Μαίνεται «πόλεμος» στον Πειραιά, ανάμεσα στα δύο μεγάλα «κεφάλια», τον Δημήτρη Μελισσανίδη και τον Βαγγέλη Μαρινάκη, στη Δραπετσώνα και το Κερατσίνι. Τι έχει συμβεί;
Οι κάτοικοι του Δήμου Κερατσινίου - Δραπετσώνας διαμαρτύρονται για την κατασκευή και λειτουργία του διυλιστηρίου επεξεργασίας πετρελαιοειδών της OilOne, συμφερόντων του γνωστού επιχειρηματία Δημήτρη Μελισσανίδη, στην πρώην βιομηχανική ζώνη Δραπετσώνας.
Διαμαρτύρονται για το θέμα της ανάπλασης των Λιπασμάτων και ζητούν την απομάκρυνση των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών από κατοικημένη περιοχή, καθώς, όπως λένε, «έχει μεγάλη σπουδαιότητα για την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά».
Διαμαρτύρονται για το θέμα της ανάπλασης των Λιπασμάτων και ζητούν την απομάκρυνση των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών από κατοικημένη περιοχή, καθώς, όπως λένε, «έχει μεγάλη σπουδαιότητα για την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά».
Πρόσφατα, μάλιστα, το Δημοτικό Συμβούλιο του δήμου, με παρόντα τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτη Λαφαζάνη, αποφάσισε την τροποποίηση του
Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου και του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας, ώστε να:
♦ αποχαρακτηριστεί σαφώς η περιοχή από βιομηχανική ζώνη,
♦ απαλλοτριωθεί μέρος της έκτασης που φέρεται ως ιδιοκτήτρια η Εθνική Τράπεζα,
♦ προκηρυχθεί διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το σχέδιο ανάπλασης,
♦ διακοπεί άμεσα η διαδικασία για τη λειτουργία του διυλιστηρίου επεξεργασίας πετρελαιοειδών της OilOne.
Η απάντηση OilOne
♦ αποχαρακτηριστεί σαφώς η περιοχή από βιομηχανική ζώνη,
♦ απαλλοτριωθεί μέρος της έκτασης που φέρεται ως ιδιοκτήτρια η Εθνική Τράπεζα,
♦ προκηρυχθεί διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το σχέδιο ανάπλασης,
♦ διακοπεί άμεσα η διαδικασία για τη λειτουργία του διυλιστηρίου επεξεργασίας πετρελαιοειδών της OilOne.
Η απάντηση OilOne
Το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε έτοιμο σχέδιο τροποποίησης του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας. Το συγκεκριμένο ψήφισμα προκάλεσε την έντονη αντίδραση της εταιρείας του Δημήτρη Μελισσανίδη, η οποία σε ανακοίνωση - απάντηση προς τον δήμαρχο Κερατσινίου - Δραπετσώνας Χρήστο Βρεττάκο ανέφερε: «Η OilOne δηλώνει με τον πιο απόλυτο και κατηγορηματικό τρόπο ότι στον ιδιόκτητο χώρο της ΔΕΝ υπάρχουν εγκαταστάσεις διυλιστηρίων, ΔΕΝ υπάρχουν χώροι αποθήκευσης ή επεξεργασίας τοξικών αποβλήτων, σε κάθε δε περίπτωση σε όλα τα στάδια αδειοδότησης και λειτουργίας της εγκατάστασης κινηθήκαμε με απόλυτη νομιμότητα και διαφάνεια. Η εγκατάσταση της OilOne ΔΕΝ είναι ρυπογόνος βιομηχανία, ΔΕΝ επιβαρύνει σε τίποτα το περιβάλλον της περιοχής στην οποία δραστηριοποιείται, ΔΕΝ απειλεί τη δημόσια υγεία, αντιθέτως προστατεύει την δημόσια υγεία και η λειτουργία της είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την προστασία του θαλασσίου και χερσαίου περιβάλλοντος. Προς διευκρίνιση των όποιων παρεξηγήσεων επισημαίνουμε ότι η λειτουργούσα εγκατάσταση ανάμειξης λιπαντικών και διακίνησης καυσίμων της εταιρίας BP, από την οποία γινόταν η τροφοδοσία όλης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, μετατράπηκε από την OilOne στην πιο σύγχρονη περιβαλλοντική υποδομή σε παγκόσμιο επίπεδο, η οποία υπερκαλύπτει τους πλέον αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ασφαλείας όχι μόνο της ελληνικής νομοθεσίας, αλλά και των διεθνών κανονισμών.
Η λειτουργία της υποδομής της OilOne αποσκοπεί στην υποδοχή και τον διαχωρισμό των μιγμάτων υπολείμματος πετρελαίου και νερού που προκύπτουν από την λειτουργία των πλοίων που προσεγγίζουν το λιμάνι του Πειραιά. Η ύπαρξη τέτοιων υποδομών είναι υποχρεωτική σε όλα τα λιμάνια από τους διεθνείς κανονισμούς και τις εθνικές νομοθεσίες ώστε τα μίγματα αυτά να παραδίδονται υποχρεωτικά και να μην απορρίπτονται στην θάλασσα προκαλώντας τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή. Ευχόμαστε να γίνει κατανοητό πως η ορθή λειτουργία της εγκατάστασης που θέλει να υπονομεύσει ο κύριος Δήμαρχος Κερατσινίου - Δραπετσώνας είναι κρίσιμη και καθοριστική για να συνεχίσει να λειτουργεί το λιμάνι του Πειραιά, είναι κρίσιμη και καθοριστική για την προστασία του χερσαίου και θαλάσσιου περιβάλλοντος».
Η λειτουργία της υποδομής της OilOne αποσκοπεί στην υποδοχή και τον διαχωρισμό των μιγμάτων υπολείμματος πετρελαίου και νερού που προκύπτουν από την λειτουργία των πλοίων που προσεγγίζουν το λιμάνι του Πειραιά. Η ύπαρξη τέτοιων υποδομών είναι υποχρεωτική σε όλα τα λιμάνια από τους διεθνείς κανονισμούς και τις εθνικές νομοθεσίες ώστε τα μίγματα αυτά να παραδίδονται υποχρεωτικά και να μην απορρίπτονται στην θάλασσα προκαλώντας τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή. Ευχόμαστε να γίνει κατανοητό πως η ορθή λειτουργία της εγκατάστασης που θέλει να υπονομεύσει ο κύριος Δήμαρχος Κερατσινίου - Δραπετσώνας είναι κρίσιμη και καθοριστική για να συνεχίσει να λειτουργεί το λιμάνι του Πειραιά, είναι κρίσιμη και καθοριστική για την προστασία του χερσαίου και θαλάσσιου περιβάλλοντος».
Άδεια - «δώρο»…
Ο δήμαρχος Κερατσινίου - Δραπετσώνας Χρήστος Βρεττάκος δήλωσε αναφορικά με την ανακοίνωση της OilOne ΑΒΕΕ: «Η εταιρεία OilOne στη σχετική ανακοίνωσή της επιλέγει να διαστρεβλώσει τα επιχειρήματά μου και τα επιχειρήματα των κατοίκων της πόλης, ακριβώς γιατί γνωρίζει ότι τα πραγματικά μας επιχειρήματα είναι πέρα για πέρα αληθινά.
Εμείς γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η εταιρεία δεν αποθηκεύει ‘‘τοξικά απόβλητα’’ και γι’ αυτό δεν το ισχυριστήκαμε ποτέ, όπως γνωρίζουμε πολύ καλά ότι όχι μόνο δεν προστατεύει τη ‘‘δημόσια υγεία και το θαλάσσιο και χερσαίο περιβάλλον’’, αλλά αντίθετα τα απειλεί» και προσθέτει:
«Είναι αναληθές ότι η OilOne έχει λάβει άδεια για αποθήκευση 20.695 κ.μ. υγρών καυσίμων;
Είναι αναληθές ότι έχει λάβει άδεια για επεξεργασία πετρελαιοειδών αποβλήτων;
Είναι αναληθές ότι αυτές οι άδειες αναφέρονται σε εγκαταστάσεις που βρίσκονται σε απόσταση 75 μέτρων από τα σπίτια των κατοίκων;
Είναι αναληθές ότι το ατύχημα που συνέβη το 2000 στις αντίστοιχες εγκαταστάσεις επεξεργασίας πετρελαιοειδών αποβλήτων του Ομίλου στην Κυνοσούρα είχε σαν αποτέλεσμα τον θάνατο ενός ναυτεργάτη, την διαρροή 600 κ.μ. πετρελαιοειδών και μία τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή που χρειάστηκε ένας μήνας για ν’ αντιμετωπιστεί; Είναι αναληθές ότι η εταιρεία έλαβε άδεια λειτουργίας τέσσερις ημέρες πριν από τις εκλογές και μετά από απανωτές υπουργικές και νομοθετικές παρεμβάσεις;».
Εμείς γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η εταιρεία δεν αποθηκεύει ‘‘τοξικά απόβλητα’’ και γι’ αυτό δεν το ισχυριστήκαμε ποτέ, όπως γνωρίζουμε πολύ καλά ότι όχι μόνο δεν προστατεύει τη ‘‘δημόσια υγεία και το θαλάσσιο και χερσαίο περιβάλλον’’, αλλά αντίθετα τα απειλεί» και προσθέτει:
«Είναι αναληθές ότι η OilOne έχει λάβει άδεια για αποθήκευση 20.695 κ.μ. υγρών καυσίμων;
Είναι αναληθές ότι έχει λάβει άδεια για επεξεργασία πετρελαιοειδών αποβλήτων;
Είναι αναληθές ότι αυτές οι άδειες αναφέρονται σε εγκαταστάσεις που βρίσκονται σε απόσταση 75 μέτρων από τα σπίτια των κατοίκων;
Είναι αναληθές ότι το ατύχημα που συνέβη το 2000 στις αντίστοιχες εγκαταστάσεις επεξεργασίας πετρελαιοειδών αποβλήτων του Ομίλου στην Κυνοσούρα είχε σαν αποτέλεσμα τον θάνατο ενός ναυτεργάτη, την διαρροή 600 κ.μ. πετρελαιοειδών και μία τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή που χρειάστηκε ένας μήνας για ν’ αντιμετωπιστεί; Είναι αναληθές ότι η εταιρεία έλαβε άδεια λειτουργίας τέσσερις ημέρες πριν από τις εκλογές και μετά από απανωτές υπουργικές και νομοθετικές παρεμβάσεις;».
Ανάπλαση
Την ανάπλαση της συγκεκριμένης περιοχής, που βρίσκεται στα… χέρια του Δημήτρη Μελισσανίδη, υποστήριξαν όλοι οι δήμαρχοι της Περιφερειακής Ενότητας του Πειραιά σε κοινή συνέντευξή τους, και ανάμεσά τους, φυσικά, ήταν και ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης. Το δεξί «χέρι» του Βαγγέλη Μαρινάκη και νούμερο 1 στον Πειραιά, μίλησε στη συνέντευξη για… διαφορετική αξιοποίηση της περιοχής, ενώ τόνισε πόσο σημαντική είναι η ενοποίηση όλων των δημάρχων για να… αποτραπεί η περιβαλλοντική καταστροφή. «Ο δήμαρχος Κερατσινίου - Δραπετσώνας έκανε μια ιστορική αναδρομή για το θέμα, μίλησε για πράγματα γνωστά και αυτονόητα.
Το ότι δεν μπορεί να υπάρχουν διυλιστήρια 70 μέτρα από τα σπίτια, το ότι δεν μπορεί να υπάρχουν βιομηχανίες δίπλα σε σχολεία, παιδικούς σταθμούς και κατοικίες. Το ότι δεν έχουμε στον Πειραιά πράσινο. Ότι πρέπει να δούμε με διαφορετικό μάτι τη βιώσιμη ανάπλαση και αυτής της περιοχής, αλλά και άλλων περιοχών στην Περιφερειακή Ενότητα του Πειραιά.
Σημασία έχει, όμως, ότι υπό τον δήμαρχο Κερατσινίου - Δραπετσώνας ενωθήκαμε όλοι μαζί, δημιουργήθηκε ένα συγκεκριμένο πλάνο ενεργειών, με ενιαία στρατηγική, για το τι ακριβώς διεκδικούμε», ανέφερε ο Γιάννης Μώραλης. «Είναι μια πολύ μεγάλη περιοχή σε έκταση, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί και όχι να υπάρχει αυτή η κατάσταση που υπάρχει σήμερα», πρόσθεσε. Και η μάχη συνεχίζεται, καθώς ο «πόλεμος» μόλις ξεκίνησε και μένει να δούμε πού θα καταλήξει… το ποντίκι
Το ότι δεν μπορεί να υπάρχουν διυλιστήρια 70 μέτρα από τα σπίτια, το ότι δεν μπορεί να υπάρχουν βιομηχανίες δίπλα σε σχολεία, παιδικούς σταθμούς και κατοικίες. Το ότι δεν έχουμε στον Πειραιά πράσινο. Ότι πρέπει να δούμε με διαφορετικό μάτι τη βιώσιμη ανάπλαση και αυτής της περιοχής, αλλά και άλλων περιοχών στην Περιφερειακή Ενότητα του Πειραιά.
Σημασία έχει, όμως, ότι υπό τον δήμαρχο Κερατσινίου - Δραπετσώνας ενωθήκαμε όλοι μαζί, δημιουργήθηκε ένα συγκεκριμένο πλάνο ενεργειών, με ενιαία στρατηγική, για το τι ακριβώς διεκδικούμε», ανέφερε ο Γιάννης Μώραλης. «Είναι μια πολύ μεγάλη περιοχή σε έκταση, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί και όχι να υπάρχει αυτή η κατάσταση που υπάρχει σήμερα», πρόσθεσε. Και η μάχη συνεχίζεται, καθώς ο «πόλεμος» μόλις ξεκίνησε και μένει να δούμε πού θα καταλήξει… το ποντίκι