Σάββατο 5 Φεβρουαρίου 2022

Τα σχολικά συμβούλια και ο Δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας

Στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Κερατσινίου Δραπετσώνας αποφασίστηκε, με εξάμηνη καθυστέρηση, να οριστούν οι αντιπρόσωποι του δήμου, ώστε να λειτουργήσουν τα σχολικά συμβούλια, σύμφωνα με τον νόμο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι!
Τα σχολικά συμβούλια είναι ένας θεσμός λαϊκής συμμετοχής που εισήγαγε στη λειτουργία των δομών της εκπαίδευσης ο ιστορικός νόμος 1566 του 1985.

Στα πρώτα χρόνια της εφαρμογής του νόμου, άλλες εποχές τότε, τα συμβούλια λειτούργησαν με ιδιαίτερο ζήλο. Ήταν μια πρωτόγνωρη διαδικασία για τους συμμετέχοντες, μιας και οι αποφάσεις των συμβουλίων συχνά γινόταν θέμα στα δημοτικά συμβούλια, η σχολική κοινότητα έβαζε θέματα, και η κοινωνία σιγά- σιγά συμμετείχε, νοιαζόταν και για τα σχολεία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της καλής λειτουργίας ήταν ότι στο Κερατσίνι τα σχολικά συμβούλια είχαν σημαντική συμμετοχή με τις προτάσεις τους, στην οργάνωση των υπηρεσιών του δήμου για θέματα παιδείας. Επιπλέον, στο Κερατσίνι όπου σχεδόν όλα τα σχολεία λειτουργούσαν με βάρδιες (πρωί απόγευμα), είχαν σημαντικό ρόλο στην ανεύρεση οικοπέδων, σύμφωνα με τη χωροταξία της περιοχής, και τη δρομολόγηση των διαδικασιών για την κατασκευή των σχολείων. Την εποχή αυτή τα σχολικά συμβούλια ήταν πολυμελή όργανα και συμμετείχαν, τα μέλη των συλλόγων γονέων, τα μέλη των συλλόγων διδασκόντων και οι εκπρόσωποι του δήμου!
Ακόμα και σήμερα το τμήμα παιδείας και οι σχολικές επιτροπές του δήμου είναι μακρά τα πιο αποτελεσματικά και οργανωμένα τμήματα του δήμου. Τότε μπήκαν τα θεμέλια, αποτελέσματα της πολυφωνίας, της συμμετοχής, της αγωνίας  για τα σχολεία της περιοχής!
Γενικώς παλαιότερα, πάντως από την εφαρμογή του νόμου 1566, τα σχολικά συμβούλια σε συνεργασία με τη επιτροπή παιδείας του δήμου, άλλο ένα σημαντικό όργανο που αυτή την περίοδο σφραγίζει έγγραφα, τα σχολικά συμβούλια είχαν σημαντικό ρόλο και στη χάραξη της τοπικής εκπαιδευτικής πολιτικής! 
Δυστυχώς, με τα χρόνια η λειτουργία των συμβουλίων περιορίστηκε στα απολύτως αναγκαία, π.χ. όταν υπήρχε κατάληψη στο σχολείο, και τελευταία οι συνεδριάσεις έγιναν σχεδόν εθιμοτυπικές!

Με τον νόμο του καλοκαιριού έγινε μια προσπάθεια αναμόρφωσης του θεσμού με μικρότερο και ευέλικτο συμβούλιο και με νέες αρμοδιότητες!  Βέβαια, σε κάθε περίπτωση, ό,τι και να προβλέπει ο νόμος, όλα είναι στα χέρια των ανθρώπων που τον υλοποιούνΚάποιοι δήμαρχοι το πήραν ζεστά και φρόντισαν να ενημερώσουν τους δημοτικούς συμβούλους και να ορίσουν μέλη, ώστε να λειτουργήσουν τα συμβούλια! Κάποιοι άλλοι, αρκετοί δυστυχώς, δεν ξέφυγαν από τα "σύνδρομα" που δημιούργησε ο "νόμος Θεοδωρικακου". Ξέχασαν τις υποχρεώσεις τους, το τράβηξαν όσο μπορούσαν και συνέχισαν να διοικούν από τα καλά κλιματιζόμενα γραφεία τους .
Ο Δήμος Κερατσινίου Δραπετσώνας παρουσιάζοντας τα γνωστά σημάδια "δυσκοιλιότητας" ως προς τις ανοικτές διαδικασίες, δεν ξέφυγε από τον κανόνα, και μετά από 6 μήνες πήρε την απόφαση, μοίρασε, αναλογικά, σύμφωνα με την εκλογική δύναμη τις θέσεις, τονίζοντας στο εισηγητικό του κείμενο: "σκοπός της συμμετοχής είναι να λειτουργήσουν τα σχολικά συμβούλια με τέτοιο τρόπο, ώστε να βοηθήσουν στη λειτουργία της σχολικής μονάδας, σεβόμενοι τις αποφάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας κυρίως όσον αφορά τα παιδαγωγικά ζητήματα". 
Τέλος πάντων, τέλος καλό ...όλα καλά (;)!
...
Βέβαια, υπήρξαν και παρενέργειες για την καθυστέρηση και για την κατανομή των εκπροσώπων του δήμου στα σχολεία μεταξύ των δημοτικών παρατάξεων (η κατανομή παρακάτω)! 
Για το θέμα η δημοτική κίνηση "αλλάζουμε", με επικεφαλής τον Παντ. Καμά εξέδωσε την εξής ανακοίνωση:
<Σήμερα συζητείται στο Δημοτικό Συμβούλιο, ο ορισμός μελών του Δημοτικού Συμβουλίου στα Σχολικά Συμβούλια του Δήμου μας.
Ο Συνδυασμός μας ΕΠΕΒΑΛΛΕ, την αναλογική συμμετοχή των Συνδυασμών στα Σχολικά Συμβούλια της πόλης.
Ο Συνδυασμός μας ΕΠΕΒΑΛΛΕ, να αφαιρεθούν από το Σχέδιο Απόφασης προσβλητικές υποδείξεις προς τους Δημοτικούς Σύμβουλους.
Η κατανομή που γίνεται μας "τιμωρεί " αποκλειόμαστε από Συγκροτήματα Λυκείων, Γυμνασίων, Δημοτικών Σχολείων. Περιοριζόμαστε μόνο σε Συγκροτήματα Δημοτικών και Νηπιαγωγείων καθώς και σε ένα Νηπιαγωγείο.
Το μήνυμα που στέλνω προς τη Δημοτική Αρχή είναι σαφές. Δεν μπορείτε να αποφύγετε αυτό που θα συμβεί. Το Μέλλον στην πόλη έχει ξεκινήσει . Ο χρόνος για εσάς, μετράει αντίστροφα>


...
Δημοτικές παρατάξεις - εκπρόσωποι στα σχολικά συμβούλια (πρόταση της δημοτικής αρχής)
  • «ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ» 19 εκπρόσωποι ,
  • «ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΚΙΝΗΣΗ ΔΗΜΟΤΩΝ» 7 εκπρόσωποι,
  • «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ-ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ- ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ » 3 εκπρόσωποι,
  • «ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ-ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ» 3 εκπρόσωποι,
  • «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ –ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ ¨Η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΠΟΛΗ¨ 2 εκπρόσωποι,
  • «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ 2 εκπρόσωποι, «Η ΑΛΛΗ ΠΡΟΤΑΣΗ» 2 εκπρόσωποι,
  • «ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ-ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ» 2 εκπρόσωποι.
...Άρθρο 107.
Αναμόρφωση του θεσμού του Σχολικού Συμβουλίου
Το άρθρο 51 του ν. 1566/1985 (Α’ 167) αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 51
Σχολικά συμβούλια
1. Σε κάθε σχολική μονάδα της δημόσιας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης λειτουργεί επταμελές Σχολικό Συμβούλιο, το οποίο συγκροτείται με απόφαση του Διευθυντή ή του Προϊσταμένου της σχολικής μονάδας και αποτελείται από:

α) Τον Διευθυντή ή Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας, ο οποίος είναι ο Πρόεδρος του Σχολικού Συμβουλίου. Ο Διευθυντής αναπληρώνεται από τον Υποδιευθυντή της σχολικής μονάδας και, σε περίπτωση που δεν υπάρχει Υποδιευθυντής, από εκπαιδευτικό της σχολικής μονάδας που διαθέτει, κατά προτίμηση, δώδεκα (12) τουλάχιστον έτη προϋπηρεσίας. Ο εκπαιδευτικός που αναπληρώνει τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο, καθορίζεται με απόφαση του Διευθυντή ή Προϊσταμένου της σχολικής μονάδας.
β) Δύο (2) εκπρόσωπους του οικείου Δήμου, οι οποίοι ορίζονται από το Δημοτικό Συμβούλιο. Ο ένας εκ των δύο αυτών εκπροσώπων είναι αιρετός εκπρόσωπος του οικείου Δήμου, ο οποίος είναι ο Αντιπρόεδρος του Σχολικού Συμβουλίου. Ο έτερος εκπρόσωπος είναι υπάλληλος της Διεύθυνσης ή του Τμήματος Παιδείας του οικείου Δήμου.
γ) Τρεις (3) εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας με τους νόμιμους αναπληρωτές τους. Οι ως άνω εκπαιδευτικοί και οι αναπληρωτές τους ορίζονται κατά πλειοψηφία από τον Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας.
δ) Έναν (1) εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων, με τον νόμιμο αναπληρωτή του, οι οποίοι προτείνονται κατά πλειοψηφία από το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων.

2. Στα Σχολικά Συμβούλια των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μετέχει, χωρίς δικαίωμα ψήφου, και ένας εκπρόσωπος της μαθητικής κοινότητας, που ορίζεται κατά πλειοψηφία με απόφαση του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου της σχολικής μονάδας.
3. Το Σχολικό Συμβούλιο συνεδριάζει νόμιμα με όσα μέλη του είναι παρόντα.
4. Το Σχολικό Συμβούλιο συνεδριάζει υποχρεωτικά τουλάχιστον μία φορά ανά δύο (2) μήνες και εκτάκτως, όποτε κρίνεται απαραίτητο, από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας και έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
  • α) εισηγείται στον Διευθυντή ή στον Προϊστάμενο και στον Σύλλογο Διδασκόντων σχέδια δράσης της σχολικής μονάδας που αφορούν ενδεικτικώς στην οργάνωση και λειτουργία της, στην υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου, στις συνθήκες υγιεινής, στην επικοινωνία μεταξύ των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων/κηδεμόνων τους, καθώς και κάθε άλλο θέμα αναφορικά με την ταυτότητα και τον προσανατολισμό της σχολικής μονάδας,
  • β) εισηγείται στον Διευθυντή ή στον Προϊστάμενο και στον Σύλλογο Διδασκόντων συγκεκριμένο σχέδιο αντιμετώπισης των κρίσεων που εμφανίζονται εντός της σχολικής μονάδας και τους υποστηρίζουν κατά την υλοποίησή του,
  • γ) συμβάλλει στη διοργάνωση εκπαιδευτικών επισκέψεων, εκδρομών και εκδηλώσεων κάθε είδους και συνεργάζεται με φορείς της τοπικής κοινωνίας για την υλοποίησή τους,
  • δ) συνεργάζεται με τον Σύλλογο Γονέων της σχολικής μονάδας και με τους εκπροσώπους του Δήμου στη σχολική επιτροπή ιδίως στα θέματα που σχετίζονται με την υλικοτεχνική υποδομή της σχολικής μονάδας, τη χρηματοδότηση αυτής από άλλες πηγές, πλην της τακτικής κρατικής επιχορήγησης, καθώς και τη διοργάνωση και τον συντονισμό δραστηριοτήτων κάθε είδους στην τοπική κοινωνία,
  • ε) συνεργάζεται με τον Σύλλογο Γονέων, τον Δήμο, τους εκπροσώπους των μαθητικών κοινοτήτων, καθώς και τους εκπροσώπους αποφοίτων της σχολικής μονάδας, εφόσον υπάρχει σύλλογος αποφοίτων, όσον αφορά στα θέματα που σχετίζονται με την προσφορά της σχολικής μονάδας στην τοπική κοινωνία.»