Χρονολόγιο της συνέντευξης: 9 Μαΐου στάλθηκαν στην κα.Συράκου με email οι ερωτήσεις που διαμόρφωσαν ο Νίκος Χάνος, εκ μέρους του μπλογκ drapetsini και οι Λάκης Ιγνατιάδης και Οδυσσέας Κουντουπίδης εκ μέρους της ιστοσελίδας stagona4u.gr.
Στις 13 Ιουνίου στο γραφείο της κ. Συράκου έγινε η συνέντευξη. Στις 20 Ιουνίου ο Νίκος Χάνος τέλειωσε την απομαγνητοφώνηση της συνέντευξης.
Στις 22 Ιουνίου το προσχέδιο της συνέντευξης, όπως την "κτένισε" ο Λάκης Ιγνατιάδης και ταίριαξε απαντήσεις με ερωτήσεις, εστάλη στην κ.Συράκου, με την παράκληση να απαντήσει σε δύο αναπάντητες ερωτήσεις και αν δεν είναι ικανοποιημένη έτσι όπως είναι οι υπόλοιπες να τις διαμορφώσει όπως αυτή θέλει να είναι. Επίσης της προτείναμε, αν η ίδια δεν έχει άλλη πρόταση, να μας στείλει την επεξεργασμένη μέχρι 20 Ιουλίου. Μέχρι της 20 Ιουλίου δεν πήραμε απάντηση από την κ. Συράκου, οπότε η συνέντευξη που ακολουθεί είναι αυτή που εμείς την αποκαλέσαμε προσχέδιο.
1η) Τι σκοπεύετε να κάνετε με την υλικοτεχνική υποδομή των κτηρίων και των χώρων του δήμου μας στους οποίους διοργανώνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις α) Μέσα στο 2016; β) Μέχρι τη λήξη της θητεία σας;
Το φθινόπωρο του 2016 θα είναι έτοιμο το Πολιτιστικό Κέντρο «Αντ. Σαμαράκης». Το «Σαμαράκης» ως γνωστόν φιλοξενεί τις περισσότερες εκδηλώσεις του Δήμου μας και των συλλογικοτήτων της πόλης. Είχε να συντηρηθεί για πολλά χρόνια και σ΄ αυτόν τον χώρο σκοπεύουμε να κάνουμε μια μεγάλη και ουσιαστική παρέμβαση. Θα γίνει ένας χώρος που θα διαθέτει μια ποιοτική υλικοτεχνική υποδομή, απαραίτητη στις μέρες μας για τις σύγχρονες απαιτήσεις των ποικίλων εκδηλώσεων που θα φιλοξενεί.
Στο πολιτιστικό κέντρο «Μελίνα Μερκούρη» θα γίνουν και εκεί κάποιες παρεμβάσεις. Και αυτό βρίσκεται σε κακή κατάσταση μιας και δεν είχε συντηρηθεί σωστά τα τελευταία χρόνια. Αποτελεί για μας προτεραιότητα να συντηρηθεί κι αυτός ο χώρος βάσει σύγχρονων προδιαγραφών.Τους δύο αυτούς χώρους αξιοποιούν οι περισσότεροι σύλλογοι, συλλογικότητες και φορείς του δήμου μας με τις εκδηλώσεις που διοργανώνουν. Επίσης στο πολιτιστικό κέντρο της Ευγένειας θα γίνουν κι εκεί κάποιες παρεμβάσεις, να το πούμε σχηματικά κάποια μαζεματάκια, γιατί και αυτό το πολιτιστικό κέντρο είναι εγκαταλειμμένο για πολλά χρόνια.
Στη Δραπετσώνα δεν υπάρχουν χώροι που να μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πολιτιστικές εκδηλώσεις. Να σκεφτείτε πως δεν διαθέτουμε καν χώρους για να μπορούν να λειτουργούν τα καλλιτεχνικά τμήματα του δήμου. Μέσα στα άμεσα σχέδιά μας είναι, μετά τις παρεμβάσεις που έκανε ο δήμος στο κέλυφος του κτιρίου του πρώην δημαρχείου Δραπετσώνας, να αναβαθμιστούν και κάποιοι εσωτερικοί χώροι του ώστε να προσφέρονται για πολιτιστικές εκδηλώσεις. Σε πρώτη φάση θα αξιοποιηθεί η μεγάλη αίθουσα στον τρίτο όροφο έτσι ώστε να μπορούν εκεί να φιλοξενούνται εκδηλώσεις.
Θα μεταφερθεί επίσης από το υπόγειο του πρώην Δημαρχείου η βιβλιοθήκη και θα πάει σε έναν καλύτερο χώρο για να είναι πιο λειτουργική, να αναδειχτεί να γίνει πιο προσβάσιμη, να τη βλέπει ο κόσμος και να την επισκέπτονται πιο εύκολα τα παιδιά. Με λίγα λόγια θα γίνουν οι κατάλληλες αλλαγές σ’αυτό το κτίριο, που θα τις ανακοινώσει σύντομα ο δήμαρχος, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιείται και για άλλες πολιτιστικές δράσεις.
Θα μεταφερθεί επίσης από το υπόγειο του πρώην Δημαρχείου η βιβλιοθήκη και θα πάει σε έναν καλύτερο χώρο για να είναι πιο λειτουργική, να αναδειχτεί να γίνει πιο προσβάσιμη, να τη βλέπει ο κόσμος και να την επισκέπτονται πιο εύκολα τα παιδιά. Με λίγα λόγια θα γίνουν οι κατάλληλες αλλαγές σ’αυτό το κτίριο, που θα τις ανακοινώσει σύντομα ο δήμαρχος, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιείται και για άλλες πολιτιστικές δράσεις.
Τέλος το θερινό θεατράκι της Χαραυγής καθαρίστηκε και ολοκληρώθηκαν οι επισκευές ώστε να μπορεί πια να το χρησιμοποιούν τα σχολεία και τοπικοί φορείς για τις εκδηλώσεις τους. Το θερινό αυτό θεατράκι είναι σε ένα πολύ όμορφο σημείο και ελπίζουμε τώρα που ομόρφυνε να αξιοποιηθεί όπως τους αξίζει. Γι’αυτό το θεατράκι σκεφτόμαστε στα επόμενα χρόνια να κάνουμε μια πιο συνολική παρέμβαση.
Αυτό που είναι δεδομένο είναι πως ως δήμος δεν έχουμε χώρους για καλοκαιρινές πολιτιστικές εκδηλώσεις που να μπορούν να δεχτούν πολύ κόσμο. Δεν έχουμε χώρους που να μπορούν να φιλοξενήσουν μεγάλες πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως έχουν σχεδόν όλοι οι γειτονικοί μας δήμοι. Δεν έχουμε χώρους που μπορούν να φιλοξενήσουν ένα φεστιβάλ όπως π.χ το Θέατρο Βράχων ή το Κατράκειο. Πράμα που σημαίνει πως είναι αδύνατον να διοργανώνουμε κι εμείς ένα παρόμοιο φεστιβάλ. Πάντως είναι κάτι που το έχουμε στο μυαλό μας και θα εργαστούμε γι’ αυτό.
Στην άκρη της Δραπετσώνας υπάρχει και το χειμερινό δημοτικό κινηματοθέατρο REX που τα τελευταία χρόνια είναι κλειστό. …
2η) Εκτός από τους υπάρχοντες χώρους πολιτιστικών δραστηριοτήτων έχετε αποφασίσει να δημιουργήσετε καινούργιους πολιτιστικούς χώρους και αν ναι ποιους και σε ποιο χρονικό ορίζοντα;
Να σας πω σχετικά με τη δημιουργία νέων πολιτιστικών χώρων, πριν ένα μήνα έγινε ένα πρώτο βήμα στου Καχραμάνογλου με την εικαστική έκθεση της ομάδας «Πείρα(γ)μα» που φιλοξενήθηκε στον χώρο αυτόν με επιτυχία. Η πολιτιστική αξιοποίηση του Καχραμάνογλου είναι ένα αίτημα που εκκρεμεί πάρα πολλά χρόνια στην πόλη μας. Είναι ένας τεράστιος χώρος, τρία οικοδομικά τετράγωνα. Πιστεύω πως αν κάποιος αποφασίσει να το αντιμετωπίσει όλον μαζί θα χάσει τη μπάλα. Εμείς κάναμε μια άλλη προσέγγιση, που στη βάση της είναι η σταδιακή χρήση και αναλόγως με τα αποτελέσματα να προχωράμε. Ήδη απελευθερώσαμε ένα κομμάτι του εργοστασίου, το οποίο θα βελτιώνεται σταδιακά. Σε κάθε περίπτωση πάντως ο χώρος θα αξιοποιηθεί για πολιτιστικές εκδηλώσεις μιας και είναι ένας μεγάλος χώρος στο κέντρο της πόλης.
Ακόμα νέοι χώροι για πολιτιστικές εκδηλώσεις θα δημιουργηθούν στο Καστράκι, όπου θα γίνει συνολική διαμόρφωση της έκτασης αυτής σύμφωνα με τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που έχει προκηρυχθεί. Και που ολοκληρώθηκε. Σύντομα θα ανακοινωθούν και τα αποτελέσματα. Υπήρξε μεγάλο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον. Οι προτάσεις θα παρουσιαστούν στην τοπική κοινωνία το Σεπτέμβριο. Στη συνέχεια θα υλοποιηθεί το έργο σε συνεργασία με την περιφέρεια.
Μέσα στα σχέδια μας υπάρχει και η αξιοποίηση της περιοχής της Ανάπλασης στη Δραπετσώνα και για πολιτιστικές εκδηλώσεις. Σε κάθε περίπτωση πάντως ένα μεγάλο κομμάτι των διατηρητέων κτισμάτων του εργοστασίου των Λιπασμάτων θα αξιοποιηθεί για τέτοιες εκδηλώσεις.
Πάντως τόσα χρήματα όσα έχουμε ανάγκη για τη δημιουργία νέων χώρων για πολιτιστικές εκδηλώσεις δεν υπάρχουν και ότι γίνεται θα γίνεται σιγά σιγά. Κι ας έχουμε υπόψη μας πως το νέο ΕΣΠΑ δεν χρηματοδοτεί τη δημιουργία υποδομών. Χρηματοδοτεί συνέργειες, πολιτιστικές εκδηλώσεις. Έχει γίνει πολύ στενό για το θέμα των υποδομών. Δουλεύουμε προς την κατεύθυνση να βρούμε ένα ποσόν από άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα.
3η) Εκ του γεγονότος ότι η ΔΗΚΕΠΑ πια δεν υφίσταται, από ποια υπηρεσία του δήμου ασκείται τώρα και υλοποιείται η πολιτιστική πολιτική του δήμου; Επίσης το προσωπικό της ΔΗΚΕΠΑ μετά το κλείσιμό της προσελήφθηκε από το Δήμο. Οι υπάλληλοι αυτοί έχουν αξιοποιηθεί μέχρι τώρα σε θέσεις ανάλογες με τα προσόντα τους και τις εμπειρίες που είχαν αποκτήσει;
Οι περισσότεροι δήμοι έχουν μία δημοτική κοινωφελή επιχείρηση για να υλοποιούν την αθλητική και πολιτιστική τους πολιτική, κι αυτό γιατί οι κοινωφελείς είχαν πολύ μεγάλη θεσμική ευελιξία, κυρίως προ Καλλικράτη. Με τον Καλλικράτη έχουν και τις καλές τους πλευρές και τις κακές τους. Σε εμάς βγήκε σε κακό με το φέσι των 5 εκατομμυρίων που μας άφησε η διαχείριση της ΔΗΚΕΠΑ επί της θητείας του Τζανή και μάλιστα με σχεδόν ανύπαρκτο έργο.
Αυτό που λειτουργεί τώρα ως υπηρεσία του δήμου είναι η «Διεύθυνση αθλητισμού και πολιτισμού». Για τα πολιτιστικά έχουμε το τμήμα πολιτισμού και το τμήμα βιβλιοθηκών. Έχουμε κάνει προσπάθεια ώστε οι άνθρωποι που έχουν ειδικά προσόντα να βρίσκονται σε κατάλληλες θέσεις. Από όσους υπαλλήλους ήρθαν από τη ΔΗΚΕΠΑ, πέρα από την εμπειρία τους σε πολιτιστικά θέματα που είχαν αποκτήσει, ελάχιστοι απ’αυτούς έχουν τα τυπικά προσόντα και μια ειδική εκπαίδευση στον πολιτισμό. Και έτσι ο πολιτισμός και ο αθλητισμός λειτουργούν με ελάχιστο προσωπικό. Αλλά αυτό ισχύει και για άλλες δημοτικές υπηρεσίες μιας και το προσωπικό δεν επαρκεί. Να σκεφτείτε ότι τα τελευταία συνταξιοδοτήθηκαν 180 υπάλληλοι, των οποίων φυσικά οι θέσεις λόγω του απαγορευτικού στις νέες προσλήψεις, δεν καλύφτηκαν. Υπάρχει μια μεγάλη δυσκολία να καλύπτεις όλες τις ανάγκες. Βέβαια έχουμε την τύχη να έχουμε υπαλλήλους με πολύ μεγάλη εργατικότητα, είναι πολύ αποδοτικοί και με φιλότιμο.
Στα πολιτιστικά κέντρα έχουμε τους φύλακες δανειζόμαστε φύλακες από την καθαριότητα και πράσινο για να λειτουργούν τα πολιτιστικά κέντρα και τα αθλητικά κέντρα. Στο τμήμα πολιτισμού, για το επιτελικό κομμάτι υπάρχουν 3 άτομα, 4 με την διευθύντρια την κ. Μαρία Κροκίδη. Υπάρχουν ακόμα 3 άτομα που δουλεύουν στα καλλιτεχνικά τμήματα. Σε αυτούς λοιπόν υπάρχουν και άτομα που προέρχονται από τη ΔΗΚΕΠΑ. Κάνουμε προσπάθειες και παίρνουμε όποτε μας το επιτρέπουν και άτομα με συμβάσεις. Πάντως η απαγόρευση πρόσληψης μόνιμου προσωπικού δημιουργεί προβλήματα και αρρυθμίες στην διοίκηση κι αυτό ισχύει σε όλες τις υπηρεσίες και σε όλους τους δήμους.
4η) Ως γνωστόν την περσινή χρονιά, παρόλο που άργησε να ξεκινήσει, τελικά λειτούργησε το σινέ Μελίνα, ο ένας από τους δύο δημοτικούς θερινούς κινηματογράφους και μάλιστα με ένα πρόγραμμα που την ευθύνη του την είχε ο δήμος. α) Ποια ήταν τα οικονομικά αποτελέσματα (έσοδα – έξοδα) αυτής της λειτουργίας; β) Κατά τη φετινή χρονιά, ποιοι δημοτικοί κινηματογράφοι θα λειτουργήσουν, ποιος θα έχει την ευθύνη του προγράμματός τους και με ποιες ενέργειες σκέφτεστε να υποστηρίξετε τις προβολές τους;
Φέτος θα λειτουργήσουν και οι δύο δημοτικοί κινηματογράφοι. Πέρυσι στο Μελίνα που το λειτουργήσαμε ξανά μετά από τόσο χρόνια που είχε εγκαταλειφτεί, αρκετός κόσμος παρακολούθησε τις προβολές και τις εκδηλώσεις που έγινα εκεί. Κατά μέσο όρο κόπηκαν 50 εισιτήρια ημερησίως και στον τελικό απολογισμό τα οικονομικά αποτελέσματα ήταν θετικά. Και φέτος το εισιτήριο θα είναι πολύ χαμηλό – 3 ευρώ το άτομο – κι αυτό γιατί θέλουμε να προσφέρουμε μία φτηνή και καλή ψυχαγωγία στου δημότες
Πάντως δεν λειτουργούμε τα σινεμά με πρώτο και βασικό στόχο να βγει κέρδος. Θα κρατήσουμε λοιπόν χαμηλό το εισιτήριο και φέτος για να μπορεί να υπάρχει δυνατότητα σε όσο γίνεται περισσότερο κόσμο της περιοχής μας και κυρίως στις οικογένειες, να το επισκέπτονται για να ψυχαγωγούνται με καλές ταινίες. Στα θετικά είναι ότι το Μελίνα είναι πολύ κοντά στον Πειραιά, ο οποίος δεν έχει επί τη ουσίας θερινά σινεμά και έτσι προσελκύει και δημότες του Πειραιά.
Την αποκλειστική ευθύνη για το πρόγραμμα θα την έχει φέτος ο Δήμος. Πέρυσι ο καλλιτεχνικός διευθυντής είχε προτείνει ταινίες και την τελική απόφαση την πήρε ο Δήμος. Φέτος δεν θα υπάρχει καλλιτεχνικός διευθυντής, αλλά περίπου κινούμαστε στο ίδιο μοντέλο. Έχουμε επαφές απευθείας με τις εταιρείες πρώτης προβολής και μία ομάδα στην οποία επικεφαλής είναι η διευθύντρια μας στα πολιτιστικά επέλεξαν τις ταινίες. Θα προβληθούν ταινίες σινεφίλ, παιδικές και ταινίες του καλοκαιριού του ’16, όπως λόγου χάρη η καινούργια ταινία του Γούντυ Άλεν, καθώς και ταινίες της σεζόν ’15-’16. Φέτος αγοράσαμε μια καινούργια ψηφιακή μηχανή προβολής για το «Μελίνα», η οποία τον χειμώνα μάλλον θα χρησιμοποιηθεί στο Σαμαράκης και νοικιάσαμε μία μηχανή προβολής για το Μάρθα Καραγιάννη.
5η) Υπάρχουν κάποιες καλλιτεχνικές ομάδες που λειτουργούν υπό την αιγίδα του δήμου, όπως π.χ το κινηματογραφικό εργαστήρι που γνωρίζουμε ότι λειτούργησε πέρσι ή που σχεδιάζετε να δημιουργηθούν και να λειτουργήσουν σύντομα, και αν ναι ποιες;
Οι καλλιτεχνικές ομάδες σε άλλους δήμους λειτουργούν κυρίως μέσω της μακροχρόνιας λειτουργίας των καλλιτεχνικών τους τμημάτων. Στο δήμο μας κάτι τέτοιο δεν υφίσταται. Υπάρχουν όμως ομάδες που με δική τους ευθύνη λειτουργούν σε ερασιτεχνική βάση και στους οποίους προσφέρουμε χώρους και υποστήριξη. Οι άνθρωποι αυτοί, μόνοι τους κάνουν δουλειά και παράγουν τα έργα τους. Σ’αυτή τη βάση έχουμε θεατρική ομάδα, κινηματογραφική ομάδα και την ομάδα της φιλαρμονικής με τον κ Σερελέα. Η φιλαρμονική χρόνια λειτουργεί σε εθελοντική βάση με παλιούς και νέους μουσικούς και με πολλά παιδιά από το μουσικό σχολείο και είναι αυτόνομη. Φυσικά και δεν μπορούμε να πούμε ότι αυτές οι ομάδες δημιουργήθηκαν από την δική μας δράση. Ελπίζουμε ότι σιγά σιγά θα δημιουργήσουμε τέτοιες ομάδες και σχήματα στο μέλλον από τη λειτουργία των καλλιτεχνικών τμημάτων και όχι μόνο μία, αλλά και περισσότερες.
Στα καλλιτεχνικά τμήματα οι υπάλληλοι προσλαμβάνονται με συμβάσεις, οι δημότες πληρώνουν ένα μικρό αντίτιμο, όλες αυτές οι δραστηριότητες λειτουργούν υπάγονται σε συγκεκριμένο κανονισμό και εγκυκλίους, πρέπει να έχεις έσοδα για να έχεις έξοδα, λειτουργούν ανταποδοτικά, ελέω Καλλικράτη. Δεν μπορούμε να μειώσουμε, ακόμα και να θέλουμε ως Δήμος ακόμα περισσότερο το αντίτιμο. Διότι κατά τον Καλλικράτη και κατά τους εμπνευστές των μνημονίων θεωρούνται υπηρεσίες στις οποίες ο δημότης πρέπει να πληρώνει. Είναι υπηρεσίες με αντίτιμο. Στις κοινωφελείς επιχειρήσεις αυτό λειτουργεί πολύ πιο εύκολα, γιατί έχουν δικός τους προϋπολογισμό. Εμείς δυστυχώς δεν έχουμε πια αυτή τη δυνατότητα. Τώρα αν βρείτε ένα συγκριτικό μέγεθος μεταξύ των δήμων, σε όποια δράση υπάρχει αντίτιμο είναι το μικρότερο και βέβαια όπου μπορούμε να μην έχουμε αντίτιμο δεν έχουμε. Π.χ.το πολιτιστικό και αθλητικό camp: δεν υπάρχει δήμος που να το διοργανώνει δωρεάν όπως εμείς, ακόμα και δήμοι που επιχορηγούνται για τέτοιες δράσεις. Να σκεφτείτε ότι και φέτος θα φιλοξενηθούν στο camping 400 παιδιά. Για εμάς ο πολιτισμός είναι αγαθό. Για αυτό οφείλουμε να δίνουμε, και το κάνουμε, δημιουργικές διεξόδους και αυτό οφείλουμε να το κάνουμε δωρεάν. Ένας από τους λόγους που ζούμε σε αυτή τη μιζέρια είναι ότι στερούμαστε ακόμα και την έννοια του πολιτιστικού αγαθού. Ο πολιτισμός δεν μπορεί να έχει αντίτιμο, ιδίως εάν απευθύνεται σε παιδιά και είναι χρέος μας η τέχνη και η καλλιτεχνική δημιουργία να προσφέρεται ισότιμα σε όλους.
6η) Πριν αρκετά χρόνια στο τέλος της άνοιξης, ο δήμος Κερατσινίου τότε, διοργάνωνε το «Καλλιτεχνόραμα», μια εκδήλωση που και αρκετός κόσμος την επισκεπτόταν και τα αποτελέσματα ήταν αξιόλογα. Επρόκειτο για μία εβδομάδα εκδηλώσεων στο Σελεπίτσαρη, όπου διάφοροι σύλλογοι και φορείς παρουσίαζαν δράσεις και έργα τους και συνήθως υπήρχε και ένα δύο κεντρικά θέματα. Σ’αυτό το τοπικό φεστιβάλ συμμετείχαν και τα καλλιτεχνικά τμήματα του δήμου που παρουσίαζαν τις δουλειές τους και μαθητές με τις δημιουργίες τους και τα συγκροτήματά τους. Υπάρχουν σκέψεις από την μεριά σας για κάτι αντίστοιχο;
Είναι μια ωραία ιδέα για καλοκαίρι. Φέτος σχεδιάζουμε να κάνουμε ένα φεστιβάλ μαθητικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Καταλήξαμε μετά από συζητήσεις με τα σχολεία ότι καλύτερο είναι να γίνει κάτι παρόμοιο την περίοδο Σεπτέμβρη –Οκτώβρη. Η Στέλλα Μιχάλογλου και η Καπετανίδου έχουν την εποπτεία αυτής της εκδήλωσης. Μάλλον αυτό είναι κάτι που προσομοιάζει στο «Καλλιτεχνόραμα». Ακόμα θα γίνει και μία εκδήλωση όπου τα καλλιτεχνικά τμήματα που λειτούργησαν φέτος στο δήμο θα παρουσιάσουν τα έργα τους.
7η) Πολλοί Δήμοι στην χώρα μας διοργανώνουν διάφορα φεστιβάλ. Η αίγλη μάλιστα μερικών εξ αυτών έχει ξεπεράσει εδώ και πολλά χρόνια τα σύνορά μας, όπως π.χ αυτό συμβαίνει με το πολυθεματικό «Αισχύλεια» του Δήμου Ελευσίνας και με το « Διεθνές φεστιβάλ χορού» του δήμου Καλαμάτας. Αν περιοριστούμε στην Αττική, για πολλούς ξεχωρίζουν για την αντοχή τους στον χρόνο και την ποιότητά τους τα φεστιβάλ: " Στη σκιά των βράχων" του Δήμο Βύρωνα, το "Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας" του Δήμου Πετρούπολης, το "Φεστιβάλ Ρεματιάς" του Δήμου Χαλανδρίου, οι "Πανελλήνιοι Θεατρικοί Αγώνες Ερασιτεχνικού Θεάτρου" στον Δήμο Ζωγράφου και οι καλοκαιρινές εκδηλώσεις στον γειτονικό δήμο Νικαίας Ρέντη κατά κύριο λόγο στο Κατράκειο. Εσείς έχετε συζητήσει κάποια παρόμοια ιδέα, υπάρχουν σχέδια για την δημιουργία ενός ανάλογου θεσμού και με ποιο περιεχόμενο;
Ναι έχουμε τη διάθεση να γίνει κάτι τέτοιο. Ένα πρώτο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση είναι η λειτουργία των θερινών κινηματογράφων. Είναι στοιχείο της ταυτότητας της πόλης μας, μιας πόλης που ο πληθυσμός της πλησιάζει τις 100 χιλιάδες και που στις προηγούμενες δεκαετίες λειτουργούσαν πολλοί κινηματογράφοι. Αυτό είναι λοιπόν ένα στοιχείο, το οποίο ελπίζουμε να καθιερωθεί και θα το επιδιώξουμε συστηματικά. Εκτός από το εργοστάσιο Καχραμάνογλου στο οποίον αναφέρθηκα πριν, υπάρχει ο χώρος των Λιπασμάτων, ο οποίος έχει και τους ελευθέρους χώρους και βιομηχανικά κτίρια που μπορούν να αξιοποιηθούν αναλόγως, αρκεί να να μας παραχωρηθεί ο χώρος. Όλα αυτά τα δημοτικά φεστιβάλ φτιάχτηκαν σε βάθος χρόνου και έχουν πια μεγάλα μπάτζετ. Είναι ένα έλλειμμα βέβαια για την πόλη μας, όπου δεν υπήρχαν και οι μεγάλοι χώροι, αλλά και ο πολιτισμός για πολλές διοικήσεις δεν ήταν στις προτεραιότητές τους. Δικός μας στόχος μας είναι να βρούμε τρόπους και δράσεις ώστε ο δημότης να μπορεί να απολαύσει το καλοκαίρι του στην πόλη. Επιδιώκουμε να καλύψουμε τις ανάγκες για ψυχαγωγία και πολιτισμό των διαφορετικών κόσμων που ζουν στην πόλη μας. Πρέπει πάντως να κρατήσουμε ένα μέτρο. Η ανάγκη βεβαίως και υπάρχει και στις συνθήκες οικονομικής κρίσης γίνεται πιο έντονη από παλιά. Ιδιαίτερα το καλοκαίρι δημιουργείται σε όλους μας η επιθυμία να βγούμε έξω από τα σπίτια μας και να έρθουμε σε επαφή με τους συνδημότες μας μέσα από ποικίλες εκδηλώσεις.
8η) Από όσα γνωρίζουμε δε θα πρέπει να υπάρχει καμία άλλη πόλη σε όλον τον κόσμο που να μην έχει τιμήσει και να μην τιμάει με ποικίλους τρόπους εκείνα τα τέκνα της που δημιούργησαν κάποιο νέο είδος στις τέχνες ή που το έργο τους καταξιώθηκε μέσα στους αιώνες. Κι αυτό το επιλέγουν οι τοπικές αρχές και για λόγους ευγνωμοσύνης και για λόγους πολιτιστικούς και για λόγους οικονομικούς. Με άλλα λόγια η θεσμική αναγνώριση είναι η απόρροια μιας βαθιάς ανθρώπινης πράξης που φωτίζει το εξαιρετικό ως παράδειγμα και ως πηγή έμπνευσης. Μόνο εμείς εδώ εξακολουθούμε να έχουμε το πρόβλημα. Και εννοούμε πως κοντεύουν ενενήντα χρόνια από τότε που στην Δραπετσώνα κατά κύριο λόγο, αλλά και στα Ταμπούρια και στον Πειραιά γεννήθηκε και αναπτύχθηκε το ρεμπέτικο. Τόσες δεκαετίες λοιπόν πέρασαν και καμία τοπική αρχή δεν τόλμησε να τιμήσει όπως του αξίζει αυτό το είδος της μουσικής και τους ανθρώπους που την καλλιέργησαν και που επηρέασε βαθιά τα μουσικά πράματα σε όλη τη χώρα. Να σκεφτείτε ότι δεν τους έχει αποδοθεί ούτε καν η ελάχιστη τιμή, που από τη μεριά της τοπικής αυτοδιοίκησης αυτή είναι η ονοματοθεσία ενός δρόμου ή μιας πλατείας. Εσείς έχετε μέσα στις προτεραιότητές σας να τιμήσετε κάποια στιγμή τους ρεμπέτες και το ρεμπέτικο τραγούδι;
Όπως γνωρίζετε οι γραμμές στο σταθμό του ΟΣΕ στον Αγ.Διονύση έχουν παραχωρηθεί στο δήμο Κερατσινίου Δραπετσώνας, ενώ το κτίριο στο Δήμο Πειραιά. Η Αντιπεριφέρεια Πειραιά και ο Γ. Γαβρίλης προσωπικά έχουν στα σχέδια τους τη δημιουργία ένας τέτοιου χώρου στο σταθμό αυτό. Κατά κοινή ομολογία ο χώρος αυτός για πολλούς λόγους είναι ιδανικός για τη δημιουργία ενός μουσείου για το ρεμπέτικο τραγούδι. Όσο για μας……
9η) Τα δύο τελευταία χρόνια ο δήμος έκανε κάποιες πολιτιστικές δράσεις, μόνος ή υποστηρίζοντας διάφορους τοπικούς συλλόγους και οργανισμούς. Στην ουσία όμως εμάς μας φαίνεται ότι όλες αυτές οι εκδηλώσεις γίνονται ευκαιριακά και επετειακά και στο μεγαλύτερο μέρος τους αποτελούν συνέχεια των εκδηλώσεων που γινόντουσαν τα τελευταία χρόνια. Αυτή η επιλογή εκφράζει μία θέση της Δημ.Αρχής ή αποτελεί μία λύση ανάγκης μέχρι να ολοκληρωθεί ένα πολιτιστικό σχέδιο του Δήμου; Αλήθεια μέχρι στιγμής έχετε υλοποιήσει κάποια δικιά σας ιδέα όσον αφορά τα πολιτιστικά;
...............................................................................................................
10η) Εδώ και χρόνια απ’ότι πληροφορούμαστε και πιο πολύ στην Ευρώπη, υλοποιούνται προγράμματα και από δημοτικούς φορείς που με τρόπους όχι δεδομένους κάθε φορά έχουν ως στόχο να συνδέσουν τον πολιτισμό με την καινοτομία, να προβάλουν φρέσκες ιδέες και δημιουργίες ακόμα και σε χώρους όχι καθιερωμένους ως τέτοιους και να δίνουν τη δυνατότητα σε μικρές ομάδες να παρουσιάζουν τη δουλειά τους θέτοντας τις βάσεις για να διαμορφώνουν ένα επαγγελματικό μέλλον. Αν τέτοιες ιδέες σας αφορούν πως σκέφτεστε να τις προωθήσετε;
Είναι ένα ενδιαφέρον κομμάτι, μια ενδιαφέρουσα προοπτική που έχει τις δυνατότητες ν’ανοίξει νέες προοπτικές. Περισσότερο έχει να κάνει με την τεχνολογία, με τη δικτύωση, με την οργανωσιακή στήριξη της διοίκησης, με συνέργειες. Αυτό που είναι αυτονόητο είναι ότι με την κρίση μια ολόκληρη γενιά λείπει από τους δήμους και από το δημόσιο, μια γενιά με ιδιαίτερες δεξιότητες ιδίως τεχνολογικές, η οποία θα μπορούσε να στηρίξει τέτοια προγράμματα.
11η) Ποια είναι η σχέση σας με τους τοπικούς συλλόγους και τις εκδηλώσεις τους που σας προτείνουν;
Υπάρχουν πολλοί σύλλογοι στην πόλη και αυτό είναι πλούτος. Σταθερά υποστηρίζουμε και παρουσιάζουμε το έργο τους. Συνήθως δε προσπαθούμε τις προτάσεις που μας υποβάλλουν να τις στηρίζουμε. Όχι δεν δίνουμε χρήματα για να διοργανώσουν κέτερινγκ, στηρίζουμε όπως σας είπα το έργο τους, δεν δίνουμε όμως επιχορηγήσεις. Ως δημοτική αρχή έχουμε πάρει απόφαση να στηρίζουμε το πολιτιστικό προϊόν, να παρέχουμε ό,τι πρέπει για να παρουσιάσουν με τους καλύτερους δυνατούς όρους τη δουλειά τους. Εάν όμως θέλουν κάτι παραπάνω το αναλαμβάνουν οι ίδιοι. Ζητάμε από τους συλλόγους να στέλνουν γραπτώς τις προτάσεις και τα αιτήματα και γραπτώς τους δίνουμε απαντήσεις. Απαντήσεις οι οποίες στηρίζονται, για όλους, στα ίδια κριτήρια. Οι ιδιώτες νοικιάζουν τους χώρους. Οι φορείς και οι συλλογικότητες έχουν δωρεάν τον χώρο με ό,τι υποδομή έχει αυτός.
12η) Συχνά ακούγεται και με μεγαλύτερη έμφαση από τους κύκλους της αριστεράς, πως ο πολιτισμός είναι συνθήκη ζωής. Αυτή είναι μία αντίληψη που έχει να κάνει και με τις παντός είδους σχέσεις μας και με τον τρόπο που επηρεάζει η όποια τέχνη τη ζωή μας κι εμείς αυτήν. Σ’αυτήν τη βάση έχετε σκεφτεί να δώσετε βήμα, προπάντων στις ντόπιους, για να καλλιεργήσουν και να προβάλλουν τις ικανότητές και τις δεξιότητές τους καθώς και στοιχεία ενός προσωπικού πολιτισμού και ιστορίας ως συνθήκη ζωής προσφέροντας αυτά που μπορούν και επιθυμούν κατ’αρχήν στις γειτονιές τους;
Σκεφτόμαστε να δημιουργήσουμε ένα χώρο όπου οι άνθρωποι θα μπορούν να εκθέτουν τη δουλειά τους, ιδιαίτερα αν αυτή στηρίζεται σε μια τέχνη που χάνεται. Έχουμε καταθέσει.....
13η) Το ΚΕΚ Κερατσινίου τι ρόλο παίζει σε σχέση με τα πολιτιστικά;
Είναι μια επιχείρηση, ένας ακόμα συνεργάτης του δήμου και δεν του έχει εκχωρηθεί τίποτα. Το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει για όλα όσα αφορούν αυτήν την ανώνυμη δημοτική εταιρεία η οποία έχει μεγαλύτερους βαθμούς ευελιξίας ως προς την ανάθεση έργων και την πρόσληψη προσωπικού. Από τις δράσεις λοιπόν του δήμου, ένας μέρος τους θα το διαχειριστεί το ΚΕΚ. Όπως παλιότερα κάποια κομμάτια δινόταν σε ιδιώτες. Αλλά και το ΚΕΚ τώρα κάποια πράματα τα αναθέτει σε ιδιώτες, όπως π.χ νοίκιασε το θεατράκι στο Σελεπίτσαρη όπου και φέτος για δεύτερη χρονιά λειτουργεί ο ομώνυμος κινηματογράφος.
14η) Όταν γράφατε το πρόγραμμα του «Άλλου Δρόμου» γνωρίζατε ότι ενώ υπήρχε ο Καλλικράτης με τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις, εσείς μιλούσατε για δωρεάν παροχή πολιτιστικών και αθλητικών προγραμμάτων στους δημότες;
Δεν υπάρχει κάτι τέτοιο στο κομμάτι του πολιτισμού και του αθλητισμού. Υπήρχε μία αναφορά που ήταν αρκετά γενικόλογη και που μιλούσε για ενίσχυση όσων θα συμμετείχαν σ’αυτές τις δράσεις. Η πρώτη προτεραιότητα που έβαζε ξεκάθαρα ο «Άλλος δρόμος» ήταν οι δωρεάν κοινωνικές παροχές και η ενίσχυση των κοινωνικών δομών αλληλεγγύης. Νομίζω ότι σε πρώτη φάση πήγαμε πολύ καλά και συνεχίζουμε στο ίδιο πνεύμα. Καταργήσαμε τα τροφεία στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, δημιουργήσαμε νέες κοινωνικές δομές αλληλεγγύης, αυξήσαμε τα σχετικά προγράμματα, καταφέραμε να πάρουμε και να εκτελέσουμε το πρόγραμμα «στέγαση και επανένταξη». Το πρόγραμμα λειτουργεί για πάνω από 6 μήνες και απευθύνεται σε ιδιαίτερα ευπαθείς ομάδες. Μέχρι σήμερα 15 οικογένειες ενισχύονται με παροχή ενοικίου και πρώτων αναγκών. Επιλέξαμε τις 15 οικογένειες από τις 70 αιτήσεις που έγιναν. Και είμαστε ένας από τους δήμους που καλεστήκαμε σε συνέδριο που έγινε στην Ισπανία για να μεταφέρουμε την τεχνογνωσία εφαρμογής αυτού του προγράμματος.
15η) Του χρόνου μπορούμε να σας δούμε ως αντιδήμαρχο π.χ στην καθαριότητα;
Κοιτάτε, εμείς έχουμε ένα μοντέλο λειτουργίας λίγο διαφορετικό. Οι αποφάσεις οι δράσεις, όλα όσα αφορούν το δήμο είναι συλλογικές. Τα πολλά κεφάλια σκέφτονται καλύτερα από το ένα, έτσι δεν είναι; Κι γι’αυτό δεν ήταν δύσκολο για μένα να προσαρμοστώ στον πολιτισμό, αφού στα συμβούλια που κάνουμε εφ’όλης της ύλης είχα μια ιδέα το τι γίνεται στον τομέα αυτό. Με λίγα λόγια, όπως όλοι μας οι αντιδήμαρχοι, έτσι κι εγώ, υλοποιώ τις αποφάσεις της δημοτικής ομάδας. Πέρα απ’αυτό υπάρχει και η πολιτιστική ομάδα του «Άλλου Δρόμου» η οποία συζητάει, σχεδιάζει, προτείνει και στηρίζει τις αποφάσεις που παίρνουμε στον δήμο.
16η) Είστε ευχαριστημένοι από την μέχρι τώρα πορεία της δημοτικής αρχής
Ως δημοτική αρχή σε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι είμαι ευχαριστημένη με τα βήματα που έχουμε κάνει. Έχουμε δημιουργήσει τις προϋποθέσεις και έχουμε παράξει έργο και είμαι βέβαιη ότι θα φανούν τα αποτελέσματα σε μεγαλύτερο βαθμό στον επόμενο χρόνο. Είμαστε σε σωστή πορεία, εντάξει με τα λάθη και τις αδυναμίες μας. Να μην ξεχνάμε ότι είχαμε και το στάδιο της προσαρμογής. Ήταν ασυνήθιστο για όλους μας να βρεθούμε με μηδέν εμπειρία σε θέσεις ευθύνης και διοίκησης. Ο νέος ρόλος έχει και επιπτώσεις στον τρόπο που οργανώνεις την προσωπική σου ζωή, έχεις και τις δυσκολίες. Κανένας από εμάς που συμμετέχουμε δεν μπήκε με όρους προσωπικών επιδιώξεων και για να κερδίσει πράγματα. Μπήκαμε με όρους προσφοράς και όλοι ήταν άνθρωποι που ασχολούμαστε μα αυτό που λέμε κίνημα, ο καθένας όπως το όριζε. Επομένως το να επανακαθορίσουμε τη ζωή και να την οργανώσουμε σε ένα τέτοιο ρόλο ευθύνης και εξουσίας είχε τις δυσκολίες και ήθελε το χρόνο του. Όμως οι προσπάθειες που κάνουμε και ο συλλογικός τρόπος που δουλεύουμε, το καλό κλίμα που υπάρχει ανάμεσά μας, μου δημιουργεί ένα ευχάριστο συναίσθημα που μου δίνει δύναμη για να αντιμετωπίζω τις δυσκολίες.
17η) Στον φετινό προϋπολογισμό του δήμου, ποιο είναι το ποσόν που προέρχεται από τους ίδιους πόρους του δήμου που θα διατεθεί για πολιτιστικούς σκοπούς;
...............................................................................................................
18η) Πως περνάει μια συνηθισμένη μέρα στο γραφείο σας; Υπάρχουν καλές και κακές μέρες;
Όπως όλοι οι άνθρωποι έτσι κι εγώ έχω καλές μέρες και κακές μέρες στη δουλειά μου. Τις μέρες που κλείνουμε πράγματα και ολοκληρώνουμε εκδηλώσεις είναι καλές μέρες. Αν βγαίνει δουλειά και προχωράει είναι επίσης μια καλή μέρα. Δεν υπάρχουν μέρες που με χαρακτηρίζει η διάθεση του «δημοσίου υπαλλήλου» που το μόνο που έχει στο μυαλό του είναι το πότε θα σχολάσει. Στην κυριολεξία η μέρα μου περνάει χωρίς να το αντιληφθώ. Αν υπάρχει κάποιος ελεύθερος χρόνος προτιμώ να βγαίνω λίγο έξω και να συναντώ τους δημότες.