Σάββατο 30 Αυγούστου 2014

Θρησκευτικός ή πολιτικός όρκος;


Στις τελετές ορκωμοσίας των νέων δημοτικών αρχών που γίνονται σε όλη την Ελλάδα αρκετοί αιρετοί επιλέγουν πλέον, πιο εύκολα, τον πολιτικό όρκο αντί του θρησκευτικού. Η αρχή έγινε στην περιφέρεια Αττικής και μετά το πάθος και τη δύναμη που είχε η εικόνα με τον πολιτικό όρκο που έδωσε η νέα Περιφερειάρχης Αττικής,  ακολούθησαν και άλλοι και κάποιοι το σκέφτονται μέχρι την τελευταία στιγμή...
Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι αιρετοί έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ πολιτικού και θρησκευτικού όρκου. Η σχετική εγκύκλιος, του υπουργείου Εσωτερικών, προβλέπει ότι όσοι δεν δώσουν θρησκευτικό όρκο, θα ορκιστούν ως εξής: Δηλώνω στην τιμή και στη συνείδησή μου να είμαι πιστός στην πατρίδα, να υπακούω το Σύνταγμα και στους νόμους και να εκπληρώνω τίμια και ευσυνείδητα τα καθήκοντά μου...».
Παράλληλα, στη συζήτηση που ακολουθεί, πολλοί από αυτούς που επιλέγουν τελικά τον πολιτικό όρκο διευκρινίζουν ότι η χρήση του πολιτικού όρκου δεν δηλώνει προσχώρηση σε κάποιο θρησκευτικό δόγμα ή αθεϊσμό, αλλά την άποψη ότι το εκκλησιαστικό τυπικό δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σε πολιτειακές διαδικασίες. Είναι μια διοικητική πράξη που δεν έχει καμιά σχέση με τις θρησκευτικές πεποιθήσεις των πολιτών...

Στον Δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας, μέχρι σήμερα, δεν έχουν γίνει γνωστές οι  επιθυμίες-αποφάσεις σχετικά με τον όρκο που θα επιλέξουν οι νέοι δημοτικοί σύμβουλοι. 
Η ορκωμοσία στο παρελθόν ήταν μια εθιμοτυπική τελετή. Τελευταία η τελετή έχει άλλα χαρακτηριστικά. Επιλέγονται χώροι μακριά από το δημαρχιακό μέγαρο με ένα ιδιαίτερο συμβολισμό, γίνεται ανοιχτό κάλεσμα σε πολίτες, ανακοινώνεται πλαίσιο συγκέντρωσης...
Επομένως, ίσως να έχουμε και άλλες "εκπλήξεις", εκτός από το  κάλεσμα για συγκέντρωση στο χώρο των λιπασμάτων !

Πάντως κατά την τελετή ορκωμοσίας τα μέλη του νέου Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, εκτός από αυτούς που ορκίστηκαν με θρησκευτικό όρκο, έδωσαν τον τροποποιημένο τον προβλεπόμενο όρκο.  
Η νέα περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου και μέλη της παράταξής της ΔΥΝΑΜΗ ΖΩΗΣ έδωσαν τον ακόλουθο πολιτικό όρκο:
«Θεωρώντας ότι ο πολιτικός όρκος ανταποκρίνεται στην αυτοτέλεια της πολιτικής – δημόσιας σφαίρας και διαφυλάσσει την αυτονομία της, δηλώνω στην τιμή και τη συνείδησή μου να είμαι πιστή στην πατρίδα, να υπακούω στο Σύνταγμα και τους νόμους, να εκπληρώνω τίμια και ευσυνείδητα τα καθήκοντά μου, σεβόμενη την αρχή ότι όλες οι εξουσίες πηγάζουν από τον λαό και ασκούνται από τον λαό».  
Οι επικεφαλής και τα μέλη των παρατάξεων ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΜΑΖΙ Θάνος Τζήμερος και ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ, ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ Μαρία Γιαννακάκη έδωσαν τον ακόλουθο όρκο: «Ορκίζομαι να είμαι πιστός στην πατρίδα, να υπακούω στο Σύνταγμα και στους νόμους και να εκπληρώνω τίμια και ευσυνείδητα τα καθήκοντά μου».  
Ο Θανάσης Παφίλης και τα μέλη της παράταξής του ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΑΤΤΙΚΗΣ, αντί όρκου, έκαναν την ακόλουθη δήλωση: «Δηλώνουμε ότι υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματα του λαού».  
Τέλος, η Δέσποινα Κουτσούμπα επικεφαλής της παράταξης ΑΝΤΙΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ, ΑΝΤΑΡΣΥΑ ΣΕ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ-ΕΕ-ΔΝΤ αντί για όρκο, έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Ορκίζομαι στην τιμή και τη συνείδησή μου, κατά την άσκηση των καθηκόντων μου, να είμαι πιστή στην πατρίδα, στο Σύνταγμα και τη δημοκρατία, εκτελώντας τίμια τα καθήκοντά μου: την με κάθε κόστος υπεράσπιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και των ανέργων, Ελλήνων και μεταναστών, ενάντια σε κάθε μικρό ή μεγάλο ιδιωτικό συμφέρον, ενάντια στον φασισμό και τον ρατσισμό, αγωνιζόμενη για την ανατροπή των μνημονίων και της αντιλαϊκής επίθεσης κυβέρνησης – Ε.Ε. – ΔΝΤ, για μία νέα κοινωνία απαλλαγμένη από την καπιταλιστική βαρβαρότητα και την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο».