Οι υποψήφιοι της περιοχής μας τι λένε για το θέμα των απορριμμάτων;
του Δημήτρη Χρήστου
Μπαίνουμε στην τελική ευθεία της εκλογικής διαδικασίας για τις εκλογές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και την ανάδειξη των Ελλήνων ευρωβουλευτών. Με προβληματίζει σοβαρά το γεγονός ότι το μείζον οικονομικό, οικολογικό και πολιτιστικό θέμα, αυτό της διαχείρισης των απορριμάτων, δεν δεσπόζει στην προεκλογική αντιπαράθεση. Είναι πράγματι τόσο σημαντικό; Ας επιχειρήσουμε να τεκμηριώσουμε τον ισχυρισμό.
του Δημήτρη Χρήστου
Μπαίνουμε στην τελική ευθεία της εκλογικής διαδικασίας για τις εκλογές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και την ανάδειξη των Ελλήνων ευρωβουλευτών. Με προβληματίζει σοβαρά το γεγονός ότι το μείζον οικονομικό, οικολογικό και πολιτιστικό θέμα, αυτό της διαχείρισης των απορριμάτων, δεν δεσπόζει στην προεκλογική αντιπαράθεση. Είναι πράγματι τόσο σημαντικό; Ας επιχειρήσουμε να τεκμηριώσουμε τον ισχυρισμό.
Η ΕΛΛΑΔΑ σήμερα είναι η πλέον καθυστερημένη χώρα της Ε.Ε. στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων. Εδώ και τουλάχιστον είκοσι χρόνια οι πρώτες απόπειρες να δημιουργήσουμε συνθήκες, μηχανισμούς και κουλτούρα στον διαχωρισμό των απορριμάτων στην πηγή απέτυχε παταγωδώς. Και απέτυχε με ευθύνη της διοίκησης των δήμων, των νομαρχιών και των περιφερειών, που δεν κατάφεραν να πείσουν και να ασκήσουν (διδακτικό) έλεγχο στην ελληνική κοινωνία ώστε να αντιμετωπίσει αυτόν τον κοινωνικό εκσυγχρονισμό με ευθύνη και μεράκι. Χωρίς τη συμμετοχή πολιτών, νοικοκυριών, σχολείων, επιχειρήσεων, νοσοκομείων, δημοσίων υπηρεσιών, η μάχη για τον καλύτερο δυνατό διαχωρισμό των απορριμάτων στην πηγή δεν υπήρχε περίπτωση να πετύχει.
ΤΙ ΕΧΕΙ κάνει -για παράδειγμα- ο μεγαλύτερος δήμος της χώρας, αυτός των Αθηναίων, στο μέγα αυτό θέμα. Απολύτως τίποτα. Οι κάδοι στους δρόμους των συνοικιών (ελληνική πατέντα) δεν τοποθετούνται ύστερα από μελέτη του παραγόμενου όγκου απορριμάτων κάθε συνοικίας ή τετραγώνου. Συχνά οι περισσότεροι από αυτούς υπερχειλίζουν και φυσικά δεν πλένονται ποτέ (!) όπως οι κανονισμοί υγιεινής ορίζουν. Τα τρία από τα τέσσερα αυτοκίνητα - πλυντήρια κάδων που λειτουργούν με φυσικό αέριο όπως και πάνω από πεντακόσια φορτηγά συλλογής απορριμάτων με καύσιμο το φυσικό αέριο είναι ακινητοποιημένα λόγω ανεπάρκειας πόρων για την κίνησή τους! Σήμερα στους κάδους, εκτός από τα οικιακά απορρίμματα, πέφτουν μαγειρικά υπολείμματα από καταστήματα εστίασης, ακόμα και επικίνδυνα ιατρικά και βιομηχανικά απόβλητα.
Μηχανισμοί ελέγχου τήρησης των κανόνων διαχείρισης ακόμα και των σύμμεικτων σκουπιδιών δεν υπάρχουν, όπως δεν υπάρχουν και μηχανισμοί ελέγχου για την τεράστια ρύπανση πλατειών και δρόμων από τα κόπρανα των σκύλων που αναίσθητοι φιλόζωοι εγκαταλείπουν.
ΠΛΗΝ όμως, για να πετύχει αυτή η σημαντική προσπάθεια που θα μπορούσε να περιορίσει θεαματικά το κόστος, οικονομικό και οικολογικό, της σωστής διαχείρισης των απορριμάτων, έπρεπε να πειστεί η κοινωνία πως αυτές οι προσπάθειες δεν πάνε χαμένες. Και στο σημείο αυτό η δημόσια διοίκηση απέτυχε παταγωδώς, αφού ουσιαστικά με τις επιλογές της αχρήστευσε τη σημασία του διαχωρισμού στην πηγή.
Σήμερα τα απορρίμματα πηγαίνουν φύρδην μίγδην σε μηχανικό διαχωρισμό και στην εναπόθεσή τους στους ΧΥΤΑ. Οι ΧΥΤΑ, όσο κι αν βελτιωθούν οι τεχνικές, είναι μια εξαιρετικά επικίνδυνη διαδικασία, αφού η μόλυνση του περιβάλλοντος (από την καύση) και του υδροφόρου ορίζοντα, σε παρατεταμένη μάλιστα χρήση, είναι εξαιρετικά επικίνδυνη για την υγεία των ανθρώπων αλλά και την ποιότητα των τροφίμων.
ΓΙΑ να γίνει κατανοητό το τι συμβαίνει στην Ευρώπη, στη Δανία για παράδειγμα, το τελευταίο υπόλειμμα που πηγαίνει για καύση είναι μόλις το 1,8% του συνολικού όγκου των απορριμάτων. Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει ο απερχόμενος περιφερειάρχης Αττικής, επιλέγει τον πλέον δαπανηρό για τους φορολογούμενους, αλλά κερδοφόρο για τους ιδιώτες διαχειριστές τρόπο διαχείρισης των απορριμάτων, αυτόν της μαζικής καύσης του μεγαλύτερου όγκου των σύμμεικτων απορριμάτων. Η μέθοδος που προετοιμάζει ο κ. Σγουρός -αν επανεκλεγεί- υπό κανονικές συνθήκες δεν θα μπορούσε να γίνει δεκτή από τους μηχανισμούς χρηματοδότησης και ελέγχου της Ε.Ε., η οποία πίεζε ακόμα και με επιβολή προστίμων να καταργηθούν οι χωματερές, οι περισσότερες εκ των οποίων ήταν και είναι παράνομες και εξαιρετικά ρυπογόνες.
Πλην όμως, τόσο η ευρωπαϊκή αδιαφορία για αυτό εδώ το προτεκτοράτο, όσο και η αδιαφορία της δικαστικής εξουσίας και η καταστροφική απληστία των διαπλεκόμενων συμφερόντων που εξουσιάζουν τους πολιτικούς του παλαιού φαύλου συστήματος, δημιουργεί αυτό το οικολογικό, οικονομικό και πολιτιστικό έγκλημα. Ρένα Δούρου και αγαπητοί υποψήφιοι περιφερειάρχες, Γαβριήλ Σακελλαρίδη και αγαπητοί υποψήφιοι δήμαρχοι, έχετε τον λόγο. Αυγή