Συνέντευξη στη Φωτεινη Καλλιρη
Φραγμό στις απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων ορθώνει ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντ. Μανιτάκης. Μιλώντας στην «Κ», παραδέχεται ότι «έχει μπει στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης η διαθεσιμότητα 15.000 υπαλλήλων», διευκρινίζοντας ότι υποκρύπτει απολύσεις. Και προσθέτει: «Κατανοώ ότι η τρόικα, θέτοντας θέμα απολύσεων, θέλει να περάσει ένα μήνυμα: δυστυχώς όμως το μήνυμα αυτό συγχέει επικοινωνιακούς και δημοσιονομικούς στόχους και είναι αμφίβολης πολιτικής αποτελεσματικότητας».
– Υπάρχει θέμα απολύσεων 15.000 υπαλλήλων; Το δέχεστε;
– Πράγματι, έχει μπει στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης να τεθούν σε διαθεσιμότητα 15.000 υπάλληλοι. Μόνο που εδώ η διαθεσιμότητα δεν λέει το όνομά της. Στην πραγματικότητα, καταλήγει σε απολύσεις και ως τέτοια πρέπει να τη δούμε. Σε κανένα κράτος της Ευρώπης δεν μπορούν, πάντως, να γίνουν απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων αυθαίρετα, χωρίς νόμιμες διαδικασίες.
Δεν δικαιολογούνται ούτε προκύπτουν από πουθενά κριτήρια, οι λόγοι ή το δημοσιονομικό όφελος της απόλυσης. Απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων δεν μπορούν να γίνουν παρά μόνο με νόμιμες διαδικασίες. Αυτές δηλαδή που προβλέπει ο υπαλληλικός κώδικας. Εξάλλου, το θέμα της διαθεσιμότητας δεν έχει ενταχθεί στον στόχο για μείωση του προσωπικού του Δημοσίου, αναφέρεται απλώς στη μείωση των δαπανών, που και αυτή είναι αμφίβολη και αβέβαιη.
Δεν δικαιολογούνται ούτε προκύπτουν από πουθενά κριτήρια, οι λόγοι ή το δημοσιονομικό όφελος της απόλυσης. Απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων δεν μπορούν να γίνουν παρά μόνο με νόμιμες διαδικασίες. Αυτές δηλαδή που προβλέπει ο υπαλληλικός κώδικας. Εξάλλου, το θέμα της διαθεσιμότητας δεν έχει ενταχθεί στον στόχο για μείωση του προσωπικού του Δημοσίου, αναφέρεται απλώς στη μείωση των δαπανών, που και αυτή είναι αμφίβολη και αβέβαιη.
Η δέσμευση της χώρας για μείωση του προσωπικού στον δημόσιο τομέα κατά 150.000 έως το 2015, όχι απλώς επιτυγχάνεται, αλλά υπερκαλύπτεται και μάλιστα με οικειοθελείς φυσιολογικές αποχωρήσεις, που διασφαλίζουν την κοινωνική ειρήνη και δεν διαταράσσουν τη λειτουργία της διοίκησης. Ο δημόσιος τομέας στην Ελλάδα το 2015 θα έχει μειωθεί κατά το 1/3, σε σχέση με την προ κρίσης κατάσταση. Τόσο μεγάλη μείωση και σε τόσο μικρό διάστημα δεν έχει επιτευχθεί πουθενά στην Ευρώπη. Επιπλέον, ο απαιτούμενος δημοσιονομικός στόχος επιτυγχάνεται πλήρως με την πρότασή μας για συνταξιοδοτική ωρίμανση, με εξαγορά πλασματικών χρόνων. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η θεσμικά αυθαίρετη και ατεκμηρίωτη πρόταση για διαθεσιμότητα οδηγεί τη διοίκηση σε διάλυση και υπονομεύει τη μείζονα μεταρρύθμιση της ριζικής αναδιάρθρωσης του κράτους. Δεν σκοπεύω να κάνω τίποτα που θα θυσιάσει αυτή τη μεγάλη τομή χάριν μικροπολιτικών ιδεοληψιών.
– Τι θα γίνει εάν η τρόικα επιμείνει στο θέμα των απολύσεων για συμβολικούς λόγους;
– Κατανοώ ότι η τρόικα, θέτοντας αυτό το θέμα, θέλει να περάσει ένα μήνυμα: δυστυχώς όμως το μήνυμα αυτό συγχέει επικοινωνιακούς και δημοσιονομικούς στόχους και είναι αμφίβολης πολιτικής αποτελεσματικότητας. Ενας τέτοιος συμβολισμός στο εσωτερικό της Ελλάδας θα προκαλέσει κοινωνική και πολιτική αποσταθεροποίηση. Θα τινάξει στον αέρα κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια. Δεν πρέπει να στοχεύουμε στη διάλυση της διοίκησης, ούτε να αποθαρρύνουμε αυτούς που επιθυμούν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Ανέλαβα την ευθύνη να αλλάξω ριζικά τη δημόσια διοίκηση και θα υπερασπιστώ με κάθε τρόπο αυτόν τον εθνικό στόχο, που είναι η πρώτη θεσμική προϋπόθεση για να εξυγιανθεί το κράτος και η οικονομία.
– Γιατί δεν απολύονται υπάλληλοι από τους φορείς που καταργούνται;
– Οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις φορέων του Δημοσίου έχουν ως στόχο την εξοικονόμηση πόρων. Στο πλαίσιο αυτό καταργούμε φορείς που δεν είχαν πραγματικό αντικείμενο και συγχωνεύουμε φορείς που παρείχαν ομοειδείς υπηρεσίες, επιτυγχάνοντας οφέλη από την περικοπή λειτουργικών δαπανών και από οικονομίες κλίμακας. Από αυτή τη διαδικασία δεν μπορεί να προκύψει σημαντική μείωση προσωπικού. Εξασφαλίζουμε όμως την κινητικότητα των εργαζομένων. Το προσωπικό των φορέων αυτών μετατάσσεται υποχρεωτικά σε υπηρεσίες που έχουν πραγματικές ανάγκες και ελλείψεις, με βάση τα προσόντα τους. Αν δεν δεχτούν τη μετακίνησή τους όμως, αυτομάτως τίθενται εκτός Δημοσίου. Η πρακτική αυτή δεν διαφέρει από τον ιδιωτικό τομέα, όπου μία επιχείρηση που εξορθολογίζει τη δομή της μεταφέρει προσωπικό εκεί όπου πραγματικά το χρειάζεται.
Στο πειθαρχικό
– Τι γίνεται με τους επίορκους ή με τους «ασθενείς» υπαλλήλους;
– Γνωρίζουμε ότι υπάρχει μία χαλάρωση της πειθαρχικής ευθύνης. Σας διαβεβαιώ ότι αγανακτούμε και ανησυχούμε και εμείς με αυτή την κατάσταση. Προφανώς θα διωχθούν και θα απολυθούν οι αποδεδειγμένα επίορκοι υπάλληλοι. Για να μη δημιουργούνται όμως εσφαλμένες εντυπώσεις στην κοινή γνώμη, σας υπογραμμίζω ότι αυτή τη στιγμή εκκρεμούν μερικές εκατοντάδες υποθέσεις στο δευτεροβάθμιο πειθαρχικό συμβούλιο. Το ίδιο ισχύει και με τους «αδικαιολόγητα ασθενείς». Θα εντοπιστούν και θα υποστούν όλες τις νόμιμες συνέπειες, που φθάνουν μέχρι και την απόλυση. Θα αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις περιπτώσεις με αποφασιστικότητα. Δεν μπορούμε όμως να προχωρήσουμε στην αναδιάρθρωση της διοίκησης με τιμωρητική διάθεση.
– Εχετε την ελπίδα ότι η διοικητική μεταρρύθμιση θα τελεσφορήσει;
– Αν δεν είχα την ελπίδα, δεν θα την αναλάμβανα. Πιστεύω στην αναγκαιότητά της και θα κάνω ό,τι μπορώ για να τελεσφορήσει. Και δεν σκοπεύω να παραιτηθώ από αυτή την προσπάθεια. Ο βασικός άξονας της πολιτικής μας είναι η αξιολόγηση του συνόλου της διοίκησης. Αυτόν τον στόχο δεν θα τον υπονομεύσουμε με κανέναν τρόπο. Αυτή τη στιγμή, η μεταρρύθμιση της διοίκησης προχωρά με σαφές σχέδιο, μελέτη, σοβαρότητα, αξιοποιώντας πλήρως τα ικανότερα στελέχη της διοίκησης και την έμπρακτη αλληλεγγύη των Ευρωπαίων εταίρων μας, την τεχνογνωσία και μέθοδο που μας παρέχει η Task Force.
Αυτό το μείζον εγχείρημα, στο οποίο πιστεύω βαθιά, θα προχωρήσει εφόσον επικρατήσει η συναίσθηση του δημοσίου συμφέροντος, η πίστη στην αναγκαιότητα αναδιάρθρωσης της χώρας, κλίμα πολιτικού διαλόγου και συνεννόησης. Και βέβαια η κοινωνική ειρήνη. πηγή