιστικό σενάριο.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το εγχείρημα στο Σχιστό ολιστικά, θα δημιουργήσει, στην πρώτη φάση της πλήρους ανάπτυξής του, πάνω από 10.000 θέσεις εργασίας! πηγή